قم نيوز : قم نیوز: اين روزها كه تب و تاب خريدهاي نوروزي بيشتر شده، بازارها شلوغتر از هميشه ديده ميشوند، چانهزني مشتريها اوج ميگيرد و دست آخر چيزي جز خريدهاي اندك و بهت و نگراني از گراني نميماند.
به گزارش قم نیوز، فروشندهها كه يك سال را به اميد رسيدن شب عيد چشم انتظار بودند، اين روزها براي اينكه يك يا چند قلم جنس بفروشند بايد هر چه در توان دارند بكار بگيرند؛ از تعريف و تمجيدهاي بيحد و حساب تا قانع كردن خريدار به اين كه گران فروش نيستند، بلكه جنسها گران شده است.
قيمتها بالا، قدرت خريد پائين احمد مقدم كه سالهاست در سه راه بازار، ابتداي خيابان ارم، متصدي پوشاك كوچولو و مانتوسراي بانو است، از شلوغي و رفتوآمدهاي زياد شهروندان در بازار به عنوان سياهي لشكر ياد ميكند و به خبرنگار مهر ميگويد: قيمت اجناس خيلي بالا رفته و از آن طرف قدرت خريد مردم پائينتر آمده است از اين رو انبوه جمعيتي كه در بازار رفت و آمد ميكنند بيشتر از كالاها و قيمتها ديدن ميكنند و تمايلي براي خريد جنس ندارند.
اين كاسب صنف لباس درباره مشكلاتي كه در ميزان فروش جنسها به دليل گراني ايجاد شده است، ميافزايد: در سال ۸۳ به طور متوسط روزانه ۲ ميليون تومان جنس به فروش ميرفت و الان با وجود گذشت ۸ سال، تقريبا به همان ميزان فروش داريم.
به گفته مقدم، در سال گذشته قيمت يك شلوار ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان بود ولي اكنون به حدود ۶۰ هزار تومان افزايش پيدا كرده است، در اين وضعيت، مشتري قدرت خريد جنسها را ندارد.
با وجود اينكه حدود ۷۰ درصد مشتريان پوشاك كوچولو و مانتوسراي بانو را مسافران و زائران تشكيل ميدهند ولي مقدم معتقد است كه امسال ميزان فروش جنسهاي فروشگاهش كاهش قابل توجهي يافته، به گونهاي كه به يك پنجم فروش سال ۸۳ رسيده است.
او گران شدن پارچه و واردنشدن جنسهاي خارجي به دليل نوسانات ارز را از جمله دلايل گراني پوشاك ميداند و ميگويد: در بازار داخلي هم ميزان دستمزدها و حمل و نقل نسبت به سالهاي گذشته افزايش زيادي داشته و اين مسائل دست به دست هم داده تا قيمت جنسها به جايي رسيده كه طبقه متوسط و پائين جامعه توانايي خريد آنها را نداشته باشند.
مقدم با اشاره به بازرسيهاي مكرر نهادهاي نظارتي از فروشگاه اظهار ميكند: فروش كالاهاي ما بر اساس ميزان تعرفه قانوني است و خوشبختانه در سه سال اخير حتي يك مورد هم تخلف نداشتهايم.
در جستوجوي آجيل ارزان روبروي پوشاك كوچولو، آن طرف خيابان، آجيل و خشكبار خليلي چشم هر رهگذري را به خود جلب ميكند.
علي خليلي صاحب اين واحد صنفي از جستوجوي شهروندان براي تهيه پسته ارزان ميگويد: از زماني كه اعلام شده آجيل ارزان به ويژه پسته ۳۰ هزار توماني وارد بازار ميشود هر كسي كه وارد مغازه ميشود دنبال آجيل ارزان ميگردد و وقتي قيمتها را ميبيند حيران ميشود.
تخمه ژاپني و تخمه كدو بيشترين نوع آجيل و خشكبار هستند كه از اين واحد صنفي خريداري ميشود كه خليلي، دليل گرايش مردم به خريد اين اقلام را ارزان بودن آنها ميداند.
او معتقد است كه امسال ميزان فروش آجيل مخلوط بيشتر از سالهاي قبل شده است، چون با توجه به گرانبودن بعضي از آجيلها، براي شهروندان صرفه اقتصادي ندارد كه به دلخواه خودشان آجيل تهيه كنند.
خليلي درباره برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم كالا و اينكه گفته ميشود پسته با قيمت كيلويي ۳۰ هزار تومان در اين نمايشگاهها عرضه ميشود اظهار ميكند: آن طور كه ميگويند اين پستهها درجه يك نيستند ولي اعلام اين قيمت باعث جلوگيري از رشد قيمتها شده است.
او نظارت بر نحوه عرضه آجيل را مهم ميداند و ميگويد: مهم اين است كه آجيل ارزان و درجه يك به دست مردم برسد وگرنه ممكن است افرادي كه قرار است اين آجيلها را در نمايشگاه با قيمت ارزان عرضه كنند، به خاطر دريافت سود بيشتر مرتكب عرضه خارج از شبكه شوند.
انتخاب ميكنند، نميخرند بازار كيف و كفش هم شلوغ است ولي آن طور كه فروشندهها ميگويند ميزان خريد مردم در اين واحدها كمتر از سالهاي گذشته است.
حامد كوه خضري كه فروشگاه كفش در پاساژ حجت دارد ميگويد: مردم با اينكه قيمت جنسها را از پشت ويترين نگاه ميكنند و ميدانند كه نميتوانند خريد كنند، ولي وارد مغازه ميشوند و ميخواهند با قيمت پارسال خريد كنند. آنها فكر ميكنند كفشها را ما گران ميفروشيم.
به گفته او روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر براي خريد كفش وارد اين فروشگاه ميشوند و پس از انتخاب جنس، از اينكه نميتوانند ارزانتر خريد كنند منصرف ميشوند.
كوه خضري از گراني كفشها كه فروشندهها و خريداران را آزار ميدهد ميگويد: بازارها شلوغ است ولي ميزان خريد مردم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد كمتر شده است، چون جنسها خيلي گران شده و توان خريد مردم همچنان پائين است. در اين وضعيت هم فروشنده كه سرمايه كلاني را در بازار نگه داشته ضرر ميكند و هم خريدار كه نميتواند نياز خود را تامين كند.
او ادامه ميدهد: گرانترين كفشي كه پارسال فروخته ميشد كمتر از ۵۰ هزار تومان بود ولي اكنون كفش زير ۵۰ هزار تومان نداريم. در گذشته كفشها را با فاصله پرداخت چند ماه از توليدكننده خريداري ميكرديم ولي الان به خاطر اينكه توليدكننده با مشكل گراني مواجه شده، تمامي خريدها به صورت نقدي است.
كوه خضري ميافزايد: يك نوع كفش را در فاصله يك هفته با ۳ قيمت متفاوت تهيه كرديم و هر بار با ۲ تا ۳ هزار تومان گرانتر وارد بازار كرديم و اگر شرايط به همين صورت ادامه داشته باشد قطعا جنسها گرانتر ميشود.
رجوع به دستفروشها وحيد شاد، فروشنده رويال پوشاك مردانه در پاساژ حجت هم معتقد است كه از زماني كه جنسها گرانتر شده است ميزان خريد مردم كاهش يافته است.
شاد ميگويد: قيمت بيكيفيتترين كت و شلوار ۹۵ هزار تومان است ولي اگر كسي قرار باشد كت و شلوار معمولي تهيه كند بايد بيش از ۲۰۰ هزار تومان پرداخت كند. اين مسائل سبب شده كه مردم به سمت خريد از دستفروشها كه كالاهاي بيكيفيت عرضه ميكنند گرايش پيدا كنند.
اين فروشنده در مورد نمايشگاه عرضه مستقيم كالا ميگويد: در اين نمايشگاه كالاهاي بنجل و بيكيفيت عرضه ميشود. به عنوان مثال يكي از فروشندهها، جنسهايي كه مدت زيادي در فروشگاهش مانده بود را براي فروش به اين نمايشگاه برده است.
كاهش فروش محمد ايراني پارچه فروش اين پاساژ هم معتقد است كه گراني، باعث كاهش فروش شده است. او ميگويد: سال گذشته هر قواره چادر حدود ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان عرضه ميشد ولي اكنون به بيش از ۵۰ هزار تومان رسيده است، بنابراين بايد دو برابر سال گذشته فروش داشته باشيم.
او ميافزايد: مقدار پولي كه از فروش جنسها دريافت ميكنيم مثل سال قبل است اما تعداد جنسهاي فروخته شده ۵۰ درصد كاهش يافته است.
بازار، نبض اقتصاد جامعه است ولي بازاريان كه از ميان و در ميان مردم هستند از يك نظر نگران سرمايههاي خود هستند و در نگاه ديگر دغدغه مشتريمداري و ساماندهي وضع تقاضا و عرضه دارند.