دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب : 37813
منبع : ایرنا
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم:

اقتصاد مقاومتی باید در سالم سازی اقتصاد شهری ظهور عینی داشته باشد

قم نيوز : قم نیوز: سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: اقتصاد مقاومتی باید در شفاف سازی اقتصاد شهری، سالم سازی این اقتصاد و ممانعت از بروز و ظهور هر نوع انحراف در هزینه كرد بودجه شهرداری، صرفه جویی در هزینه ها و اولویت بندی آن، بروز و ظهور عینی داشته باشد.
اقتصاد مقاومتی باید در سالم سازی اقتصاد شهری ظهور عینی داشته باشد
به گزارش قم نیوز، نعمت الله عواطف رستمی عصر یكشنبه در ششمین نطق پیش از دستور خود در یكصد و هفتاد و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان كرد: شعار راهبردی اقتصاد مقاومتی با دو ویژگی «اقدام و عمل» در بحث مدیریت شهری نیز كاركرد خاص خود را دارد.

وی تصریح كرد: شهردار قم و برنامه ریزان مدیریت شهری، در هزینه كرد بودجه 1338 میلیارد تومانی شهرداری با اتخاذ روش و منش مطلوب در عملیاتی كردن اقتصاد مقاومتی از اقدام تا عمل در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی عمل كنند.

وی ادامه داد: مسئولان مذكور در بخش هزینه های جاری با استفاده از نیروهای كار آمد و متخصص و دلسوز ضمن رعایت عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه این خدمات در یك شیب ملایم از سمت و سوی مناطق ضعیف و كم برخوردار به سمت و سوی مناطق برخوردار حركت خود را انتخاب كنند.

عواطف رستمی تصریح كرد: آنها باید با بررسی كارشناسانه و نظارت دقیق، چالش ها و آسیب های موجود بویژه در حوزه طرح های عمرانی، الگوی اقتصاد مقاومتی را به مرحله انجام و عمل هدایت كند.
وی ادامه داد: با اتخاذ چنین روش و منشی فرصت ایفای نقش مردم و اعتماد سازی در مشاركت با مدیریت شهری افزایش یافته و در نهایت گفتمان اقتصاد مقاومتی نه تنها در سطح ملی، بلكه در لایه های میانی جامعه شكل می گیرد.

ضرورت شكل گیری گفتمان اقتصاد مقاومتی
عواطف رستمی خاطرنشان كرد: با شكل گیری ایده و عقیده گفتمان اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری، همگان به سمت و سوی شهروندمداری حركت می كنند و درنتیجه گفتمان «شهر ما خانه ما» سر وسامان می پذیرد.

وی گفت: در این گفتمان شهروندان خودشان را شریك و سهیم در مدیریت شهری می دانند و به تبع آن فرهنگ شهروندی نیز متولد می شود و آحاد مردم خود را برای داشتن شهری زیبا، تمیز، آرام و دور از هر نوع استرس های شهرنشینی، آماده می كنند.

ضرورت حضور اعضای شورا در بین مردم
وی یادآورشد: حضور فعال اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری در بین مردم برای شنیدن خواسته ها و مطالبت آنها، بستر پاسخ گویی عمومی و مشاركت جویانه را شكل خواهد داد.

عواطف رستمی تصریح كرد: انتظار دارم شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بدون فوت وقت این آمادگی را اعلام نمایند تا تفكر شورایی در شورای شهر و شهردار پاسخگو نهادینه شود.

وی گفت: فقدان چنین سیاستگذاری هایی در مدیریت شهری موجب ایجاد فاصله بین شهروندان شده و بروز و ظهور یكسری نافرمانی هایی در حوزه نظافت شهری، تولید زباله، بی توجهی به قوانین ساخت و ساز، نادیده گرفتن قوانین شهرداری از سوی قانون گریزان و بهم ریختگی و نابسامانی در حمل و نقل و ترافیك و بخصوص آشفتگی در مسائل فرهنگی و اجتماعی در لایه های فرهنگ شهروندی خواهد شد.

وی بیان داشت: تا مادامی كه مردم خود را جدای از شهرداری ببینند، همكاری مطلوب برای مدیریت شهری تحقق نخواهد یافت.

نتایج سرمایه گذاری در بخش IT
وی در ادامه خاطرنشان كرد: در حوزه آی تی و اجرای طرح فیبر نوری و همچنین درحوزه حمل و نقل و ترافیك در سال گذشته، شهرداری، مبلغ سنگینی را برای آماده سازی زیر ساختهای كنترلی عبور مرور خودروها در سطح شهر هزینه كرده است.

وی گفت: این نهاد مردمی با راه اندازی مركز كنترل هوشمند ترافیك و حمل و نقل و با نصب دوربین های كنترلی توانسته است وضعیت عبور و مرور خودروها را رصد كند.

عواطف رستمی افزود: نتیجه این سرمایه گذاری در بخش آی تی می تواند میزان كاهش مصرف سوخت خودروها، كاهش زمان سفر برای شهروندان از منظر مدیریت زمان و از همه مهمتر كاهش استرس های ترافیكی شهر و به طور كلی كاهش جنبه های دخیل در مصرف انرژی را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: در بخش تملك املاك شهروندان برای اجرای طرح های عمرانی و یا بازگشایی معابر، لازم است تمام ابعاد كار با دقت تمام پیش بینی شود و قیمت كلیه املاك و عرصه های در مسیر با نظر كارشناسی رسمی تعیین و تثبیت گردد.

وی همچنین گفت: بخش عظیمی از جمعیت شهر را زنان تشكیل می دهند، در یك بررسی كلی شاهد این هستیم كه برای این قشر از جامعه فضاهای تفریحی محدودی در نظر گرفته شده است.

سهم دولت در مدیریت شهری / ضرورت مستندسازی طرح های شهری برای آگاهی مردم
وی همچنین درمورد سهم دولت در مدیریت شهری نیز گفت: برای مدیریت شهر، دولت هم سهم بسزایی دارد، كه باید دراین زمینه اقدام كند.

عواطف رستمی بیان داشت: بتازگی با جاری شدن آب باران در قم ، ساكنین شهر به دردسر افتادند و مشكلات جدی برای شهر شد، كه دراین راستا باید دولتمردان زیرساخت های لازم برای جلوگیری از چنین معضلاتی فراهم كنند.

وی ادامه داد: خدمتگزاران شهرداری و خادمان شورای اسلامی شهر تمام قد آماده خدمت رسانی به مردم قم در همه حوادث طبیعی بوده و هستند، و اگر چنانچه نتوانستیم به نقطه مطلوبی از انتظارات آنها در خدمات شهری دست پیدا كنیم شرمنده ام.

وی تصریح كرد: این اطمینان را به شهروندان عزیز از جانب خود و به نمایندگی از طرف اعضای شورای اسلامی شهر می دهم كه با تمام كمبودهایی كه با آنها مواجه هستیم، در انجام وظیفه هرگز كوتاهی نخواهیم كرد.

عواطف رستمی با اشاره به طرح های بزرگی كه درحال اجراست و بودجه عظیمی صرفه آنها می شود، گفت: از شهردار قم می خواهم تا این طرح ها را كه گاهی در اعماق زمین در جریان است، مستند سازی كرده و مردم را در جریان این خدمات قرار دهند.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcbfwbf.rhbz8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما