قم نيوز : عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه اعتکاف بر خلاف آن چه برخی می گویند، به معنای گوشه گزینی نیست، گفت: اعتکاف یک عبادت توحیدی اجتماعی و به معنای تلاش برای ساختن جامعه الهی وابسته به خدا و معصومین (ع) است.
به گزارش قم نیوز آیت الله محسن اراکی که امروز در جمع معتکفان مسجد امام حسن عسکری (ع) قم سخن می گفت با اشاره به آیه مبارکه «فاستقم کما امرت و من تاب معک ...» اظهار کرد: خداوند در این آیه به رسول الله (ص) متذکر می شود که مأموریت او، یک مأموریت فردی نیست؛ بلکه همه یاران پیامبر نیز باید با وی همراه شوند.
وی افزود: باید دانست که توحید اسلامی، تنها توحید معرفتی نیست، بلکه توحید معرفت مقدمه توحید در محبت است.
استاد دروس عالی حوزه های علمیه ادامه داد: وقتی انسان خدا را دوست داشته باشد، نمی تواند محمد (ص) و آل محمد (ع) را دوست نداشته باشد و وقتی ایشان را دوست داشته باشد، نمی تواند شیعیان و موالیانشان را دوست نداشته باشد، بنابراین این روند محبت الهی، یک روند اجتماعی است که به دنبال آن پیوستگی و گره خوردگی به وجود می آید.
اراکی اضافه کرد: برخی اعتکاف را یک عبادت گوشه گیرانه تلقی می کنند، در حالی که اعتکاف یک عبادت عمومی اجتماعی و به محور جمع خدا پیوستن است، به بیان دیگر اعتکاف به معنای جمع شدن حول محور فرمان الهی و منصوبان خدا و تلاش برای جدا شدن از تعلقات دنیوی و ساختن جامعه الهی و وابسته به خدا و منصوبان پروردگار است.
وی با تصریح بر این که این پیوستگی و وابستگی به خدا و حضرات معصومین (ع) سبب ایجاد هم سنخی و هم نوعی می شود خاطر نشان کرد: این که بر اساس برخی روایات ما، درد و رنج یک مؤمن در یک گوشه عالم، سبب ایجاد اندوه و غم در دیگر مؤمنان در دیگر نقاط عالم می شود به همین معناست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه تأکید کرد: کار ولایت، یکپارچه سازی و تشکیل یک جامعه از انسان های پراکنده جغرافیایی است که نباید فراموش کرد این امر پس از موضوع ایمان به خدای متعال، عجیب ترین مسئله عالم هستی است.
وی با بیان این که انبیاء و اوصیای الهی آمده اند تا یک جامعه به هم پیوسته حول محور خدا و سرشار از عشق الهی به وجود آورند عنوان کرد: نباید تصور کرد که پدیده هایی مانند گریه بر مصائب اهل بیت (ع) یا پیاده روی اربعین و مانند آن، پدیده هایی آسان و عادی هستند، در حالی که همین ارتباط با حضرات معصومین (ع) و گریه بر مظلومیت آنان انسان می سازد و تحول ایجاد می کند.
الله اراکی سپس به دو دستور خاص الهی به حضرت ابراهیم (ع) توجه داد و گفت: آیات «و عهدنا الی ابراهیم ان لا تشرک بی شیئا ...» و «اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن ...» بیانگر اصل امامت الهی و توضیح این نکته مهم است که حاکمیت خدا از طریق ولی و نماینده خدا محقق می شود؛ ضمن آن که یادآور این نکته است که مُشرک در منطق قرآن کسی است که فرمانروایی غیر خدا برای خود می پذیرد.
وی با تأکید بر این که هیچ عنصری در سازندگی و تربیت انسان به اندازه تسلیم در برابر امر و فرمان او نیست خاطر نشان کرد: همه علم خداشناسی، انسان شناسی، اخلاق، جامعه شناسی، تزکیه نفس و مانند آن در آیه مبارکه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» خلاصه می شود، یعنی یادآوری این نکته به انسان که از خدا، رسول خدا و صاحبان امر و فرمان اطاعت کند.
استاد دروس عالی حوزه های علمیه افزود: تفاوت شیطان و غیرشیطان در این است که شیطان می گفت آن گونه که خودم می خواهم خدا را عبادت می کنم؛ در حالی که خدا می فرماید آن گونه که من می خواهم مرا بپرستید و اطاعت کنید.
اراکی با تصریح بر این که خداپرستی تنها در اعمال و رفتار فردی خلاصه نمی شود تأکید کرد: برخی می خواهند احکام خدا را برای یک پیرمرد منزوی بازنشسته ببینند، در حالی که احکام خدا در زندگی اجتماعی ما هم جاری است و سیاست، اقتصاد و اجتماع ما هم باید در اطاعت از خدا باشد که فقه سیاسی، فقه اقتصادی و فقه اجتماعی هم به همین معناست.
وی با اشاره به این که هر اجتماعی که حول محور امام نباشد، اجتماعی باطل است یادآور شد: اجتماعاتی مانند نماز جمعه و جماعت، اعتکاف، حج و زیارات معصومین (ع) به معنای جمع شدن برای اجرای فرمان خدا و تحت حاکمیت او قرار گرفتن است و باید آن ها را پاس داشت.
آیت الله اراکی در پایان سخنان خود با گرامیداشت یاد شهدا بویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع امنیت گفت: اعتکاف زمان مناسبی برای سخن گفتن با خدا و حضرات معصومین (ع) است، به آنان می گوییم ما نام خود را در کتاب ولایت شما ثبت کرده ایم، اما در عین حال کوتاهی های زیادی هم داشته ایم؛ بویژه آن که در دورانی زندگی می کنیم که دشمنی هایی که با ما می شود، در تاریخ سابقه نداشته است و از این رو محتاج دعای شماییم.