يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب : 27748
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی:

صلح امام حسن(ع) نوعی نرمش قهرمانانه است

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: صلح امام حسن(ع) در واقع نوعی نرمش قهرمانانه محسوب می‌شود تا شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که مردم ماهیت معاویه را به خوبی بشناسند.
صلح امام حسن(ع) نوعی نرمش قهرمانانه است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تسلیت سالروز وفات رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: دوران امام حسن مجتبی(ع) شرایط معمولی وجود نداشت، بلکه شرایط آن دوران پیچیده و مشکل بود.
 
وی خاطرنشان کرد: با شهادت امیر مومنان(ع) موقعیت برای فعالیت مخالفان حضرت بیشتر فراهم شد و در نتیجه امام حسن(ع) در شرایطی سخت‌‌تر از دوران امام علی(ع) به امامت رسیدند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: زمانی‌که امام حسن(ع) حکومت را به عهده گرفتند، اقدامات جدی برای مقابله با معاویه و به کرسی‌نشاندن حکومت حق انجام دادند ولی در دوران این امام بزرگوار حتی یاران نزدیک ایشان همراهی لازم را نداشتند.
 
وی ادامه داد: در برخی جنگ‌ها امام فرماندهان را تعیین می‌کردند و این فرماندهان با پول تسلیم معاویه می‌شدند و به لشکریان معاویه می‌پیوستند، بنابراین شرایط به‌گونه‌ای بود که ادامه جنگ جز زیان و کشته شدن یاران امام نتیجه دیگری نداشت.
 
رجبی تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) در این شرایط برای حفظ جان مسلمانان و پیروانشان و زمینه‌سازی برای یاران با وفای امام حسین(ع) صلح را پذیرفتند و در این صلح‌نامه تدبیری کردند تا ماهیت معاویه روشن‌تر شود.
 
وی ادامه داد: در چنین شرایطی مبارزه و جنگ با معاویه نه تنها نتیجه‌بخش نبود، بلکه هدر دادن نیروها بود، بنابراین امام حسن(ع) صلح را پذیرفت که در واقع بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری نوعی نرمش قهرمانانه محسوب می‌شود تا شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند تا مردم ماهیت معاویه را به‌خوبی بشناسند.
 
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت صلح امام حسن(ع) گفت: چنین اقدامی برای نشان دادن ماهیت و پلیدی معاویه لازم بود، زیرا به‌گونه‌ای دیگر امکان نداشت، چهره واقعی معاویه آشکار شود.
 
وی خاطرنشان کرد: بدون تردید هر انسان مدبر و عاقل همین راه و روش امام حسن(ع) را بهترین روش برای ادامه می‌داند، امام نیز از شهادت نیروها بدون نتیجه جلوگیری کرد تا ماهیت دشمن آشکار شود.
 
رجبی یادآور شد: اگر صلح امام حسن(ع) نبود، قیام امام حسین(ع) در آن شرایط به این شکل و با نتیجه‌بخشی که اکنون شاهدیم در طول تاریخ صورت نمی‌گرفت و این قیام الگویی برای جهانیان نمی‌شد.
 
وی افزود: امام حسن(ع) بهترین تدبیر و زمینه‌سازی برای قیام امام حسین(ع) را فراهم کرد و الگویی برای مبارزه در چنین شرایطی به جامعه ارائه کرد تا در شرایطی که تلاش و مبارزه نظامی جز از دست دادن نیروها نتیجه ندارد و ماهیت اسلام زیر نقاب تزویر پنهان شده از آن استفاده شود.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdch6qni.23nqkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما