يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : 11971
متکی انتقاد کرد:

بالا بردن قدرت خرید مردم بدون توجه به پشتوانه تولیدی

قم نيوز : قم نیوز: وزیر خارجه دولت نهم با بیان این که دولت بدون توجه به پشتوانه تولید و ایجاد تولید جدید قصد دارد قدرت خرید مردم را بالا ببرد، افزود: این رویه جز تورم و التهاب بازار نتیجه دیگری ندارد.
بالا بردن قدرت خرید مردم بدون توجه به پشتوانه تولیدی
به گزارش قم نیوز، منوچهر متکی شامگاه شنبه در جلسه‌ای با حضور دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران که با موضوع استراتژی‌های کاربردی در دهه پیشرفت و عدالت برگزار شد، گفت: متأسفانه اکثر جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی کشور دنبال گفتمان سازی و تحمیل گفتمان خود به نظام هستند.

طرح گفتمان و سیاست‌های کلان برعهده مقام معظم رهبری است
وی با بیان اینکه معمولا گفتمانها افق حرکت و نگاه کلان یک ملت را ترسیم می‌کند، گفت: احزاب و تشکل‌های سیاسی باید دنبال برنامه ریزی، جریان سازی و تحلیل وضع موجود باشند.

رئیس پیشین دستگاه دیپلماسی کشور با انتقاد از کسانی که دنبال واژه سازی و ادبیات جدید سیاسی در کشور هستند، افزود: گروه‌های مدنی و احزاب اجتماعی و سیاسی باید با تحلیل درست از شرایط کنونی کشور فضای موجود را بوته نقد بگذارند.

متکی با بیان اینکه کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری باید در میان تشکل‌های دانشجویی و مردمی حضور فعال داشته باشند، گفت: برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌ها باید در راستای تنویر مسائل جاری و با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی، دفا‌تر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تعامل وزارت علوم باشد.

وی با تاکید بر اینکه حضور در تجمع‌های مختلف نباید در راستای جذبه‌های کاذب سیاسی و یارگیری‌های حزبی باشد گفت: مقام معظم رهبری دهه چهارم انقلاب اسلامی را دهه گفتمان پیشرفت و عدالت مطرح کرده و دیگران باید ذیل سایه این گفتمان برنامه عملیاتی داشته باشند و بی‌جهت به موازات آن گفتمان سازی و قرائت‌های مکتبی نکنند.

وظیفه استراتژیک دولت کشورداری است
این کار‌شناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه باید میان کار دولت و جایگاه رهبری تفکیک قائل شد، گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی جایگاه رهبری را به عنوان هدایتگر و پیشانی نظام مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه نقش ارشادی و هدایتگری برعهده ولایت فقیه است گفت: جایگاه رهبری در نظام جایگاه ایدئوژیک و کلان است.

متکی با انتقاد از دولت‌ها که وارد نقش و وظیفه رهبری می‌شوند افزود: وظیفه دولت در نص صریح قانون اساسی کشور داری و اجرای برنامه‌های عملیاتی است.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشرفت و عدالت ملازم و مکمل یکدیگرند گفت: در این گفتمان پیشرفت مقدم بر عدالت است. چرا که در پیشرفت دنبال تولید امکانات هستیم و در عدالت باید توزیع امکانات را داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه اگر این رویه تقدم نباشد در واقع توزیع فقر خواهیم داشت گفت: پیشرفت در کشور زمانی معنا پیدا می‌کند که جنبه جامع الاطرافی داشته و عدالت بر پیشرفت زائد نشده و در متن آن باشد.

متکی با بیان اینکه در دولت‌های گذشته به پیشرفت صرف توجه می‌شد، گفت: پیشرفت عادلانه یعنی اینکه قشر متوسط به پایین جامعه قدرت انتخاب و خرید عادلانه داشته باشد.

وزیر خارجه پیشین دولت دهم با عنوان این مطلب که در پیشرفت تولید و بهره گیران از تولید به تمرکز و هم گرایی می‌رسند گفت: اگر در جامعه تولید به اندازه نیاز عموم مردم نباشد رفاه واقعی و درست نخواهد بود.

حمایت‌های مطرح شده دولت از مردم منشاء اقتصادی ندارد
متکی با بیان اینکه هر افزایش قیمتی باید منشاء اقتصادی و بهره وری تولید داشته باشد گفت: اگر بر فرض مثال دلار هزار تومانی دو برابر شد و براساس آن قصد کردیم یارانه مردم را دوبرابر کنیم باید این حرکت پشتوانه و منشاء اقتصادی و بهره وری و افزایش تولید داشته باشد.

وی با تاکید براینکه دولت بدون توجه به پشتوانه تولید و ایجاد تولید جدید قصد دارد قدرت خرید مردم را بالا ببرد، افزود: این رویه جز تورم و التهاب بازار نتیجه دیگری ندارد.

این کار‌شناس امور بین الملل با بیان اینکه شعار دولت احمدی‌نژاد براساس تامین عدالت بود گفت: مردم براساس این شعار بود که احمدی‌نژاد را برای ریاست اجرایی خود انتخاب کردند و براساس همین عدالت محوری است که از ایشان انتظار دارند.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب که بیش از ۷۱ هزار میلیارد تومان در دوسال اول اجرای یارانه‌ها در میان مردم توزیع شده است، گفت: باید براساس همین آمار تولید و عرضه کالا وجود داشت تا شاهد این همه تورم و گرانی افسار گسیخته نباشیم.

متکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه مقام معظم رهبری هیچگاه اصل مذاکره با آمریکا را نفی نکرده است، گفت: مذاکره تعریف و فرایند خود را دارد و نیاز به آمادگی طرفین و بررسی شرایط مذاکره دارد.

وی با بیان اینکه باور مذاکره و مصالحه در طرف آمریکایی وجود ندارد گفت: اوباما با شعار تغییر و بسط محور گفتگو پا به عرصه سیاست خارجی و ریاست جمهوری گذاشت چیزی که عملا اتفاق نیفتاد.

هدف آمریکا از طرح مذاکره اختلاف افکنی میان مسئولان و مردم است
وزیر خارجه پیشین دولت دهم با تاکید براینکه در سال‌های اخیر فرصت‌های خوبی برای آمریکا فراهم شد تا باب گفتگو و مذاکره را باز کند گفت: اوباما حتی اندازه بوش جرات و جسارت نداشت تا از این فرصت‌های طلایی به نفع آمریکا استفاده کند.

این کار‌شناس سیاست خارجی کشور با اشاره به اینکه اوباما در سیاست خارجی کشورش آنقدر بد عمل کرده که حتی ترکیه و برزیل در قطعنامه تحریم علیه ایران رای منفی دادند، گفت: اوباما در دور دوم ریاست جمهوری شوی مذاکره با اهداف خاص راه انداخته است.

وی با تاکید براینکه هدف آمریکا از گفتگو و مذاکره در شرایط فعلی ایجاد اختلاف نظر میان مردم و مسئولان رده بالای کشور است، گفت: اگر آمریکا از فرصت‌های برابری که برای مذاکره و گفتگو است به نحو احسن استفاده کند حتی رهبری هم مایل به این نوع مذاکره خواهد بود.

متکی با بیان اینکه در پیشنهادهای جدیدی که طرف آمریکایی مطرح کرده است هنوز نوعی زیاده خواهی و سلطه جویی به چشم می‌خورد گفت: آن‌ها ابتدا منافع و خواسته‌های خود را نظر می‌گیرند و سپس به ما می‌گویند این را رعایت کنید تا با شما باب گفتگو را باز کنیم.

وی با بیان اینکه نباید در ایجاد ارتباط و مذاکره افراط و تفریط به خرج داد، افزود: چه معنا دارد آن‌ها بگویند شما غنی سازی در سایت فردو را تعطیل کنید تا ما فکری برای تحریم‌هایی که علیه شما وجود دارد بکنیم.

وزیر خارجه دولت نهم با تاکید بر اینکه درسیاست خارجی باید نکته گرا و باهوش بود گفت: اگر در سیاست خارجی به جا سخن نگوییم وبه موقع عمل نکنیم در موضع ضعف قرار می‌گیریم. کسی نمی‌آید بگوید کوتاه آمدن تغییر تاکتیک است بلکه می‌گویند قصد وادادن دارند.

سیاست نه شرقی و نه غربی امام مغایر با رابطه داشتن نیست
متکی در پاسخ به این سئوال که آیا ارتباط به کشورهایی مانند چین و روسیه با شعار نه شرقی و نه غربی حضرت امام سازگاری دارد، گفت: سیاست نه شرقی و نه غربی به معنای رابطه نداشتن نیست حتی این نوع رابطه‌ها در زمان امام هم وجود داشت.

وی افزود: منظور ما از نه شرقی و نه غربی این است که ایران کشوری مستقل است و به هیچ عنوان مواضع خود را با سیاست‌های دیگران هماهنگ نمی‌کند.

این کار‌شناس امور بین الملل با تأکید بر اینکه دشمنی‌های آمریکا در ۳۴ سال گذشته قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست، گفت: کشورهایی مانند روسیه و چین هیچ زمانی پیشنهاد دهنده قطعنامه علیه ایران نبوده و با وجود اینکه دنبال منافع خود بودند اما در متن تحریم‌ها تعدیل ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مناسبات کشور ما با کشورهای اروپایی کاهش یافته است، گفت: بزرگ‌ترین انتقادی که به کشورهای صاحب رای و قدرت داریم این است که چرا برخورد دوگانه با مسئله انرژی صلح آمیز هسته‌ای ما دارند. چرا رفتار آن‌ها بر اساس معاهدات "ان پی تی" نیست. چرا دنبال تضییع حق ما هستند.

متکی افزود: ما نمی‌گوییم از ما درباره سایت‌ها و جایگاه‌های هسته‌ای تحقیق و تفحص نکنید. ما می‌خواهیم آنها‌‌ همان رفتاری را در طول کار‌شناسی و اعلام نظر داشته باشند که با کشوری مثل ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم داشتند.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdciz3az.t1azy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما