شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : 15689
گزارش خبری

زنجیره مدیریت بحران در قم کاملتر می‌شود/ تلاش برای داشتن شهری تاب آور

قم نيوز : قم نیوز: احتمال وقوع 18 مورد از 43 نوع بلایای طبیعی شناخته شده در کشور در استان قم وجود دارد، شاید این موضوع به تنهایی دلیل محکمی باشد بر این که مبحث مدیریت بحران باید در این استان جدی گرفته شود، مدیریتی که به نظر می‌رسد زنجیره آن این روزها با تشکیل جلسات مرکز مدیریت پیشگیری و مهندسی بحران شهرداری قم محکم تر شده است.
زنجیره مدیریت بحران در قم کاملتر می‌شود/  تلاش برای داشتن شهری تاب آور
 به گزارش قم‌نیوز، شاید در زمان بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی، آنچه بیش از هر چیز تا حد زیادی آرامش نسبی را به اوضاع برمی‌گرداند، مدیریت بحران به خصوص در لحظات اولیه بروز حادثه است. مدیریتی که نبود آن در بین حوادث چند سال اخیر در استان قم بیش از همه در مورد وقوع حادثه سیل رودخانه قمرود در سال 88 احساس شد.
 
بی شک مدیریت بحران زنجیر در هم تنیده ای است که تنها یک بخش و یک سازمان را شامل نمی‌شود و در زمان وقوع حوادث، این مدیریت تنها زمانی حاصل می‌شود که بخش‌های امدادی و خدماتی و حتی بخش‌های عمومی جامعه در سطحی پائین تر، خود را برای آن آماده کرده و آموزش‌های لازم را دیده باشند.
 
در همین راستا در کنار مرکز مدیریت بحران استانداری قم، مرکز مدیریت شهرداری قم که این روزها تحت عنوان جدید مرکز مدیریت پیشگیری و مهندسی بحران ادامه فعالیت می‌دهد، بعد از مدتی رکود از زمان تاسیسش، اخیرا اهتمام جدی نسبت به برگزاری جلسات و نشست‌های مستمر مدیریت بحران داشته است.
 
در این خصوص علی اکبر رحیمی، مدیر مرکز مدیریت پیشگیری و مهندسی بحران شهرداری قم با اشاره به هدف از تشکیل این مرکز، بیان داشت: با توجه به نگاه ویژه مدیریت ارشد شهری قم به مسائل و مباحث مربوط به بحران و رخدادهای احتمالی، این مرکز تاسیس شد و این کار برای اولین بار در شهرداری قم اتفاق افتاد.
 
قم به عنوان دومین شهر ایران به عضویت کمپین شهرهای تاب آور جهان درآمد
 
رحیمی با اشاره به اقدامات اخیر مرکز مدیریت پیشگیری و مهندسی بحران شهرداری قم تصریح کرد: عضویت در کمپین جهانی شهرهای تاب آور و تحقق و پایبندی به اصول 10 گانه این کمپین، که در کشور شهر قم بعد از مشهد دومین شهر است که به عضویت این کمپین درآمده از جمله کارهای اخیر صورت گرفته از سوی این مرکز است.
 
وی یادآور شد: به دنبال پذیرش اصول 10 گاه این کمپین، شهرداری قم اواخر اردیبهشت‌ماه امسال، در چهارمین نشست جهانی کاهش خطرپذیری بلایا که در مقر سازمان ملل در شهر ژنو سوئیس برگزار شد شرکت کرد.
 
مدیر مرکز مدیریت پیشگیری و مهندسی بحران شهرداری قم افزود: بعد از آن، جلسه کارگروه تخصصی بیمه، بازتوانی، بازسازی، تأمین و توزیع ماشین‎آلات، آواربرداری ساختمان‎ها، آتش‎نشانی، مواد خطرناک و انتقال و تدفین متوفیان برگزار شد که چندین دستاورد از جمله تشکیل کمیته های تخصصی را در برداشت.
 
سکوی اسکان اضطراری در بوستان‎های امام رضا(ع)، فدک و غدیر قم ساخته می‏‎شود
 
رحیمی در ادامه اسکان اضطراری در زمان بحران و استفاده از فضای بوستان‌ها برای این منظور را مورد توجه قرار داد و افزود: در همین راستا عوامل شهرداری قم بازدیدی از مکان اسکان اضطراری در پارک جنگلی چیتگر تهران داشتند و به دنبال آن سه بوستان امام رضا(ع)، فدک و غدیر قم برای این منظور در نظر گرفته شد.
 
وی در این خصوص تصریح کرد: طراحی مکان اسکان اضطراری در این سه بوستان به تهران ارجاع داده شده است که در صورت تصویب نهایی، اعتبارات ساخت تخصیص پیدا خواهد کرد.
 
فاز دوم مطالعات ریز پهنه بندی لرزه‌ای در قم آغاز می‌شود
 
مدیر مرکز مدیریت پیشگیری و مهندسی بحران شهرداری قم همچنین از تصویب انجام فاز دوم مطالعات ریز پهنه بندی لرزه ای در قم خبر داد و گفت: فاز دوم این مطالعات تصویب شده و در حال انتخاب مشاور هستیم.
 
اما وقتی صحبت از بحران در مناطق شهری قم می‌شود ناخودآگاه آنچه از ذهن می‎گذرد زمانی است که این بحران دامن‌گیر بخش‌هایی از شهر می‌شود که شاید هم جمعیت نسبتا بیشتری در آن ساکن هستند و هم راه دسترسی به آنها تنگ است و دشوار و آن مناطق جایی نیستند مگر بافت‌های فرسوده‌ای که با حرکت لاک پشتی برای احیای آن نه تنها نوسازی آنها پایان نمی‌یابد بلکه هر ساله بر وسعت آن نیز افزوده می‌شود.
 
آری، قم از جمله مناطقی است که 2000 هکتار بافت فرسوده دارد و بر اساس اعلام کارشناسان 32 درصد از واحدهای مسکونی قم بالغ بر 50 هزار و 530 واحد مسکونی و 50 درصد واحدهای اقامتی و اداری بالغ بر 200 واحد دولتی و اداری در این محدوده واقع شده و جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر را در خود جای داده است، از این رو ساماندهی این بخش از شهر در زمان وقوع حوادث، خود مدیریت بحران ویژه ای را طلب می‌کند.
 
طرح پایلوت"دوام محله" در منطقه یک شهرداری قم اجرا می‌شود
 
رحیمی در خصوص ساماندهی بافت فرسوده شهر قم در زمان وقوع بحران یادآور شد: در این راستا با توجه به این که منطقه یک شهرداری قم بیشترین مساحت بافت فرسوده را در خود جای داده است، این منطقه برای اجرای طرح پایلوت"دوام محله" در نظر گرفته شد.
 
وی با اشاره به این که این طرح با همکاری مستقیم مردم انجام می شود، تصریح کرد: خودامدادی و دگرامدادی در زمان وقوع حوادث از اهداف اولیه این طرح است و ما برای این که شهری ایمن و آرام داشته باشیم لازم است تا همشهریان از آگاهی های لازم برخوردار شوند.
 
مدیر مرکز مدیریت پیشگیری و مهندسی بحران شهرداری قم ادامه داد: برای اجرای هر چه بهتر این طرح معتمدین محل شناسایی و با آنان جلسه ای توجیهی ترتیب داده شد و قرار است به زودی و طی شهریورماه سال جاری کلاس های آموزشی برای همشهریان منطقه یک شهرداری در مساجد محل به منظور جذب بیشتر مردم، برگزار شود.
 
برگزاری جلسات آموزشی "مدیریت ریسک" برای شهرداران مناطق هشت گانه قم
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیگر کارهای صورت گرفته از سوی مرکز مدیریت پیشگیری و مهندسی بحران شهرداری قم گفت: همچنین اولین جلسه آموزشی "مدیریت ریسک" برای شهرداران مناطق هشت گانه شهر قم برگزار شد و شرکت کنندگان طی آن با مفاهیم و زبان مشترک امداد و بحران آشنا شدند که با استقبال خوب شهرداران مواجه و قرار شد این جلسات به صورت مستمر و ماهانه برگزار شود.
 
رحیمی در ادامه آموزش های لازم برای موارد بحران را زمانی پربازده تر دانست که تمامی اقشار مردم از آن بهره مند شوند و فقط مختص گروه های خاصی در نظر گرفته نشود، وی همچنین تاکید کرد: به خصوص اگر این آموزش ها به صورت پایه ای و زیربنایی صورت گیرد، نتیجه بخشی بهتری خواهد داشت.
 
کودکان در مهدهای کودک قم آموزش مدیریت بحران می‌بینند
 
مدیر مرکز مدیریت پیشگیری و مهندسی بحران شهرداری قم در این خصوص یادآور شد: بر این اساس تصمیم گرفته شد تا کار از پایه و از مهدهای کودک آغاز شود تا ارائه آموزش های اولیه در موارد بحران و مواقعی از جمله زلزله از سنین پائین به کودکان داده شود.
 
وی ادامه داد: در این خصوص تیمی از مشاوران در نظر گرفته شد تا سرفصل های این آموزش ها را تدوین کنند و با اداره کل بهزیستی استان نیز مکاتبه ای صورت گرفت تا لیست مهدهای کودک و مربیان آنها را در اختیار بگیریم تا بعد از آموزش مربیان، آنان با زبان خاص خود آموزش های لازم را به کودکان ارائه کنند.
 
رحیمی در پایان یادآور شد: از آن جایی که شهرداری قم خود را یار و مددکار همشهریان می داند و مردم نیز در زمان بروز هر حادثه ای عوامل شهرداری را به یاری و امداد می طلبند، شهرداری قم تصمیم گرفت تا در این بخش وارد شود و به وظیفه خود عمل کند.

انتهای پیام/123
 
 
https://qomnews.ir/vdci3qaz.t1awv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما