شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : 110994

آیت‌الله سبحانی: دیانت مردم توسط مبلغان حفظ می‌شود

قم نيوز : آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، تربیت مبلغان مذهبی را برای حفظ دیانت مردم ضروری دانست و گفت: اگر می‌خواهیم دیانت مردم را حفظ کنیم، این اقدام از طریق مبلغان مذهبی و منبری‌ها انجام می‌شود.
آیت‌الله سبحانی
آیت‌الله سبحانی
به گزارش قم نیوز،این مرجع تقلید روز شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه کشور در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفاء قم تصریح کرد: حوزه علمیه پس از پیروزی‌ انقلاب‌اسلامی تکامل داشته، رشته‌هایی مانند تفسیر و کلام تقویت شده، ولی در رشته مبلغ، ضعف و امروز مبلغ کمتری داریم.

وی بیان کرد: مبلغ به معنای مبلغ در سطح بالاست، در سابق مبلغانی مانند مرحوم فلسفی، مرحوم راشد، مرحوم محقق، مرحوم تربتی، مرحوم برقعی و مرحوم اشراقی بودند، ولی آیا چنین مبلغانی امروز هم هستند؟

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: بارها خدمت مدیر حوزه های علمیه عرض کرده‌ام، مساله تربیت مبلغ را جدی بگیرید.

وی اضافه کرد: این مساله بعد از آنکه به یک مرحله رسید، باید اذواق را مطالعه کنید تا مشخص شد که فرد مورد نظر، ذوق تعلیمی و یا تبلیغی و یا ذوق اجتهاد دارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر ذوق اجتهاد دارد، راه باز است اما برای مبلغ قوانین، برنامه و قواعد خاصی در نظر گرفته شود، حافظ نهج‌البلاغه و قرآن باشد و تاریخ اسلام را بداند.

وی افزود: یک مبلغ باید جامعه را بشناسد و دردها و درمان‌ها را نیز بداند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به نقش منبری ها و مبلغان در حفظ دیانت مردم گفت: منبری‌ها هستند که جامعه را اداره می‌کنند، اگر انقلاب را حضرت امام‌(ره) به راه انداخت به کمک همین منبری‌ها بود که توانستند جامعه را به راه امام متوجه کنند.

وی اظهار کرد: تربیت مبلغ مساله مهمی است، برنامه خاصی، استاد خاصی و تمرین می‌خواهد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در امر تبلیغ، پرداختن به مسائل مستحدثه و جدید خوب است افزود: به شرطی که مسائل قبلی ما که منصوص است، قوی باشد.

وی یادآور شد: مبلغان تا در مسائل قبلی که منصوص است و کتاب و سنت داریم، قوی نباشند، مسائل روز برای آنها خیلی مفید نیست.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: برخی رساله‌ها خوب است اما برخی رساله‌ها خوب نیست، چون این‌ها متوجه مسائل جدید شده‌اند اما از مسائل دینی عقب هستند، باید در آن قسمت قوی باشند تا بتوانند مسائل جدید را حل کنند.

این مرجع تقلید همچنین با یادآوری اینکه حوزه علمیه در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی مطابق با رجب ۱۳۴۰ هجری قمری پی‌ریزی شد گفت: تاسیس حوزه ها برکاتی برای کشور به همراه داشته است، در نظام سابق، پدر و پسر نظرشان این بود که تمام جامعه را غربی و برنامه غربی را پیاده کنند، تنها چیزی که توانست این کِشتی را نجات بدهد، همین حوزه علمیه قم بود.

وی بیان کرد: مردم هنگامی که ندای امام را شنیدند، اکثریت لبیک گفتند و موقعی که قرار بود برای جمهوری‌اسلامی رای‌گیری کنیم، بیش از ۹۸ درصد به انقلاب رای دادند، این از برکات حوزه بود، در حقیقت حافظ دین مردم، هم در داخل و هم در خارج، حوزه علمیه قم بوده است.

وی تاکید کرد: ما باید این حوزه را با چنگ و دندان حفظ کنیم تا بتوانیم این کشور را به دست امام زمان‌(عج) برسانیم.

آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ حوزه‌های علمیه کشور به همراه اجلاسیه اساتید حوزه علمیه با حضور جمعی از روحانیان، فضلا و شخصیت‌هایی چون حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و آیت الله سید احمد خاتمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.
https://qomnews.ir/vdcb9gb8arhb89p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما