سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : 111132
معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

حدود سه هزار تن محصول از باغات گردو در قم برداشت می‌شود

قم نيوز : معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ بهره‌بردار مشغول برداشت گردو از باغات قم هستند و براساس پیش‌بینی‌ها، در سال‌جاری حدود سه‌هزار تُن محصول از باغات گردو در مناطق کوهستانی و سردسیر استان برداشت خواهد شد.
باغات گردو در قم
باغات گردو در قم
به گزارش قم نیوز،کاظم سعادت خاتونی روز سه‌شنبه پیرامون این موضوع بیان کرد: مناطق کوهستانی استان که آب کافی و با کیفیت دارند برای تولید گردو مناسب هستند و باغداران قمی بومی این مناطق از این ظرفیت به خوبی استفاده می‌کنند.

وی گفت: با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند باردهی کامل درخت گردو، طی سال‌های گذشته اقدام‌های لازم برای برداشت هرچه بهتر محصول از سوی بهره‌برداران صورت گرفته‌است.

وی با اشاره به این که به طور معمول گردوی قم باکیفیت و دارای طعم مناسبی است، افزود: رقم گردو استان، بیشتر رقم رسمی یا بومی است و ارقام جدید هم در مناطق مختلف سرشاخه کاری شده‌است که هدف از آن افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش خسارت سرمای دیررس بهاره است.

سعادت خاتونی با بیان خطراتی محیطی که روند تولید گردو در باغات استان را تهدید می‌کند، ادامه داد: در مواقعی به علت تنش‌های شدید دمایی استان و گرمای شدید، درصد سیاه شدن مغز گردو بیشتر از حد معمول شده و ظرفیت تولید محصول کاهش پیدا می‌کند.

گفتنی است بخش کشاورزی قم در زمینه‌های مختلف در سطح کشور دارای جایگاه مطلوبی است که از جمله آن می‌توان به رتبه ششم در تولید گوشت ماهیان خاویاری، رتبه هفتم تولید خاویار پرورشی، رتبه دهم ماهیان زینتی، رتبه سوم در تولید مرغ تخم‌گذار و تخم مرغ، رتبه سوم تولید توت و رتبه‌های ملی دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

بخش کشاورزی ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال بیش‌از ۸۵۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

 
گزارشگر : تحریریه قم نیوز
https://qomnews.ir/vdcgwq9qxak9qq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما