پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : 1662

حمله به مونوریل قم ادامه دارد

قم نيوز : قم نیوز: روزنامه 19 دی استان قم که به تازگی مجوز توزیع کشوری را دریافت کرده است، تیتر اول امروز خود را به حمله به مونوریل قم اختصاص داده است و مونوریل قم را مورد حمله قرار داده است.
حمله به مونوریل قم ادامه دارد
به گزارش قم نیوز، نشریه 19 دی استان قم  که تا به حال از تمامی ظرفیت‌های در دسترس خود برای فعالیت بر علیه پروژه مونوریل قم استفاده کرده است، در حالی شماره 1337 خود را با تیتر "احداث مونوریل در قم کار اشتباهی است" به روی دکه‌ها فرستاده است که عامدانه نام گوینده این حرف را حذف کرده است. اما این تیتر از زبان چه کسی بیان شده است؟

انتقاد کننده‌ای که نشریه 19 دی این بار توانسته از آن برای پی گیری خط حمله به پروژه مونوریل قم استفاده کند، کسی نیست جز محسن هاشمی رفسجانی، مدیرعامل سابق متروی تهران. اما نشریه 19 دی از آن چنان
وزنی برخوردار نیست که مستقیما با فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مصاحبه کند و این مصاحبه را از پایگاه اعتدال که پایگاهی نزدیک به خاندان هاشمی رفسنجانی ارزیابی می‌شود، نقل کرده است.

19 دی از قول محسن هاشمی نوشته است: "دولت احمدی نژاد به قمی‌ها گفت اگر مونوریل را بسازید، اعتباری مشخص را به استان قم می دهیم و اگر نسازید این پول را نخواهیم داد. مشابه حرفی که به ما در تهران زدند؛ قمی ها هم گفتند دولت با ساخت مونوریل در قم سریع پول خواهد داد، چرا لج بازی کنیم"

ظاهرا نشریه 19 دی از یاد برده است که نقل یک سخن از کسی در یک جریده عمومی حتی اگر از منبع دیگری نقل شده باشد، نافی مسوولیت این نشریه نیست و چنین سخن کذبی که هیچ دلیل و مدرکی بر آن یافت نمی شود و تنها زاییده توهم آقای محسن هاشمی است، را نمی توان بدین شکل نقل کرد. البته سابقه 19 دی نشان داده است که وقتی سخنی، ولو کذب، تقویت کننده توهمات آن باشد، در این نشریه جایی برای انتشار خواهد یافت. چنان که سخنان بعضا نادرست آقای باقرپناهی علیه پروژه مونوریل بارها به تیتر نشریه 19 دی تبدیل شده است!

گفته دیگر آقای هاشمی رفسنجانی که در جریده زرد 19 دی نقل شده است، بسیار جالب است! ایشان گفته اند: "انرژی مصرفی مونوریل دو تا سه برابر انرژی مترو است و مقدار اصطکاک چرخ مونوریل نسبت به چرخ ریل مترو چیزی حدود
200 برابر است و به همین دلیل مونوریل زیاد استفاده نمی شود!"

با اندک استفاده ای از عقل خدادادی می توان متوجه شد که اصطکاک فلز با فلز در قطارهای مترو از اصطکاک چرخ ها و ریل های پلاستیک پوش قطارهای مونوریل کمتر است! اینکه در درجه اول آقای محسن هاشمی و در درجه دوم مسوولین نشریه 19 دی متوجه این مساله نشده اند نشان از دید سیاسی و غیر کارشناسی این آقایان به مونوریل است نه چیز دیگر!

درباره این مطلب و سایر مطالب غیر واقعی نشریه 19 دی حرف زیاد است اما از آنجا که تقریبا همگان دیگر این نشریه را به عنوان نشریه ای که دغدغه های سیاسی مدیران آن ملاک و معیار روزنامه نگاری اشان است، می شناسند، نیازی به گفتن این حرف ها نیست.

شاید اگر این نشریه توان سنگینی را که برای حمله به مونوریل گذاشته بود، روی برخی پروژه های واقعا گریه آور قم متمرکز می کرد، به جای نقل حرف های نادرست از آقازاده های مستعفی با اغراض خاص، کاری برای مردم قم انجام داده بود.

*تکمیلی: پاره‌ای از نکات ذکر شده در گزارش مربوط به شهرداران اسبق قم بود که با توجه به اصلاح این مشکلات در زمان شهردار فعلی، اصلاح شده است.
https://qomnews.ir/vdcg.39qrak93xpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مریم
چرا جلوی نشر اکاذیب این روز نامه گرفته نمیشود من ققط در طول عمرم یک بار این روزنامه بی محتوا ومخالف نظام را خریدم
يك طلبه
نظر قلبي ام را مي گويم. اگر تنها يك رسانه حرفه اي در قم وجود دارد كه از مدتها قبل در مورد بسياري از جريان هاي انحرافي كه شما از آنها آبشخور مي كنيد مردم را آگاه كرده است روزنامه ارزشي 19 دي است. شما كه اين پيش بيني و تيزبيني را نداريد حسادت نكنيد. شايد هم از آينده خودتان مي ترسيد كه نكند يك روزي از پول هاي كلاني كه از آقايان و آقازاده ها مي گيريد چيزكي منتشر كنند. از خدا بترسيد و با پول گرفتن از اين و آن دين و ديانت خودتان را به باد ندهيد.
محمد
مخالفت بي اندازه با منوريل توسط روزنامه 19 دي كه به حق پرمحتواترين روزنامه استان است براي من جاي سوال داشت با توجه به اينكه نظرات موافقين منوريل درج نمي شد .از آنها سوال كردم.گفتند.: بارها خواستار كفتگو وپاسخ به سوالهاي كارشناسان شديم وحتي اعلام آمادگي براي انجام يك مناظره بين مسئولان ومديران پروژه ومنتقدين شديم .حاظر به گفتگو ومناظره نشدند.از من خواستند سخنان مسئولان را رصد كنم اگر پاسخي به منتقدان يافتم به آنها گوشزد كنم .بررسي كردم،ديدم در اين مدت مسئولان حتي آقاي استانداردر سخنان يك طرفه هم به هيچيك از سئوالهاي منتقدان پاسخ نداده اند ومنتقدين را فقط با توهين وبرچسب خواسته اند ساكت كنند .كاري كه شما هم دراين يادداشت انجام داده ايد . اكنون ني دانم شما زرديد يا 19دي.
چرا سايت شما نميايد به جاي توهين مناظره اي بين افراد منتقد در19دي و مديران پروژه انجام دهد.
مهدی
نظرشما درباره جریان انحرافی چیست ؟
توضیحی در این باره میدهید؟
چرا باید همه چیز در رودخانه ساخته شود ؟
مگر قم را نمی توانند به جز با رودخانه اش اداره کنند ؟
چرا منوریل کذایی را در غیر از رودخانه نزدنند تا ایرادی به کارشان وارد نباشد ؟
ebi
دروغ گفته
دانشجوی مهندسی عمران
به نظر من اجرای اولین مونوریل کشور در قم، حسادت خیلی ها را برانگیخته است. که چشم دیدن پیشرفت این شهر را ندارند. عده معدودی هم وجود دارند که میخواهند قم فقط حوزه علمیه داشته باشد و خود تاکنون مانعی برای پیشرفت شهر هستند. این عده بهتر است سکوت کنند و شاهد پیشرفت اسلامی ایرانی، مدرن و همه جانبه این شهر باشند. فکر نمی کنید که دیگر کافی است که از زبان هر مسافر ورودی به قم بشنویم که قم هیچی ندارد! کی عقب افتادگی های قم نسبت به سایر کلان شهرها جبران می شود؟ مشهد هم یک شهر مذهبی است ولی پروژه ها با حاشیه ی کمتری در آن اجرا می شوند. من خواهشمندم عده ای که اطلاعات کافی در مورد مسائل عمرانی ندارند اظهار نظر نکنند و فقط به مسائل مربوط به تخصص خودرا مورد توجه و نقد قرار دهند. ان شاالله روزی قم به برکت وجود حضرت معصومه (س) به جایگاه واقعی خود برسد.
در ضمن اگه 19 دی محتوا داشت ، 24 ساعت به انتقاد از مونوریل نمی پرداخت!
نوزده دی هر حرفی که به نفع خودش باشد ولو از زبان ... باشد را منتشر می کند تا بگوید ما درست می گوییم! حیف از آن سابقه مطبوعاتی مدیرمسوول آن! اگر پیشکسوت نبودی ... .

هنوز فراموش نکرده ایم که این نشریه به قول شما «زرد» وقتی یکی از اعضای شورای شهر کرمانشاه درباره مخالفت با مونوریل سخن گفت تیتر یک خود کرد، شاید نشریه محلی استان کرمانشاه هم باشند؟!

ان شاءالله هم شما و هم سایر رسانه ها رسالت و وظیفه مطبوعاتی خود را فدای غرض های شخصی نکنند.

ان شاءالله . به امید آن روز که اگر بخواهیم می تواند دور نباشد.
تقي پور
مونوريل هيچ دردي از شهر قم دعوا نخواهد كرد چون هيچ ارزشي در ترافيك شهري نداردو مسير آن به هيچ عنوان به درد شهر قم نخواهد خورد و تنها آرزوي رياست جمهوري را برآورده خواهد كرد
یک کارشناس
هرپروژه ای باید توجیه اقتصادی و فنی داشته باشد لطفا شما توجیه اقتصادی و فنی این پروژه را بفرمایید ما اگاه بشویم برای توسعه قم هزاران کار واجب تر از منوریل ان هم در مسیر رودخانه قم از فرهنگیان تاپردیسان بود ؟کجای دروس عمران گفته در رود خانه منوریل میکشند که این دانشجویی عزیر متوجه شدند ؟؟
قمی
حالا میخوان یه مونوریل بزنند ببینید میتونید یه کاری کنید که پشیمون بشن یا نه؟!!!
پیمان
من با نظر دوست طلبه مخالف هستم چرا که 19 دی واقعا بی محتوا بوده و یک روزنامه حاشیه ساز است و کاش اب قم شور تر بشود بلکه اقایون حق نمک را به جا بیاورند و مانع رشد شهر نشوند >اخه روزنامه گفتم نه به قول قمیها خاله زنک بازی که . بابا از امل بازی دست بر دارین دیگه
احمد مظاهری فرد
در این کشور یک نفر بیطرف پیدانشد نظر قطعی در خصوص راه اندازی مونوریل در قم بدهد
احمد مظاهری فرد
در این کشور یک نفر بیطرف پیدانشد نظر قطعی در خصوص راه اندازی مونوریل در قم بدهد
یکی از خوانندگان
تحلیل این خبرتان با آن ادعایی که در ابتدا کردید که من نشریه مستقلی هستیم چنین خواهیم کرد و چنان اصلا سنخیت ندارد. شما خودتان بدتر از آنید. شما هنوز یادنگرفتید اخلاق مطبوعاتی چیست و چطور باید بر دشمنان نیز احترام بگذاریم
بالاخره ایشان متخصص این کارهستندودرتهران خوب کارکردندازنظرفنی حرفشان صحیح است ولی ازنظرسیاسی نه!قاطی نکنید.

-----
تخصص ایشون در مترو است و آن هم به خاطر مدیریت نه دانش و درس در این حوزه. همان بهتر که در مورد چیزی که نمی دانند اظهار نظر نکنند.
اینا همش از کمبوده خبره.
19 در بنویسه شما گیر بدید، شما بنویسید، 19 دی گیر بده.
آمنه
دیگربه هاشمی و...نیازی نداریم وچرابه خوداجازه می دهنداظهارنظرکنند
ﻣﺤﻤﺪﺣﻜﻤﺘﻲ
ﻣﺸﻜﻞ ﺷﻤﺎﻣﻨﻮﺭﻳﻞ ﻧﻴﺴﺖ.19ﺩﻱ ﻧﻴﺴﺖ.ﻫﺎﺷﻤﻴﻪ
دوستار ابادانی قم
از انجا که مسایل شهری مرتبط با مسایل جامعه میباشد ، طبیعی است دغدغه های فردی یا جمعی در تصمیم گیری یا تصمیم سازی ما تاثیر گذار باشد به منظور دوری از هرگونه نگاه جانب دارانه له یا علیه کس مناسب است به سئوالات زیر بیندیشیم
1 در تمام دنیا در کجا و چرا از منوریل استفاده میشود؟
2 چرا مطالعات 2 ساله خط B مترو طی یک پروسه چند ماهه بدون مشاور اولیه تبدیل به منوریل شد؟
3 تفاوت ظرفیت منوریل با سیستمی شبیه BRT در مسیری مانند رودخانه چقدر است؟
4خیابانهای گنبد نمای قم کدامند؟
5 چرا اولین اعتبارات حمل و نقل ریلی به منوریل با مطالعات ناقص تخصیص داده شد ؟
6 چرا اعتبارات و زمان اجرای مترو با وجود گذشت بیش از 2 از تصویب تخصیص داده شد؟7 ارزش بصری حرم مطهر و رودخانه در شهر قم چقدر است ؟
8 چرا همه طراحی خیابان ارم ( منصوب به رضا شاه ) را بی ادب نبت به حرم میدانیم ؟
میثم باقری
حمله به منوریل به خاطر انحراف افکار عمومی از افتضاح پروژه تونل غدیر است و الا اگر آقایان دلشان برای گنبد نمایی شهر می سوخت اجازه احداث ساختمان ناشران ومجتمع بلا استفاده تجاری زمزم را نمی دادند
رضا
اگر روزنامه 19 دی نبود واقعا در قم مشکلی ایحاد می شد؟
جز آن که این همه تنش و این همه فرافکنی نبود!
از گردانندگان این روزنامه می خواهم به خودشان بیایند و از خدا بترسند.
صابر
19 دی 19دی باقی میماند
و از هرگونه کجروی هر مقام مسول جلو گیری میکند اشتباه اشتباه است ب سر دبیر این سایت هم بگویید نترس شما حقوقت را از منوریل میگیری ب هر کی ندهند بشما میدهند
دانشجوی مهندسی عمران
با سلام
آقا یا خانم "یک کارشناس" لطفا شما توجیه اقتصادی و فنی پروژه صحن جواد الائمه را بفرمایید تا همه متوجه شوند که پوشاندن روی رودخانه به بهانه ی توسعه ی حرم کارشناسی هست یا نه؟ این پروژه چه دردی از زائرین و مردم دوا کرد، جز اینکه هم اکنون فقط به عنوان یک راه ارتباطی دو طرف رودخانه مورد استفاده قرار می گیرد! آیا پل آهنچی هم کار این صحن را انجام نمی دهد؟
جمعیت چند هزارنفری منطقه پردیسان برای طی مسیر چند کیلومتری جنوب به شمال شهر از چه وسیله ای استفاده کنند؟ خودروی شخصی و عبور از بستر رودخانه ی نگون بخت؟ یا سیستم اتوبوسرانی پر قدرت شهر؟!! BRT چه طور است؟!! مترو؟ چند هزارساله به بهره برداری می رسد؟ ظاهرا شما به خاطر استفاده از خودری شخصی هیچ گاه طعم تلخ جابه جایی با حمل و نقل عمومی را نچشیده اید. کدام یک از پروژه های ما 100 درصد توجیه اقتصادی و فنی دارند که ما هر روز شاهد سرکوب مونوریل هستیم؟!
مهدي
سوال اينه كه زمان انتقاد از اين طرح الانه يا وقتي مطالعات طرحو انجام ميدادن؟؟
ميدونيد تا همينجا چه بودجه اي صرف شده؟؟
در ضمن مطمئنم تا رسيدن مونوريل به پرديسان
ما عمرمونو داديم به ديگران
اينم بگم كه الان 20 سالمه
بعدا می گم
خوبه خیلی خوبه. هم موافقین و هم مخالفین طرح، از طریق موافقت و مخالفت خود به نون و نوایی می رسن. قلم فرسایی می کنن مقاله می نویسن، گلیم خودشون رو بیرون می کشن از این طریق امرار معاش می کنن و الا کی به فکر مردمه همه به فکر خویشن / ولی با من بگون آن دیده ور کیست؟ که خاری دید و احوال چمن گفت
لطفا اخبار را تحلیلی نزنید ابتدا اصل خبر و مطلب را درج فرمایید و بعد نظر و تحلیل خود را بیان کنید تا مخاطب فرصت تدبر داشته باشد
ناصر
از مسئولین شهر قم می خواهم برای سربلندی مردم و شهر قم تلاش کنند و به سنگ اندازی های برخی افراد بخیل که چشم دیدن شهر قم را ندارند توجهی نکنند. از توجهات ریاست محترم جمهور جناب آقای احمدی نژاد هم به شهر قم بعد از چند سال بی توجهی به این شهر ممنون هستیم.
کارشناس حمل و نقل
آقای به اصطلاح کارشناس با یه جستجوی ساده علت به صرفه بودن و در ضمن با ارزش بودن این طرح پی میبری-اگر خواستی ایمیلتو بده تا یه سری اطلاعات بهت بدم و نیز قم به جز قبرستون جای دیدنی نداره شاید دیدن اولین منوریل در کشور ظاهر قم رو زیباتر کنه
محمدرضا
توهین به هر صنف و شخصی چ در دنیای فیزیکی و چ در دنیای مجازی کاری زشت و ناپسند است.
سعی کنید بدون بغض خبر رسانی کنید.
محمد
اینگونه افشاگریها برای جلوگیری سو استفاده مطبوعات مغرض از احساسات پاک مردم بسیار خوب و بجاست.جدا دمتون گرم که مچ 19 دی را گرفتید.
جوان
من که نفهمیدم خبر بود، تحلیل خبر بود یا جوابیه لطفا در مورد پرسنل سایت خبری تان دقت عمل نشان دهید که ادبیات خبرنگاری و تحلیگر خبری حفظ شود.
سید احمد
فقط میتونم بگم متأسفم برای همتون
حامد
سلام
من نمی دونم چرا این مونوریل خاری شده توی چشم همه و نمی ذارن کار پیشرفت بکنه؟
حتما همه چیز اول باید توی تهران باشه بعد بیاد توی شهرهای دیگه؟
علی
اولا که 19 دی از حامیان پر و پاقرص استاندار جدید شده و مطرح است که این موضوع با چند صد شماره به صورت روزانه صورت گرفته است. ثانیا بعد از اومدن استاندار جدید که حرف و حدیث های زیادی در باره او مطرح است عملا بسیاری از پروژه های استان راکد شده است و استاندار محترم فقط سرگرم تعویض مدیران از فرماندار گرفته تا رئیس آموزش و پرورش است. باز امیدواریم پس از اینکه استاندار محترم تمام مدیران شهر را تعویض کرد پروژه ها را دوباره فعال کنه
علی
اجازه بدید هزینه های که خرج شده به باد نرود حالا کاری به درست بودن ویا نبودن آن ندارم بیت المال حرام میشه
ناشناس
به نظر من یا باید اول مونوریل رو میساختن و تموم میکردن یا اینکه مترو رو هر دو کار رو با هم دست گرفتن والله من که از هردوتاش ناامیدم میترسم وسط راه ولش کنن
امیر
خب الحمد لله نمردیم دیدیم دل پسر رفسنجانی برای بیت المال می سوزد!!!!آقا محسن راستی از کیش چه خبر؟
hasan
ظاهرا این برادرمون که از کیش می پرسن از کفن پوشان هستند که هم اکنون سکوت کرده اند
شهرام
چه خوب بود شما که نسبت روزنامه زرد رو به روزنامه 19 دی می دهید نام نویسنده این مطلب رو هم میگذاشتید تا مردم با نویسنده های زرد هم بیشتر آشنا بشند(البته مطالب با نام منتشر کردن جسارت می خواهد که کار شما ها نیست)
بهرام
دم شما گرم انشاالله فاز 2 که بسیار با اهمیت برای شهروندان قم وپردیسان است بزودی آغاز می گردد.
صدراقودی
به کوری چشم حسودان فاز دوم هم بزودی اغاز خواهدشدبه جلو
پارسی
باید توجه داشت که انجام پروژه های مترو در بسیاری از کشورهای دنیا منسوخ شده و بدلیل مشکلات ایجاد بیماری بدلیل فضای بسته و عدم وجود هوای سالم و همچنین آثار فاجعه بار آن در شرایط بهران وهزینه بسیار بالا و تاسیسات مورد نیاز انحصاری که فقط به بعضیا میدن باید از انتخاب آگاهانه مسئولین وتصمیم سازان استان تشکر و قدر دانی نموده و به آینده این شهر امید وارتر شویم
حامد
با سلام خدمت آقای هاشمی
شما بهتر است به فکر همان متروی تهران باشید که از روز راه اندازی تا الان روز به روز فساد در مترو تهران رو به افزایش است و شما و مسئولین دیگر هم این کار را نتوانستند انجام بدهند شما کاری به بقیه استان ها نداشته باش
سپیده
بیااااااا...... یه بارم که اومدن یه کار مثبت تو قم انجام بدن آقازاده های محترم صداشون در میاد ببینم میذارن این منو ریلو برای ما کامل کنند
سید محمد
وای مدیر مترو تهران رو ببین دیگه هر بچه ای میدونه که مونوریل اصلا چرخ نداره . مونوریل با استفاده از نیرو مغناطیسی کار می کنه . با مثبت و منفی کردن مسیر قطار را به سمت جلو حرکت میده جالب بدانید که قطار منور ریل تقریبا چند سانتی از ریل فاصله داره و بر روی موج الکترومغناطیس سوار می شود .
تو بگو مخالف خاندان زر و زور و تزویر
اگر این گونه است ژاپنی ها و خیل جاهای دیگر خیلی احمقند که به این نکته آقازداه متوجه نبودند و بیشتر از مونوریل استفاده می کنند
واقعا که این ژاپنی ها چرا با محسن خان یه مشورتی نکردند:) خخخخخخخخ
سعید
از اینکه همشهریانم اینقدر وسیع در نظر سنجی شرکت میکنند خوشحالم ثانیا مخالفان منو ریل انتظار ندارند که بعد از صرف این همه مخارج کار را تعطیل کنند آنهم طرحی که خواسته خدا بوده برای اولین بار در ایران و شهر عقب مانده ای مثل قم باعث جلب توریست و زیبایی شهرمیشود نیمه کاره رها شود.
اشکان
آخه یکی نیست به این آقای هاشمی بگه شما که با اجرای مونوریل مخالفی نکنه چون قم اولین شهری بوده که به ساخت مونوریل اقدام کرده حسودی می کنی مگه فقط باید همه امکاناتو در اختیار تهران قرار داد از متروی تهران بیرونت کردند حالا در مورد منوریل قم هم دخالت می کنی
علی
بنظر من اگر کار مونوریل تکمیل بشه .

باید شهرداری یک کاری برای این همه ماشین که در خیابانهای قم ریخته شده انجام بدهند که مردم تشویق بشوند از استفاده از مونوریل بجای ماشین شخصی
حسن صادقی
سلام علیکم
علاقه ای به دعواهای سیاسی ندارم ولی نویسنده این مقاله به شکل ناشیانه ای خودش در دام سیاست بازان افتاده.اگر 19 دی و به قول شما آقای هاشمی نگاه سیاسی به ساخت مونوریل داشته اند ، شما نیز همان گونه اید. متاسفم می بینم تقوای دینی و سیاسی متاسفانه از جامعه ما و بخصوص از فضای سیاسی ما دور شده و همه چیز را با نگاه باند و جناح می بینیم.
دوست
همگان به درستی میدانندکه اجرای مونوریل درقم ازنظرکارشناسان ودلسوزان این شهربزرگترین اشتباه بوده وهست حالادرقم هرکسی برای خودش کارشناس است بماند
دردمند
مونو ریل قم طرح بسیار پر هزینه ایست که کارشناسی درستی روی آن انجام نشد، هر کسی که کمی تامل و دقت کند میفهمد که مونوریل جایی واقع شده که کمترین تمرکز جمعیت در آنجاست و برای دسترسی به آن باید کلی پیادهروی کرد.فقط شاید برای عده ای از مسافرین کارایی داشته باشد.افزون برین مسیر تردد رودخانه را هم باریک کرده است.
محمدرضا
"با اندک استفاده ای از عقل خدادادی می توان متوجه شد که اصطکاک فلز با فلز در قطارهای مترو از اصطکاک چرخ ها و ریل های پلاستیک پوش قطارهای مونوریل کمتر است! اینکه در درجه اول ..."

"ایشان گفته اند: انرژی مصرفی مونوریل دو تا سه برابر انرژی مترو است"

اینکه داره همون حرف رو تایید میکنه!
یک شهروند
گاهی بعضی ها طوری صحبت میکنند انگار که مونوریل رو احمدی نژاد اختراع کرده و تکنولوژی نداره در مقابل مترو... البته هر فناوری نسبت به مشابهش یک سری مزایا و معایب داره... قطعا وقتی شما آخرین تکنولوژی رو استفاده کنید معایبش هم به حداقل میرسه... این حرفا به کنار.
وقتی یک هزینه هنگفتی شده و طراحی یک کاری شده، نصفش هم انجام شده، هم غیر عاقلانه است و هم نادرست که اون کار رو از بین ببریم و دوباره از اول یک کار دیگه انجام بدیم.
به نظرم مونوریل باید سریعتر تکمیل بشه چون تآخیرش هم ضرر هست
عابدزاده
خداروزی نامه ! 19دی شفادهد! وماادراک الباند؟!