قم نيوز : مدیر حوزههای علمیه گفت: لازم است حوزه مهارتی و توانمندسازی همگام با حوزه دانشی پیش برود تا سبب تربیت نیروی کار ماهر و توسعه کشور شود.
توسعه آموزشهای مهارتی نیاز امروز جامعه و جوانان است
به گزارش قم نیوز،آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و هئیت همراه که در قم برگزار شد بر مسائل و مقولههای چون داشتن رویکرد و پیوست کاربردی علم و دانش در همه نهادهای علمی و حتی حوزههای علمیه، مهارت افزایی با رسالتهای هر نهاد (ویژه مهارت آموزی خاص برای نهادهای مرتبط)، ارتقا و تقویت سطح مهارتها در حوزه اقتصادی و زندگی را مورد توجه قرار داد و ضعف مهارتهای کاربردی را از مشکلات جدی این روزهای کشور عنوان کرد.
مدیر حوزههای علمیه از مشکلات جدی قانون برنامه توسعه پنجم و ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را بی توجهی به مسائل مهارتی و اجرا نشدن آن دانست و گفت: تنها در بعضی از استانها مانند یزد شاهد وقوع برنامه پنجم و ششم توسعه به ۷۰ درصد بودیم و الا در سایر مناطق زیر ۵۰ درصد بود. امروز از مشکلات جدی در آموزش و پرورش همین بحث مهارت افزایی و توانمند سازی است. لازم است حوزه مهارتی و توانمندسازی همگام با حوزه دانشی پیش برود تا سبب تربیت نیروی کار ماهر و توسعه کشور شود.
توسعه آموزشهای مهارتی نیاز امروز جامعه و جوانان است
عضو شورای عالی حوزههای علمیه بیان داشت: ارتقا مهارتی و توانمند سازی امری ممکن و شدنی است و اگر جوان دانشجو در کنار حوزه دانشی به فکر ارتقا سطح مهارتی باشد، از نظر معیشت و زندگی برای او بهتر خواهد بود و در عین حال کشور از نظر نیروی کار ماهر تأمین خواهد شد.
وی از ویژگیهای مهم برنامه توسعه هفتم را توجه به بحث مهارت افزایی و توانمندسازی نیروهای جوان کار و مراکز علمی دانست و عنوان کرد: در تلاش هستیم این موضوع مهم به جایگاه خوبی در کشور برسد تا کشور هم از نیروی کار ماهر توسعه یابد.
توافق همراه با برنامه مدون و عملیاتی اثر بخش است
مدیر حوزههای علمیه، توافق دو نهاد حوزه و آموزش فنی و حرفه ای کشور را در مواردی چون گفتمان سازی و تبیین مهارتهای مختلف در کشور از طریق تبلیغ، ترویج مهارت آموزی در خانوادهها به وسیله مرکز خدمات حوزههای علمیه، تبیین و کاربردی کردن مهارتها در میان حوزویان از طریق طرح درختوارههای دانشی و مهارتی حوزهای علمیه، تبیین و کاربردی کردن مهارتهای خاص و ویژه در میان حوزویان برای گذراندن امور زندگی و معیشتی و تأمین معاش در موارد مختلف و نهایتاً کاربردی کردن بحث علمی فقهی عنوان کرد و بیان داشت: زمانی این توافق به جایی میرسد که این موارد بیان شده تبدیل به برنامه و به مرحله اجرا گذاشته شود.
نهضت مهارت آموزی در کشور توسعه پیدا میکند
محمدی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور نیز مهارت افزایی و توانمندسازی مراکز علمی و دانشجویان را از مسائل مهم برای کشور عنوان کرد و در همین رابطه نبود و فقدان امور مهارتی را از ضعفهای جدی مراکز علمی و دانشگاهای دانست و بیان داشت: متأسفانه دانش و امور مهارتی در کشور با هم پیش نرفته اند و کشور در این بحث مشکلاتی دارد. الان مراکز صنعتی هستند که نیاز به جوانان خلاق دارند ولی چون نیروی کار ماهر وجود ندارد اساساً مراکز صنعتی هم با مشکلاتی مواجه شدند.
وی ادامه داد: کشور همانطور که در عرصه سواد آموزی انقلابی ایجاد کرد و نهضتی به راه انداخت و بسیار از افراد با سواد شدند، در حوزه مهارتی و توانمند سازی جوانان و تربیت نیروی کار ماهر هم نیاز به انقلاب و نهضت داریم. در تلاش هستیم این اتفاق مهم را رقم بزنیم.
توسعه آموزشهای مهارتی نیاز امروز جامعه و جوانان است
محمدی اظهار کرد: ایران در خاورمیانه بزرگترین مراکز آموزشی و مهارتی را در ۱۲ میلیون متر مکعب و ۷۰۰ آموزشگاه دولتی و ۲۰ هزار آموزشگاه خصوصی در حوزه آموزش و سنجش برای تربیت نیروی کار راه اندازی کرده و در اختیار دارد و سالانه به تربیت ۲ میلیون نیروی کار در حوزههای مختلف مهارتی اقدام میکند. این کار قرار است از طریق مراکز صنعتی و انسجام همه آموزش گاهای مهارتی به جای خوبی برسد.
حجت الاسلام عرب مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم نیز موضوع آموزشهای مهارتی و توانمند سازی را جدی عنوان کرد و بیان داشت: در تلاش هستیم در توافق با حوزههای علمیه این امر مهم را در بین خانوادههای طلاب و روحانیون به اجرا بگذاریم.