جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : 102999

طائب: حضور روحانیت در سیاست کمر دشمن را شکسته است

قم نيوز : نشست تخصصی «بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی(ره) با تاکید بر نفوذ» با حضور حجج اسلام والمسلمین مهدی طائب و رضا عزت‌زمانی به همت قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی و خبرگزاری فارس در قم برگزار شد.
طائب: حضور روحانیت در سیاست کمر دشمن را شکسته است
نشست تخصصی «بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی(ره) با تاکید بر نفوذ» با حضور حجج اسلام والمسلمین مهدی طائب و رضا عزت‌زمانی به همت قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی و خبرگزاری فارس در قم برگزار شد.

طائب: حضور روحانیت در سیاست کمر دشمن را شکسته است
به گزارش قم نیوز نشست تخصصی «بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی(ره) با تاکید بر نفوذ» به مناسبت سالروز صدور این منشور، به همت قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی و خبرگزاری فارس قم در ساختمان قرارگاه خاتم در قم برگزار شد.

حجت الاسلام سید مجید حسینی دبیر این نشست طی سخنانی اظهار کرد: وقتی تاریخ صدور منشور روحانیت را به‌عنوان یکی از آخرین آثار امام در آخر عمرشان نگاه می‌کنیم متوجه مخاطب خاص و خاص بودن این پیام می‌شویم.

وی اضافه کرد: فرازهای مورد نظر امام، جای توجه جدی دارد، منشور روحانیت در آخرین بخش از حیات نورانی امام صادر شده و فرازها و محتویات این منشور بسیار قابل توجه است.

این حوزوی فعال در عرصه فرهنگی با بیان اینکه اصل و ضرورت فرهنگ بازخوانی و قرائت منشور روحانیت امام (ره) به‌عنوان یادگار ایشان برای طلاب و حوزه‌های علمیه باید مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: موضوع نفوذ نیز مسئله دیگری است که با استفاده از این منشور می‌توان ابعاد مختلف آن را بررسی کرد.



*ولایت فقیه و جداناپذیری دین و سیاست دو محور اصلی منشور روحانیت

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب رئیس شورای راهبردی قرارگاه عمار نیز با بیان اینکه نقش مقام معظم رهبری بعد از امام خمینی(ره)، نقش امیرالمؤمنین(ع) بعد از پیامبر اکرم(ص) است، اظهار کرد: امام علی(ع) چیز جدیدی را بعد از پیامبر مطرح نکردند بلکه ایشان مبین آن چیزی بودند که پیامبر فرمودند اما به دلیل شرایط متفاوت زمان و مکان نقش امیرالمؤمنین(ع) در راستای استمرار مسیر درست دین اهمیت بسیاری داشت و اکنون نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی در چنین جایگاهی هستند.

وی با اشاره به اینکه از نظر اقدام علمیاتی برای اجرای منشور باید به نکات مورد نظر رهبری توجه کنیم، عنوان کرد: موضوع نخست در مورد منشور، زمان صدور آن است، امام خمینی(ره) در اسفندماه 57 آرام آرام به دنبال جایگزین خود بودند و از قبل از آن زمان نیز می دانستند که آیت‌الله خامنه‌ای در جایگاه ولایت فقیه خواهند بود، همانطور که پیامبر در سال‌های پایانی مهم‌ترین پیام‌های خود را مطرح کردند، امام خمینی(ره) نیز در پایان عمر خود مهم‌ترین پیام‌ها از جمله منشور روحانیت را صادر کردند.

این شخصیت حوزوی عنوان کرد: امام در پایان عمر خود تاکید می‌کنند که مراقب باشید شما را از جریان رهبری دور نکنند و در پیام دیگری می‌فرمایند در جریان رهبری مراقب باشید هدف را گم نکنید که اگر این موضوع رخ دهد همه چیز از بین می‌رود.

وی ادامه داد: سخن اصلی امام خمینی(ره) در منشور روحانیت این است که باید مراقب باشید از رهبری نیافتید و زمانی این اتفاق رخ می دهد که دین از سیاست دور شود. ایشان تاکید کردند که دشمنان می‌خواهند به شما بگویند که دین با سیاست کاری ندارد.



طائب عنوان کرد: بعد از اسفندماه سال 1357 تفکر برخی سقوط انقلاب بود و کشور در برخی از عرصه‌ها با مشکلات جدی روبرو بود که امام خمینی(ره) برای جراحی این غده وارد میدان شد.

وی ادامه داد: در اوج سختی‌ها می‌فرمایند که تا هنگامی که روحانیت هدف را گم نکند کشور به حاشیه نخواهد رفت. جایگاه مردمی روحانیت هرگز به خاطر زور و فشار نظامی نبوده بلکه بخاطر دین و همراهی دین با مردم بوده است و تا زمانی که بقیه‌الله(عج) ظهور نفرمایند منشور امام کاربرد دارد که منشور دو موضوع را هدف قرار داده است نخست اینکه دین و روحانیت از سیاست جدا نشود و دوم اینکه هدف که همان ولایت فقیه است ترک نشود.

*انقلاب اسلامی مولود روحانیت است

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت‌زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در بخش اول منشور به عنوان سند دائم روحانیت برای حضور در صحنه، دو موضوع مهم جریان‌شناسی و نسبت روحانیت با دفاع از انقلاب اسلامی مورد تاکید است.



وی بر لزوم توجه و فهم نسبت میان حوزه و انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: نظام روحانیت از زمانی که جایگاه خود را پیدا کرد به صورت مستمر در حال مبارزه مقابل ظلم و استکبار و هر جا نیاز بوده است با گذشتن از جان و مال خود در دفاع از دین خودنمایی کرده و کسی نباید این را فراموش کند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در منشور روحانیت جریان واقعی روحانیت را بیان می‌کنند، مطرح کرد: حوزه‌های علمیه از ابتدا در حال دفاع از اسلام ناب بودند و انقلاب اسلامی نیز مولود همین جریان روحانیت است.

وی با تاکید بر اینکه ما در حال مبارزه در یک میدان وسیع‌تر نسبت به گذشته هستیم، مطرح کرد: حوزه علمیه در انقلاب اسلامی باید همه را به سمت حقیقت سوق دهد و در این میدان مقابل هجمه‌های گسترده دشمن ایستادگی کند.

*حضور روحانیت در عرصه سیاست کمر دشمن را شکسته است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب در بخش  دوم این نشست با بیان اینکه حجاب یک اصل و بی‌حجابی خلاف اصل است، گفت: پرسش اینجاست که دخالت حوزه‌های علمیه در سیاست اصل است یا خلاف اصل؟، اگر یک روزی این تفکر رواج یابد که دخالت حوزه در سیاست خلاف اصل است، آن روز حوزه از ماهیت خود تهی شده است.

وی با بیان اینکه اصالت ائمه اطهار(ع) دخالت در سیاست است، عنوان کرد: اگر روزی ائمه را جدای از سیاست دیدیم یعنی یا ائمه را نشناخته‌ایم یا سیاست را اشتباه معنا کرده‌ایم.

طائب عنوان کرد: در یونان هیچ کتاب فلسفی پیدا نمی‌کنیم که سیاست در آن نباشد، قرآن هم کتاب سیاست است و ائمه نیز به جز تفسیر و ترویج عمل به قرآن کار اولویت‌دار دیگری نداشتند اما بعد از پیامبر چیزی که مطرح شد این است که سیاست جدای از دین است و در حقیقت با این جداسازی، اسلام از اسلام و حکومت دین از ائمه اطهار(ع) گرفته شد.

وی با تاکید بر اینکه اصل در حوزه‌های علمیه، سیاست است، گفت: نکته‌ای که همه را به اشتباه انداخته است این است که اهل‌بیت(ع) باید به‌گونه‌ای‌ عمل می‌کردند که به صورت مستقیم به عرصه سیاست ورود نکنند چراکه اگر هر کدام از آن‌ها به صورت مستقیم وارد سیاست می‌شدند همان ابتدا جان آن‌ها گرفته می شد.

این شخصیت سیاسی عنوان کرد: حوزه‌های علمیه از شیخ صدوق تا طوسی و علامه حلی سیاست را دنبال کردند و به همین علت است که مردم نیز با حوزه‌های علمیه همراهی کرده و رشد یافته‌اند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) نیز تربیت شده شیخ عبدالکریم حائری و علمای حوزه بودند که توانستند انقلاب را به ثمر برسانند، سیاست در حوزه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و این است که کمر دشمن را شکانده است.

طائب عنوان کرد: اگر دشمن با تیر و تفنگ جلو بیاید همیشه ما موفق هستیم و کشتار و به شهادت رساندن موجب بیداری جامعه می شود اما اگر دشمن دین را از سیاست جدا کند که برای آن هم سرمایه‌گذاری کرده است آنگاه می تواند به اهدافش برسد.

*روحانیت اصیل برای دنیای مردم دنیای خود را می‌سوزاند

وی زمینه‌های نفوذ را درک نکردن و نقص علمی دانست و مطرح کرد: گاهی افراد درک دارند اما به دلیل نوع اقدام دشمن، سبک زندگی آن‌ها به صورتی شده است که نمی خواهند آن را تغییر دهند اما همیشه روحانیت ضد اشرافیت بوده است، روحانیت اصیل برای دنیای مردم دنیای خود را می‌سوزاند.

رئیس شورای راهبردی قرارگاه عمار با تاکید بر اینکه مبارزه با آمریکا سختی‌هایی دارد، گفت: اگر دنیا خود را برای مردم فدا کنیم می توانیم به مردم بگوییم تحمل کنیم اما اگر زندگی ما با زندگی مردم فرق داشت نمی‌توانیم با آن‌ها از سختی سخن بگوییم.



وی افزود: برخی در زمان امام راحل(ره) مرگ بر آمریکا می‌گفتند اما اکنون در زمان رهبری آیت‌الله خامنه‌ای می‌گویند که مقابل آمریکا بله را بگویید و این تغییر بخاطر تغییر سبک زندگی است.

طائب مطرح کرد: مقام رهبری از چند سال قبل نسبت به موضوع نفوذ تاکید کرده و امروز هم جهاد تبیین را مطرح کردند که باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشیم.

*نفوذ یعنی باور نداشتن شکست لیبرالیسم و کمونیسم توسط روحانیت

در ادمه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین عزت‌زمانی با بیان اینکه هویت امامت در جامعه احیای استعدادها و باز کردن و نشان دادن صحنه‌های پیش‌رو است، گفت: این هدایت موجب می شود که انسان ها بتوانند نسبت خود را با صحنه امروز پیدا کرده و حرکت کنند، وقتی امام پیشروی می کند مجموعه‌ای از استعدادها در هر عرصه و زمینه‌ای ظهور می‌کنند و منشور روحانیت جلوه و ظهور استعدادهای حوزه‌های علمیه را به دنبال داشت و موجب شد برخی توان خود را باور کنند.

وی مطرح کرد: امام بر نقش جهانی روحانیت تاکید می‌کنند و می‌فرمایند که با قوانین کمونیستی، کشور کمونیستی را اداره کنید و اگر ما این را باور کنیم موفق خواهیم بود.

عزت زمانی گفت: زمانی که امام (ره) منشور روحانیت را نوشتند بر لزوم پیش‌برندگی و تحقق آن توسط روحانیت تاکید کردند و اعلام کردند که روحانیت باید انقلاب را برای خود بداند و برای حفظ آن تلاش کند.

وی با بیان اینکه اگر جامعیت از حوزه‌ها گرفته شود حوزه به یک عرصه محدود می‌شود، عنوان کرد: امام تمام جامعه را چنان به میدان آوردند که همه این جریان فقط دنبال امام حرکت می‌کردند و به فکر تبعیت بودند؛ حوزه های علمیه نیز در این میدان بی نقش نبودند و امام را یاری کردند.

عزت زمانی با بیان اینکه اقدام به هنگام و لازم باید مورد توجه حوزه‌های علمیه باشد، تصریح کرد: جنس اخلاق و معنویت در کلام امام ایثار و از خودگذشتگی است و اگر این حضور در میدان ها و بهتر بگوییم، اگر حضور در کنار مردم و باور به توان مردم و حرکت دادن مردم  به تعبیر امام مجاهدت در حوزه فراموش شود و یعنی همان جهاد، فراموش شود مسیر ما به نتیجه نمی‌رسد.

وی ادامه داد: اگر امروز حوزه‌های علمیه نتوانند نظام‌ها و ساختارها را ایجاد کنند در حقیقت نفوذ رخ داده است و اگر دشمن بتواند در حوزه این را محقق کند که روحانیت به صورت مستمر در حال مجاهدت، قیام و نماز نباشد حتما معنای نفوذ تحقق پیدا می‌کند.معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه هر جا دفاع از اسلام مطرح بوده پای حوزه هم در میدان بوده است، اظهار کرد: گاهی نفوذ به قتل امام نیست بلکه نفوذ به بستن دست امام است و صحنه را به صورتی آماده کردن است که منجر به قتل امام شود.



عزت زمانی با بیان اینکه حوزه و روحانیت که همه قدرت اسلام است باید ظهور پیدا کند، گفت: همانطور که در طول تاریخ هر گاه فرصتی به روحانیت سپرده شده است از آن به خوبی استفاده شده، اکنون نیز روحانیت باید از فرصت انقلاب برای تحقق اهداف اسلام به خوبی بهره‌گیری کند.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی نام حضرت زهرا(س) را متفاوت به عالم معرفی کرده است، گفت: این انقلاب با توکل به حضرت زهرا(س) دنیای کمونیست را به خاک می‌کشاند و دنیای لیبرالیسم را شکست می‌دهد و نفوذ یعنی اینکه حوزه‌های علمیه این صحنه را باور نداشته باشد و به سمت آن حرکت نکند.

*حوزه انقلابی به معنای حضور در راهپیمایی 22 بهمن نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب نیز در بخش پایانی این نشست خاطرنشان کرد: هرگاه تهدید در برابرش هشدار وجود اشته باشد اقدام می‌شود و تهدید از بین می رود اما اگر به هشدار توجه نشود تهدید واقع می شود؛ برخی تصور می کنند که منشور مغفول واقع شده است و حوزه ها پای کار نیامده اند اما بنده عرض می کنم که حوزه ها به دلیل صدور منشور پای میدان آمده اند اما سخن امام که فرمودند دشمن رها نمی کند به اثبات رسیده است چراکه دشمن همچنان تلاش می کند تا حوزه در نقطه مطلوبی نباشد و در این مسیر دشمن به دنبال جدایی حوزه و دین از سیاست است.

وی با بیان اینکه ابعاد دخالت حوزه در سیاست برای رسیدن به اهداف محدود است، مطرح کرد: حوزه انقلابی به معنای حضور در راهپیمایی 22 بهمن نیست بلکه حوزه انقلابی به معنای تلاش در عرصه‌های مختلف سیاسی کشور است درحالی که دشمن تلاش می کند تا ابعاد دخالت حوزه در سیاست را محدودتر کند.

طائب عنوان کرد: از جمله ابعاد سیاست که مورد نظر دین است، ورود در حوزه علوم انسانی اسلامی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بوده است؛ حضور حوزه در سیاست یعنی اینکه حوزه باید به همه ابعاد نگاه جامع داشته باشد و بتواند به صورت انقلابی عملکرد خود را دنبال کند.

وی ادامه داد: سیاست وقتی از حوزه‌ها و مبانی اصیل مطرح شود چیزی به نام اعجاز الهی رخ می‌دهد افرادی که می گویند دین را از سیاست جدا کنید در جایی شکست می خورند که خداوند به آن‌ها عنایتی ندارد؛ اکنون در عرصه نظامی ما شاید از نظر کمی امکانات نظامی زیادی نداشته باشیم اما شامل امداد الهی می شویم و در حقیقت ما و خدا در یک نبرد مقابل دشمن شریک هستیم و ما موظف هستیم که در حد توان خود برای خدا کار کنیم و خداوند است که در این صورت توان ما را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی جهاد تبیین را مطرح کردند که جهاد یک واجب کفایی است، گفت: جهاد تبیین مقدمه جهاد با شمشیر است و دشمن هر جا به دنبال جلوگیری از جهاد تبیین بوده و به نتیجه نرسیده است با شمشیر به میدان آمده است.



طائب اظهار کرد: امروز دنبال کنندگان جهاد تبیین و آتش به اختیارها و افسران جنگ نرم باید در میدان حضور یابند و این رسالت‌ها همه بر دوش حوزه‌های علمیه نیز گذاشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه دشمن در جنگ شناختی به دنبال این است که ما داشته‌های خود را نادیده بگیریم، خاطرنشان کرد: زمانی که پهباد حزب‌الله بر بالای سر رژیم کودک‌کش حضور یافت همه می دانستند که این اقتدار از ایران اسلامی گرفته شده است و جا داشت که برای این افتخار جشن گرفته شود اما رسانه ها به این موضوع هیچ اشاره ای نداشتند درحالی‌که در این عرصه نیازمند جهاد تببین بودیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchwinzw23nvwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما