يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : 110608

طرح کاشت هشت‌میلیون درخت در قم طبق برنامه پیش‌ می‌رود

قم نيوز : مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: برنامه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با هدف تولید نهال، جنگل‌کاری و توسعه درختکاری و افزایش سرانه فضای سبز استان مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال اجراست.
طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
به گزارش قم نیوز،محمد شعاعی بیان داشت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، یک طرح ملی و مورد تاکید مسئولان نظام است که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بعنوان متولی و مجری این طرح می‌باشد. بر اساس این طرح، سهم استان قم طی مدت چهار سال، تولید و کاشت هشت میلیون اصله نهال است.

وی افزود: در این طرح تاکید بر فرهنگ سازی منابع طبیعی و جلب مشارکت آحاد مردم، بهره برداران عرصه های منابع طبیعی، صاحبان صنایع و معادن، نیروهای بسیج و نظامی، روحانیون، دانش آموزان و دانشجویان، سازمان های مردم نهاد، سرمایه گذاران و خیرین، مقامات و دستگاه های دولتی و عمومی است. به همین منظور، اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح، بسیار محدود بوده و می‌بایست از تمامی ظرفیت‌های استان برای اجرای طرح بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: هم اینک پس از گذشت یک سال از شروع این برنامه، یک میلیون و صد هزار اصله تولید نهال انجام شده و به میزان ۵۰۰ هزار اصله در سطح یک‌هزار و ۴۳۰ هکتار، عملیات کاشت نهال به‌صورت مشارکتی انجام شده‌است. علاوه بر این در سطح ۲۱۰ هکتار هم بذر پاشی صورت گرفته‌است.

شعاعی گفت:‌ از خصوصیات بارز اجرای عملیات مذکور، پویش‌های مردمی و همکاری سازمان های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت های دولتی و غیردولتی بوده است. بر اساس اقدامات صورت گرفته تا پایان سال دوم، عملیات تولید نهال به میزان سه میلیون اصله انجام خواهد شد.

وی افزود: محدودیت اعتبارات از موانع اجرای این طرح به شمار می‌آید، علیرغم بکارگیری ظرفیت های مشارکت، نیاز به تامین حداقل ۳۰ میلیارد تومان در سال برای اجرای تعهدات استان در قالب این طرح ملی است.

گفتنی‌است قم به دلایل مختلف از جمله کاهش منابع آبی در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی و ازبین رفتن پوشش‌ گیاهی درمناطق مختلف است، بنابراین حفظ منابع طبیعی که منافع آن برای عموم جامعه است وظیفه همگانی به شمار می‌آید و این مسئولیت در استان قم به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و خطر گسترش عرصه‌های بیابانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با توجه به شرایط زیست محیطی استان و چالش‌هایی که طبیعت قم با آن مواجه است، اجرای هرگونه طرح توسعه‌ای در این استان باید با نگاه به نکات یاد شده باشد. در این مسیر به طور حتم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کنار بهره‌گیری از امکانات دستگاه‌های اجرایی متولی برای حراست از منابع طبیعی استان مورد نیاز است.

 
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdcdzz0fjyt0f96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما