دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : 26985
آیت الله مصباح یزدی:

تلاش برای تربیت یک نسل اسلامی وظیفه همگانی است

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله مصباح یزدی گفت: ما مکلف هستیم که کاری انجام بدهیم که نسل آینده مان اسلامی باشد، البته هر کسی در حدی که برایش مقدور است، تکلیف دارد.
تلاش برای تربیت یک نسل اسلامی وظیفه همگانی است
به گزارش قم نیوز، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی عصر دیروز در دیدار با جمعی از فرهنگیان شهرستان تاکستان با اشاره به مسئله تعلیم و تربیت اظهار کرد: ما هم اکنون در سطح جامعه این کمبود را داریم که نمی دانیم چگونه باید نسل آینده را تربیت کنیم که مورد قبول خداوند باشد، این برای ما سوال است که باید چه رفتارهایی به نسل جدید تعلیم بدهیم که آنها عادت های صحیح را باد بگیرند، گسترش رسانه ها به خصوص اینترنت باعث این شده است که مواد ضد اسلامی به روح جوانان تزریق شود.

وی تصریح کرد: اگر وضعیت فرهنگی را در جمهوری اسلامی ایران از ده سال تاکنون را با هم مقایسه کنیم، می بینیم که وضعیت فرهنگی تنزل پیدا کرده است و امروز با اینترنت و تلفن همراه پسران با دختران نامحرم ارتباط دارند، سیل بی دینی جامعه ما را تهدید می کنند و روز به روز هم وسایل آسان تری برای انجام گناه در دسترس افراد قرار می گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم سعادت دنیا و اخرت را در سایه اسلام دانست و افزود: ما معتقد هستیم که اسلام برای همه زمینه ها روش های آموزشی دارد، البته امروز آموزش و پرورش ما در زمینه تعلیم و تربیت کمبود دارد، ما نمی توانیم که منتظر اقدام دولت ها باشیم، دولت ها به دنبال اصلاح امور فرهنگی بودند، اما نتوانستند که کار اساسی را در این زمینه انجام دهند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به تکلیف افراد گفت: ما مکلف هستیم که کاری انجام بدهیم که نسل آینده مان اسلامی باشد، البته هر کسی در حدی که برایش مقدور است، تکلیف دارد، باید افراد دست به دست هم بدهند و مدیریت کنند تا بتوانند اقدامات بزرگی را در این خصوص انجام بدهند.

وی تصریح کرد: تربیت اکثر نیروهای انقلاب به دست فرهنگیان دلسوز بود و فرهنگیان پیش از انقلاب با برگزاری جلسات، افراد را برای انقلاب تربیت کردند، امروز بدتر از زمان شاه نیست و تشکیل جلسات مذهبی بسیار از زمان طاغوت راحت تر است و مسئولان امکانات لازم را برای برگزاری جلسات در اختیار افراد قرار می دهند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به وظایف معلمان بیان کرد: باید معلمان و فرهنگیان سیر مطالعاتی را در خصوص مسائل اسلامی داشته باشند و پس از آن باید فرهنگیان به خودسازی بپردازند، باید معلمان ارتباط خودشان را با دانش آموزان را تنها در قالب امتحانات و کلاس ها خلاصه نکنند و باید یک رابطه عاطفی بین معلمان و دانش آموزان برقرار شود، همچنین معلمان باید به دنبال برقراری ارتباط با اولیای دانش آموزان باشند.

وی تصریح کرد: ما توان تغییر نظام آموزش و پرورش و مسئولان را به صورت یکدفعه نداریم، معلمان باید در خصوص دانش آموزان خود دلسوز باشند، ما توانایی تربیت تمام افراد را نداریم، اما می توانیم با برنامه ریزی دقیق به تربیت تعدادی از افراد بپردازیم، در زمان طاغوت همین معلمان دلسوز بودند که نیروهای انقلاب را تربیت کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم برنامه ریزی برای استفاده مناسب از زمان را ضروری دانست و افزود : امروز بسیاری از اوقات ما به کارهایی اختصاص داده می شود که شاید فایده ی زیادی برای ما نداشته باشد، کم فیلم دیدن ضرری به انسان نمی رساند و ما می توانیم از این اوقات برای مطالعه مسائل دینی استفاده کنیم، همچنین باید انجام اعمال عبادی در سر وقت در دستور کار ما قرار بگیرد.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcjihe8.uqemozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما