قم نيوز : مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور توسعه مرزهای اسلامی به سمت قلمرو جدید را، یکی از رسالت های حوزه علمیه برشمرد و افزود: این مسیر در طول تاریخ حوزه به طور ویژه در حوزه علمیه قم اتفاق افتاده است.
آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر
آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر
به گزارش قم نیوز،آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر در سالن همایش های مدرسه امام کاظم(قم) ابراز داشت: در علوم اسلامی و انسانی بیش از ۱۰ نظریه وجود دارد و حرکتی ویژه در این زمینه در قم پایه ریزی شد و پیشگام این موضوع در حوزه نجف، شهید صدر بود.

امام جمعه قم بیان کرد: رشته ها و قلمروهای جدیدی برای علوم انسانی و اسلامی در قالب مسایلی چون درس های تحقیقی و مقالات و پایان نامه ها تعریف شده است.

وی تاکید کرد: باید بدانیم اندیشه فلسفی و فکر تمدنی غرب قبل از هر جا در علوم و دانش های دنیا قرار دارد و نگاه تمدنی خاص غربی به انسان و جهان هستی پشتوانه ساختار جدید علم و دانش فرهنگ و فناوری های جدید شده است.

اعرافی ادامه داد: آن چه گفتمان انقلاب اسلامی تاکید دارد این است که اهل تحلیل قوی در شناخت علم و فرهنگ غربی باشیم و این در حالیست که بنیان های فکری غربی در مواردی چون علوم پایه، فنی مهندسی و سبک های حکمرانی رسوخ کرده است.

اعرافی افزود: جلوه گری مبانی فکری در پیکره علم و دانش و فرهنگ، در قلمرو علوم انسانی ظهور ویژه ای دارد و اندیشه های بنیادین در تقابل با اندیشه الهی و دینی است.

وی گفت: علوم انسانی جدید نرم افزار اداره جهان است و روح آن بر نظامات سیاسی و فرهنگی حاکم است و بر علما و نخبگان است که نقد دقیق داشته، تئوری پردازی کرده و در میدان عمل کارآمدی علوم اسلامی را نشان دهند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: هر اتفاقی در تولید نظریه و ساخت علوم اسلامی و انسانی باید همراه با تحول در امور سنتی حوزه باشد و در عین حال باید اجتهاد و روش تاریخی حوزه را در نظر گرفت و نیز توجه به مسایل روز دنیا داشت که این کار، بسیار دشوار است.

وی گفت: علوم سنتی پایه عمیق و تاریخی حوزه چون اصول، فقه، کلام و فلسفه باید توسعه یابد تا به نظریه های جدید در علوم روز رسید و حوزه علمیه قم باید تفسیرهای تخصصی ویژه قلمروهای جدید مرزهای اسلامی را تحقیق و تدوین کند.
https://qomnews.ir/vdcfxydyjw6dyya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما