قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم گفت: امام حسین (ع) پناهگاه عالم اند و در پناه ایشان میتوان از فتنهها و ظلمات بنی امیه عبور کرد و در حقیقت امام، خودش را به رنج میاندازد، که دیگران به رنج نیفتند.
به گزارش قم نیوز آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم در هیئت ثارالله که در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد اظهار داشت: بر اساس کلام نورانی سید الشهدا (ع) در این عالم دو جریان و دو دعوت وجود دارد، و هر کدام از دعوتها نیز مشتری خاص خودش را دارد. یک دعوت، دعوت به هدایت است و دعوت دیگر، دعوت به ضلالت میباشد. بر اساس این دو دعوت، دو اجابت شکل میگیرد، کسانی که دعوت حق را اجابت کرده، وارد وادی جنت میشوند و کسانی که دعوت به ضلالت را اجابت میکنند، وارد وادی نار خواهند شد.
استاد میرباقری افزود: این دو جریان از لحاظ روابطی که با خداوند متعال برقرار میکنند و نیز روابطی که هر امت با امام خودش و با دیگر اعضای امت دارد، متفاوت است. نسبتِ جریان هدایت با خداوند متعال، نسبت بندگی، تواضع و اطاعت است و اما نسبت جریان اضلال با خداوند متعال، نسبت استکبار است و این جریان حاضر به تواضع و خشوع در برابر خداوند متعال نمیباشد.
وی با اشاره به وظیفه جریان هدایت در تشکیل یک «امت مسلمه»، این جریان را دارای قوایی دانست و اظهار داشت: بر اساس حدیث شریف عقل و جهل در کتاب شریف کافی، ایمان و صفات حمیده، قوا و جنود جریان هدایت میباشد. که با این قوا نفوس تربیت میشود و در تعقیب آن بندگی و ارتباطات اجتماعی شکل میگیرد.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه سپس به قوای موجود در جریان اِضلال، اشاره کرد و افزود: جامعهای که بر محور امامت باطل، بنا میشود، دارای صفات رذیله از جمله بخل، حسد، استکبار، خود پرستی و ظلم است. و روابط امت نیز در این جامعه بر اساس همین صفات رذیله شکل میگیرد.
استاد میرباقری در ادامه به ارتباط امام هر جریان با امتش نیز اشاره کرد و افزود: در رابطه با ارتباط امام جریان هدایت با امتش باید گفته شود که بر اساس فرازهایی از زیارت غدیریه، اولاً امام حق، مستغنی از امت خود است چرا که عزت امام، مستقیماً از خداوند متعال نشأت می¬گیرد. دقیقاً بر خلاف امام جریان باطل، که دائماً چشم به مردم دارد و تمام شوکت و عزت خود را در توجه مردم به خود می بیند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به خصوصیت تکبر در وجود امام ضلال اشاره کرد و افزود: همانگونه که فرعون برای حکومت بر بنی اسرائیل، آنان را به استضعاف میکشاند، هر امامی که در دستگاه ضلال امامت میکند، به دنبال ذلیل کردن زیردستان خود است تا بتواند با تحقیر آنان، راه را برای علو و برتری جویی خود مهیا کند.
استاد میرباقری عنوان کرد، فرعون برای قوم خودش «عذاب مهین» است. هر کجا اراده فرعون هست، تحقیر هم هست، زیرا او مستکبر و متکبر است و میخواهد همه ذلیل او باشند. در حقیقت محیط سلطه فرعون، محیط رنج و عذاب است. گرچه عدهای که ارتزاق از دستگاه فرعون و استکبار میکنند، حقارت در وجودشان نهادینه میشود و به این وضعیت عادت میکنند.
وی با اشاره به دومین خصوصیت امامت در جریان هدایت اشاره کرد و افزود: دل سوزی و رحمت نسبت به امت در عین بی نیازی از امت، از مهمترین خصوصیات امام در جریان هدایت الهی است.
استاد میرباقری سپس به یک مصداق از رحمت امام اشاره کرد و بیان داشت: امیر المومنین (ع) و حضرت زهرا (س) و حسنین (ع)، بر اساس آیات شریف قرآن، سه روز، به طور پیاپی، روزهی خود را با آب افطار کردند و آنچه برای افطار مهیا کرده بودند به یتیم و فقیر و مسکین بخشیدند و این در حالی بود که از شدت گرسنگی، رنگشان زرد شده و به خود میلرزیدند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلام، به برخی از دلایل قیام سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و افزود: امام حسین (ع) پناهگاه عالم اند، و با بلای سید الشهدا (ع) و در پناه ایشا ن میتوان از فتنهها و ظلمات بنی امیه عبور کرد. در حقیقت امام، خودش را به رنج میاندازد، که دیگران به رنج نیفتند.
استاد میرباقری با تأکید بر این مطلب که امام با اینکه کاملاً مستغنی است، اما جوری به امت، محبت دارد که نمیتواند رنج آنها را ببیند. افزود: امام علاوه بر اینکه رشته رحمت و مودت بین امت است، رشته اتصال امت به خداوند متعال نیز میباشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار داشت: پیوندهایی که در امت باطل شکل میگیرد، حول بتهایی است که در امت وجود دارد. و این بتها، همان امامان دستگاه ظلال هستند.
انتهای پیام / 137