شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : 6074

دانشگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال ایفا کنند

قم نيوز : قم نیوز: رییس نهاد نمایندگی دانشگاه‌های استان قم گفت: متاسفانه با غفلت برخی مسوولین فرهنگی و علمی کشور تا کنون دانشگاه‌ها نقش خود را در رابطه با تحقق نامگذاری‌های سال ایفا نکرده‌اند.
دانشگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال ایفا کنند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدمهدی کرمی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در دانشگاه قم با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار داشت: وقتی مقام معظم رهبری مطلبی را به عنوان شعار یک سال انتخاب می‌کنند، متوجه می‌شویم موضوعی که مورد اشاره ایشان است، در سرنوشت کشور و مردم نقش دارد و باید در اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها به آن توجه داشت.

وی ادامه داد: امسال نیز ایشان به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توجه داشته‌اند، برای هر کس این سوال پیش می‌آید که دانشگاه‌ها در تحقق این شعار چه نقشی می‌توانند داشته باشند.

رییس نهاد نمایندگی دانشگاه‌های استان قم افزود: متاسفانه برخی مسوولین فرهنگی و علمی کشور از تاثیری که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانستند در تحقق نامگذاری‌ها در سال‌های گذشته داشته باشند، غافل بودند و تا امروز دانشگاه‌ها نقش ممتاز خود در تحقق این امور را ایفا نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: یکی از زوایای پنهان مسئله حمایت از تولید ملی که آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته این است که اگر ما به سراغ توسعه تولید می‌رویم، آیا هر تولیدی باید مدنظر ما باشد یا در این راه به اولویت عرصه تولید و فرهنگی که توسعه هر گونه محصول را می‌تواند به همراه داشته باشد، باید توجه داشت.

کرمی گفت: توسعه در تولیدات اگر بدون توجه به نوع و کیفیت تولید و بدون اولویت‌بندی در اهمیت و نیاز جامعه باشد، آسیب‌هایی به همراه خواهد داشت.

وی عنوان داشت: پس نگاه به مقوله حمایت از تولید، کار و سرمایه بدون توجه به فرهنگی که به دنبال آن می‌آید، نامطلوب بوده و از طرف دیگر حمایت از تولید ملی بدون فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه‌های فکری امکان‌پذیر نیست.

رییس نهاد نمایندگی دانشگاه‌های استان قم ابراز کرد: فرهنگ بهره‌برداری و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیاز روز جامعه ما است اما اگر به رسانه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی مراجعه کنید، متوجه می‌شوید کار تحقیقاتی و فرهنگی در این زمینه بسیار اندک است و این خلأ باید با همت دانشگاه‌ها رفع شود.

وی افزود: یکی از عرصه‌های تولید ملی که در دانشگاه‌ها می‌تواند به منصه ظهور برسد، تولید علوم بومی و بی‌نیاز کردن دانشگاه‌ها از تحصیل علوم غربی است که قدمی که در سال ۹۱ در قم در این راستا برداشته شد، برگزاری سلسله مباحث علم دینی است که نخستین جلسه آن توسط آیت‌الله مصباح یزدی ۲۴ فروردین ماه برگزار شد.

کرمی عنوان داشت: این جلسات هر پنجشنبه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برای اساتید دانشگاه‌های قم در قالب طرح معرفت‌زایی اساتید برگزار می‌شود که بی‌ارتباط با مقوله حمایت از تولید ملی نیست.

وی گفت: در این جلسات به سلسله مسائلی مانند فلسفه و معنای علم دینی، چیستی علوم دینی و چگونگی دانشگاه اسلامی پرداخته می‌شود.

رییس نهاد نمایندگی دانشگاه‌های استان قم اذعان داشت: باید مشخص شود که چه شاخص‌هایی سبب می‌شود تا به یک دانشگاه عنوان دانشگاه اسلامی اطلاق شود و در این عرصه نقش تولید علوم دینی چیست.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تولید چه در عرصه‌های سخت‌افزاری و چه در زمینه‌های نرم‌افزاری نیازمند توسعه زیرساخت‌هایی است که یکی از این زیرساخت‌ها تربیت نیروی انسانی آگاه و مسلط به مسائل روز است که طرح معرفت‌افزایی اساتید در دانشگاه‌های قم به این هدف اجرا می‌شود.

کرمی اضافه کرد: در ماه رمضان سال گذشته دو موضوع نظریه سیاسی اسلام و تعلیم و تربیت اسلامی در قالب طرح ضیافت اندیشه برای اساتید تبیین شد و ۱۲۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های قم در آن شرکت کردند.

وی گفت: مبحث علم دینی که در سال ۹۱ برای جلسات معرفت‌افزایی اساتید در نظر گرفته شده پس از طرح شدن در جلسات توسط موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تدوین شده و به صورت متون مدونی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

رییس نهاد نمایندگی دانشگاه‌های استان قم ابراز داشت: رابطه دانشگاه با صنعت نیز یکی از موضوعات مهم در زمینه حمایت از تولید ملی است که در دانشگاه‌های استان قم این زمینه به خوبی فراهم شده و مرکز رشد دانشگاه قم متولی این امر است.

وی افزود: متاسفانه برخی شاخص‌ها که در جهان به عنوان ملاک ارزیابی سطح علمی دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانعی برای نگاه بومی به تولید علم در دانشگاه‌ها است.

کرمی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال شاخص مقالات ISI که در دنیا به عنوان ملاک کار علمی دانشگاه محسوب می‌شود، جوابگوی نیازهای علمی بومی ما نیست و در زمینه علوم انسانی اگر بخواهیم به فرهنگ اسلامی توجه داشته باشیم، نمی‌توانیم از این شاخص‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdci.yaqct1au5bc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما