قم نيوز : دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی گفت: چشمانداز روشنی نیست که هوش مصنوعی تا کجا پیش میرود، اما باید مراقب باشیم افراط و تفریط نکنیم و بدانیم هوش مصنوعی جایگزین انسان نیست.
به گزارش قم نیوز،سیدابوالحسن فیروزآبادی، امروز در آیین رونمایی از سامانه پاسخگویی دینی مبتنی بر هوش مصنوعی در سالن شیخ طوسی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: بسیاری از آگاهان و نظریهپردازان معتقدند هوش مصنوعی، شاخص ترین نماد عصر جدید است که شاید بتوان آن را عصر پسافضای مجازی نامید.
فیروزآبادی در ادامه افزود: عصر فضای مجازی برآمده از 200 سال تلاش دوران مدرنیته است که انقلاب صنعتی، جهانیشدن، توسعه شبکه ارتباطات و شبکه حملونقل در آن به وقوع پیوست.
وی ادامه داد: هنگامی که شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی در دنیا برقرار شد، در عصر فضای مجازی یک تحول بزرگ، بهویژه در حوزه تبلیغات و فرهنگ صورت گرفت و مردم بهصورت گسترده، جهانی شدند و با دریایی از اطلاعات مواجه شدند که موجب تلاطمهایی شد و نظام فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در تاثیر از آن متحول شد.
وی بیان داشت: اکنون ایراد مانع زبانی که آحاد بشر نمیتوانستند زبان یکدیگر را درک کنند، درحال رفع شدن است و در حقیقت در عصر هوش مصنوعی، این ایرادها، از جمله مشکل مانع زبانی برطرف شد.
وی با بیان اینکه در هوش مصنوعی، با پردازشهای کمی، نتایج کیفی حاصل میشود خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم آنچه را در هوش مصنوعی اتفاق میافتد، دستهبندی کنیم، یکی از این اتفاقها در حوزه زبان و مدلهای زبانی است.
فیروزآبادی گفت: با توجه به فردگرایی افراطی که در عصر فضای مجازی اتفاق افتاد، برای اینکه بفهمیم ذائقه انسان چیست و چه چیزی خلق میکند، این موارد با هوش مصنوعی در اوج خود قرار میگیرد و ما وارد عصری میشویم که ماشین، نیز مطلب تولید میکند و هم میتوان با هرکسی به اندازه عقلش صحبت کرد.
دبیر پیشین شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: اینکه گفته میشود با هوش مصنوعی، مطلب توسط ماشین تولید میشود، یعنی ما دیگر با 80 میلیون ایرانی مواجه نیستیم، بلکه با 800 میلیون ایرانی مواجه هستیم، یعنی کنشگرانی در فضای مجازی خواهیم داشت که نمیدانیم ماشین یا انسان هستند.
فیروزآبادی با بیان اینکه تولید علم و سفارش کتاب در ابواب فقهی را بهتدریج میتوان با هوش مصنوعی انجام داد گفت: همچنین میتوان شخصیسازی، دستهبندی و کشف الگوهای پنهان نیز با هوش مصنوعی صورت می گیرد.
وی افزود: اگر تمام متنهای اسلامی را به هوش مصنوعی تزریق کنید، در همین مدل فعلی یا مدل محلیشده، شاید هوش مصنوعی به ما دانش ارائه دهد.
فیروزآبادی در ادامه تصریح کرد: یکی از ویژگیهای هوش مصنوعی در حوزه زبان، کاهش خطا و غفلت است، در هوش مصنوعی که مدل ما مبتنی بر تمام اطلاعات است، غفلت و فراموشی خیلی جایی ندارد.
وی افزود: البته نمیخواهیم مقام بالایی برای هوش مصنوعی قائل شویم، چراکه هوش مصنوعی نیز خطاهای خودش را دارد و سطحهای مختلف بهرهبرداری را دارد، در برخی از حوزهها مشاور انسان است و در بعضی جاها با انسان در انجام وظیفه مشارکت دارد، در بعضی جاها نیز جای انسان قرار میگیرد.
وی همچنین بیان داشت: چشمانداز روشنی نیست که هوش مصنوعی تا کجا پیش میرود، اما باید مراقب باشیم افراط و تفریط نکنیم و بدانیم هوش مصنوعی جایگزین انسان نیست، اگرچه دقتش در برخی موارد بالاتر از انسان است، این خلق علم در هوش مصنوعی معلوم نیست که بیش از انسان باشد.
فیروزآبادی با تاکید بر اینکه در حوزه تعلیم و تربیت و بهداشت و سلامت، هوش مصنوعی میتواند خیلی کمککننده باشد، گفت: هوش مصنوعی به تمامی حوزههایی که در زمینهٔ خلق دانش هستند، میتواند کمککننده باشد.
وی اظهار کرد: تصورهایی را میتوانیم راجعبه آینده نزدیک داشته باشیم، ممکن است شبکههای اجتماعی داشته باشیم که 80 کاربران آن غیرانسان باشند و تشخیص انسان در شبکههای اجتماعی مقدور نباشد.
دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه با یک آینده متلاطم با تغییرهای بسیار سریع مواجه هستیم گفت: برای آمادگی جهت رویارویی با چنین شرایطی، استفاده از هوش مصنوعی در علوم انسانی اجتنابناپذیر است.
این استاد دانشگاه همچنین راهاندازی سامانه پاسخگویی دینی مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به دیندان از سوی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: این کار با احتیاط آغاز شده است، امیدواریم ادامه پیدا کند.