يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : 25318

امامی که سلاحش صبر بود/ نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) در سیاست

قم نيوز : قم نیوز: در نیمه رمضان سال دوم هجرت امامی به دنیا آمد که با صبر خود اسلام را از تفرقه و شیعه را از نابودی نجات داد.
امامی که سلاحش صبر بود/ نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) در سیاست
به گزارش قم نیوز، پیرمرد اهل شام بود و مسافر مدینه. وقتی امام مجتبی(ع) را دید شروع کرد به دشنام دادن. بدگویی‌هایش که تمام شد، امام حسن(ع) كنار او آمد، و سلام كرد. در حالی كه لبخندی بر چهره داشت، ‏به او فرمود: «ای پیرمرد! گمانم غریب هستی، و گویا اموری بر تو اشتباه شده، اگر از ما درخواست رضایت كنی از تو خوشنود می‏ شویم، اگر چیزی از ما بخواهی به تو عطا می ‏كنیم، اگر از ما راهنمایی بخواهی تو را راهنمایی می‏ كنیم، اگر كمك برای باربرداری از ما بخواهی، بار تو را برمی‏داریم.

اگر گرسنه باشی تو را سیر می‏ن ماییم، اگر برهنه باشی، تو را می‏ پوشانیم، اگر نیازمند باشی تو را بی‏ نیاز می‏ كنیم، اگر گریخته باشی به تو پناه می‏ دهیم. اگر حاجتی داری آن را ادا می‏ کنیم، اگر مركب خود را به سوی خانه ما روانه سازی، و تا هر وقت بخواهی مهمان ما باشی، برای تو بهتر خواهد بود، زیرا ما خانه آماده و وسیع، و امكانات بسیار داریم.»

طنین زیبای صدای امام و کلام مهربانانه ایشان آتش جهل پیرمرد شامی را خاموش کرد. این کلام بر عمق جانش رسوخ کرد و آنچنان دگرگون شد که اشك از چشمانش جاری شد و گفت: «گواهی می‏ دهم كه تو خلیفه خدا در زمینش هستی، خداوند آگاه‏تر است كه مقام سالت‏ خود را در وجود چه كسی قرار دهد، تو و پدرت مبغوض‏ترین افراد در نزد من بودید، ولی اینك تو محبوب‏ترین انسان‏ها در نزد من هستی!»

پیرمرد به خانه امام حسن(ع) وارد و مهمان آن بزرگوار شد، و پس از مدتی در حالی كه قلبش سرشار از محبت خاندان رسالت ‏بود، از محضر امام حسن(ع) بیرون رفت.

این داستان روایت امامی است که اگر نبود صبر و بردباری او، شیعه امروز نفس نمی‌کشید. امام حسن(ع) که صفت حلمش امروز می‌تواند الگوی ما برای ساختن جامعه‌ای اسلامی و شیعی به معنای واقعی باشد.

ولادت در خانه ولایت

امام حسن مجتبی(ع) در نیمه رمضان سال دوم هجری به دنیا آمد. پیامبر(ص) نام فرزند هارون را برای او برگزید چراکه پدرش علی(ع) به منزله هارون بود برای پیامبر(ص). چهره زیبا و خصایل نیکوی ایشان همه را به یاد پیامبر(ص) می‌انداخت.

امام حسن(ع) در روزگاری سخت متولد شدند . تقریباً تمام جنگ‌های صدر اسلام در این هفت سال آغازین عمر شریف ایشان اتفاق افتاد. ایشان در خانه ولایت و در دامن رسول خدا تربیت شد. از همان کودکی به یادگیری قرآن و سخنان حکیمانه و طریقه نبرد و و شجاعت و دینداری پرداخت؛ آن هم در محضر عالی‌ترین اسطوره‌های دین و انسانیت. هفت سال بعد از ولادت ایشان پیامبر(ص) وفات یافت و مشکلات خلافت آغاز شد.

دوران سکوت و خانه‌نشینی پدر برای امام حسن(ع) دوران سختی بود. با این حال آن حضرت در آن روزها هم با کرامت، بخشندگی و مدارا با نیازمندان الگوساز بود. پس از شهادت پدر، مسئولیت خلافت به عهده امام حسن(ع) گذارده شد که آن هم به خاطر بی‌وفایی یاران و نیرنگ‌های معاویه، ۹ ماه بیشتر به طول نینجامید.

صلحی که پیام‌آور وحدت بود

حجت‌الاسلام جواد عظیمی، مسئول دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قم همین صلح امام حسن(ع) را پیام‌آور وحدت در جامعه اسلامی و یکی از بهترین نشانه‌های حلم امام حسن(ع) دانست.

وی با اشاره به اینکه تمام ائمه(ع) نور واحدی هستند اظهار داشت: با این حال شرایط زمان و مکان موجب می‌شد هر یک به شیوه‌ای مروج دین خدا باشند. امام حسن(ع) هم با صبر و بردباری خود دین حق را نجات داد و از وحدت مسلمانان دفاع کرد.

وی سیاست امام حسن(ع) در برابر معاویه را نوعی نرمش قهرمانانه دانست و افزود: این صلح اسلام را از مهلکه مهمی نجات داد. در واقع امام حسن(ع) از حلم و بردباری سلاحی ساخته بود که با آن دشمنان را از اهدافشان دور می‌ساخت.

این کارشناس مذهبی ابراز داشت: امام حسن(ع) با صفت حلم، انسانیت، اسلام و تشیع را نجات داد و ما هم می‌توانیم با تقویت این صفت در خود روابط اجتماعی و خانوادگی خود را احیا کرده و بسیاری از آسیب‌ها را کنترل کنیم.

وی با اشاره به برخی از رفتارهای عصبی که گاهی در جامعه و خانواده‌ها دیده می‌شود ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند خود را شیعه امام مجتبی(ع) بداند اما در مقابل ناهمواری‌ها به سرعت بردباری خود را از دست داده و دچار اشتباه شود.

حجت‌الاسلام عظیمی صبر امام حسن(ع) را الگوی سیاست، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی یک شیعه دانست. ایشان با صبر خود مسلمانان را از خطر بنی‌امیه نجات داده و چهره آنها را برای مردم روشن ساختند و ما با صبر خود می‌توانیم زندگی خود را سامان بخشیده و آسیب‌ها را کاهش دهیم.

راه‌های تقویت صبر در قرآن

این کارشناس مسائل قرآنی مهم‌ترین راهکار تقویت صبر که در قرآن و روایات به آن اشاره شده را توکل به خدا دانست. کسی که در تمام امور زندگی خدا را وکیل خود قرار داده باشد، نیازی به عصبیت و نگرانی ندارد و ناخودآگاه صبور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تقویت ایمان موجب می‌شود انسان صبور باشد گفت: خواندن نماز و صله‌رحم از راه‌های تقویت ایمان است.

یکی دیگر از عوامل موفقیت و تمرین صبر شناخت صحیح دنیا است که این جهان گذرگاهی بیش نیست. این دنیا فانی است و انسان آفریده شده تا با آزمایش‌های مختلف الهی وجودش را صیقل داده و مستعد زندگی جاودانه کند. خداوند انسان را در رنج و سختی آفریده و شادی و سلامت بدون غم و بیماری نیست.

نکته دیگری که حجت‌الاسلام عظیمی به آن اشاره می‌کند، تفاوت حلم و ذلت است. به عقیده این کارشناس مذهبی صبور بودن امام حسن(ع) هیچ گاه به عنوان پذیرفتن ذلت از سوی ایشان نیست. این امام بزرگوار هرگز در برابر دشمن عقب‌نشینی و سازش نکرد بلکه با صبر خود چهره واقعی او را به مردم و تاریخ نشان داد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcivpar.t1awz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما