دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : 27775
در دیدار با اعضای کمیته علمی اجلاس سراسری نماز مطرح شد

توصیه‌های آیت الله علوی گرگانی درباره حفظ شأن و اهمیت برپایی نماز

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله علوی گرگانی با اشاره به چند وجهی بودن نماز گفت: نماز عبادتی است که هم انسان را به یاد خالق می اندازد و هم قنوت آن محل اجابت درخواست از خداوند متعال است.
توصیه‌های آیت الله علوی گرگانی درباره حفظ شأن و اهمیت برپایی نماز
به گزارش قم نیوز، آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی که در دیدار با اعضای دبیرخانه کمیته علمی پژوهشی بیست و سومین اجلاس سراسر نماز سخن می‌گفت، اظهار داشت: هیچ عبادتی در اسلام به اندازه نماز مورد اهمیت نیست و از سوی دیگر این عبادت دارای ابعاد گوناگونی است.
 
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به کتاب الفیه از شهید ثانی افزود: بهترین عبادات در دین ما که ارتباط بین مخلوق و خالق است، نماز است و این ارتباط نباید به هیچ وجه قطع شود.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این که مسئله شکر منعم، فطری است، تصریح کرد: تشکر از خالق، فطری است و فقط مختص انسان نیست و ترک شکر نعمت در هر دین و آیینی و عقل هر عاقلی، مورد مذمت است.
 
آیت الله علوی گرگانی با اشاره به این که باید در زمینه نماز فرهنگ سازی صحیحی صورت گیرد، اظهار داشت: افراد گاهی خود را در مقابل نماز، طلبکار تلقی می‌کنند اما این صحیح نیست زیرا در مقابل لطف خداوند است. علاوه بر شکر، نماز وجه دیگری هم دارد و آن توجه و یاد خداوند است که باید به این وجه نیز دقت شود.
 
مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند که از بندگان خدا هستند کسانی که تنها یک الله اکبر یا یک رکعت یا یک بخشی از نمازشان قبول می‌شود زیرا در نماز توجه ندارند و وقتی گفته می‌شود «ان فی صلاتهم خاشعون» یعنی در نماز باید به خدا توجه شود.
 
استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به نقش ادعیه و زیارات در ترمیم نقص نمازهای انسان، افزود: نماز این قدر مهم است که خداوند برای ترمیم آن، ادعیه و زیارات را قرار داده است تا نماز کامل شود.
 
آیت الله علوی گرگانی نماز را وسیله‌ای برای نهی از فحشا و منکر دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر نهی از منکر و نهی از فحشا، خداوند نماز را وسیله ای برای گرفتن حاجات انسان قرار داده است تا به وسیله آن به درگاه خداوند برای حاجات خود متوسل شود.
 
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به برخی از روایت، افزود: در روایات آمده است که قنوت در نماز، مخصوص شیعیان است و البته شافعی‌ها نیز به ما نزدیک هستند و این قنوت برای گرفتن حاجات است.
 
استاد عالی حوزه علمیه با اشاره به دیگر موارد اهمیت نماز، تاکید کرد: نفس نماز آن چنان مهم است که خداوند در قرآن نسبت به طبقه ای که آن را از دست می‌دهند، اشاره کرده است. از این رو نتیجه می‌گیریم یکی از عباداتی که باید جامعه را نسبت به آن آگاه کنیم، نماز است.
 
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به این که باید تشکل نماز حفظ شود و صفوف نماز یک پارچه باشد، تصریح کرد: باید به جنبه‌های مختلف نماز نیز توجه شود زیرا آمدن مردم کنار هم و نشستن آنها برای رسیدگی به مشکلات یکدیگر، اثر مثبتی دارد و مشکلات مردم را حل می‌کند.
 
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نماز عصاره خوبی‌هاست و هرچه درباره آن سخن بگوییم کمک است و باید به برپایی آن توجه بیشتری کرد.
 
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام علی دارابی در سخنانی ضمن ارائه گزارش اجلاس سراسری نماز در اهواز، از اهتمام هرچه بیشتر مبلغان نماز برای برپایی این فریضه الهی خبر داد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdchmqni.23nqqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما