قم نيوز : مرجع تقلید شیعیان گفت: پایهگذار عید غدیر خود پیامبر اکرم (ص) است و در طول تاریخ مسلمانان عید غدیر را محترم میشمردند.
به گزارش قم نیوز آیت الله جعفر سبحانی در دیدار اعضای کمیته برگزاری همایش «غدیر در گستره تمدن و فرهنگ اسلامی با تأَکید بر تاریخ و مذاهب اسلامی»، ضمن تقدیر و تشکر از حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و هیئت همراه برای برپایی این همایش و با تبریک اعیاد ماه ذی الحجه بیان کرد: پایهگذار عید غدیر خود پیامبر اکرم (ص) است و روز عید غدیر پس از آن که از منبر فرود آمد امیر مؤمنان را در یک خیمهای نشاند و امر الناس بالتهنئة علیه. حتی شیخین هم آمدند و تهنئه کردند و گفتند «بَخٍّ بَخٍّ لَک یا عَلِی أَصْبَحْتَ مَوْلَای وَ مَوْلَی کلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ» بعداً اصحاب نیز به تدریج آمدند و تبریک گفتند و این تبریک گفتن به معنای عید است. بنابراین اگر سلفیها بیایند و بگویند دلیل شما بر عید چیست؟ باید بگویید که یکی از این دلایل همین روایت است.
این مرجع افزود: در طول تاریخ مسلمانان، عید غدیر را محترم میشمردند. خصوصاً در زمان فاطمیها، که در بغداد در روز غدیر جشن رسمی برگزار میشد.
آیت الله سبحانی با طرح این سوال که فلسفه غدیر چیست؟ و پیامبر اکرم (ص) با این کار خواستند چه مسئلهای را محقق بفرمایند افزود: منهایی که این کار امر الهی بوده، یک مسئله اجتماعی هم در کار بوده و آن این است که در آن روز مسلمانان را سه خطر تهدید میکرد. از طرف شرق امپراطوری ایران بوده که نامه پیامبر (ص) را پاره کردند، از طرف غرب رومیان بودند و از طرف شمال هم شامیان بودند. به همین جهت پیامبر (ص) تا شام رفت و راه را امن کرد. خطر سوم خطر منافقین بود. اینها همیشه در کمین بودند که علیه اسلام توطئهای کنند.
این مرجع تقلید بیان کردند: پیامبر اکرم (ص) فرد عاقلی بود و اعقل العقلا بود. نمیشود یک دینی را که دین اجتماعی است برپا کرد و بعد آن را رها کرد و رهبری برای آن تعیین نکرد. محاسبات عقلانی ایجاب میکند که پیامبر (ص) در مقابل این خطرها فردی را انتخاب کند که هم کامل است و هم در این ۲۳ سال خودش را نشان داده است و مسئله دیگر این است که چرا پیامبر (ص) این موضوع را به خود مسلمانان واگذار نکرده است؟ مسلمانان عشیرهای بودند و مسلماً هر عشیرهای نسبت به رئیس خود حساسیت داشت. حتی انصار نیز نسبت به رؤسای خود حساس بودند. آیا یک جمعیت عشیرهای میتوانست بدون رهبر باشد. این عقلانی است که پیامبر یک چنین جامعهای را بدون رهبر بگذارد؟ و به همین جهت محاسبات پیامبر (ص) ایجاب میکرد که جامعه را بدون رهبر نگذارد و فردی را انتخاب کند که بتواند بر تمام این عشیرهها رهبری کند.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: برخی دیگر میگویند که پیامبر (ص) مجبور شده بود به این کار زیرا که علی (ع) متهم شده بود به برخی مسائلی که در یمن بود و برخی کارهای اختصاصی نسبت به خود انجام داده بود و بعضی با او دشمن شده بودند. ولی در جواب باید گفت نیازی نبود که پیامبر (ص) در یک بیابان گرم و زیر آفتاب سوزان، مردم را جمع کند و بالای منبر برود و بعداً در وحدانیت خدا، رسالت خود، مرگ خود سخن بگوید و بعد شهادت بخواهد از مردم و دست علی را بالا ببرد.
مرجع تقلید شیعیان افزود: مکان غدیر هنوز مشخص نشده است. این مکان در نزدیکیهای جحفه است. اگر بشود این را از نظر جغرافیای معین کنند بسیار مؤثر است. مرحوم نجفی مقدار زیادی در آن مناطق رفته بوده و کارهایی کرده که به نتیجه قطعی نرسیده است.
آیت الله سبحانی بار دیگر با تشکر از برگزار کنندگان این همایش گفت: این همایش یک همایش الهی خواهد بود و این ولایت که برای کشور ما نعمتی است به وسیله آقایان محکمتر و پربارتر باشد.