قم نيوز : قم نیوز: عضو منتخب شورای شهر چهارم قم گفت: پروژه منوریل مصوبات مختلفی را از کمیسیون دولت و شورای عالی ترافیک کشور دارد و کریدور مسیر و نوع حمل نقل یعنی مونوریل مصوب شده است.
به گزارش قم نیوز، عباس ذاکریان با اشاره به مصوبات پروژه مونوریل اظهار داشت: پروژه مونوریل مصوبات لازم را از کمیسیون های مرتبط دولت و شورای عالی ترافیک کشور دارد و کریدور مسیر و نوع حمل نقل یعنی مونوریل مصوب شده است و ردیف بودجه کشور را هم دارد که با تغییر دولت، نیمه کاره رها شدن این پروژه منطقی به نظر نمی رسد.
وی اضافه کرد: پروژه های که دارای مصوبه هستند باید به اتمام برسند و پس از استقرار دولت جدید منتظر هستیم که ببینیم چه اتفافی می افتد.
تخصیص بودجه به مونوریل دلیل کندی پروژه مترو نیست
ذاکریان سازمان قطار شهری شهرداری را متولی اجرای پروژه های مترو و مونوریل دانست و افزود: بودجه اختصاص داده شده به سازمان قطار شهری به طور متوازن بین این دو پروژه توزیع می شوند، اما بودجه های دولتی مترو و بسیاری دیگر از پروژه های عمرانی کشور به دلیل مشکلات اقتصادی دولت تخصیص داده نشده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به طرح مهرماندگار گفت: مونوریل با توجه به آغاز پروژه پیش از مترو و امکان بهره برداری تا پایان دولت نهم، جزو طرح های مهر ماندگار قرار گرفت و عاقلانه هم این بود که بودجه به جای اینکه به سمتی برود که هر دو پروژه نیمه تمام باقی بمانند، یک پروژه به پایان برسد.
وی ادامه داد: پس بنابراین بودجه تخصیص داده شده به منوریل از سهم مترو نبوده است، بلکه از محل پروژه های مهرماندگار تخصیص پیدا کرده است و بودجه سازمان قطار شهری به طور متوازن بین دو پروژه مترو و مونوریل تخصیص پیدا کرد.
عضو منتخب شورای شهر چهارم قم تخصیص پروژه های عمرانی کشور را در سال گذشته کم دانست و افزود: البته در خوشبینانه ترین حالت که کشور دچار مشکلات اقتصادی نمی شد و بودجه ها سر وقت تخصیص پیدا می کرد و سالانه 100 میلیارد تومان به پروژه مترو اختصاص داده میشد، باز هم پروژه مترو در زمان بندی خودش به اتمام نمی رسید.
وی اضافه کرد: باید به دنبال منابع دیگری غیر از منابع دولتی همچون فاینانس و اوراق مشارکت برای تامین منابع مالی مورد نیاز مترو باشیم.
وارد شدن هزینه های سنگین به بیت المال به سبب توقف مونوریل مقابل حرم مطهر
ذاکریان با اشاره به اختلاف نظرها درباره عبور منوریل از مقابل حرم مطهر اظهار کرد: به نظر من عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر مشکلی را ایجاد نمی کند و با توجه به تغییر نرخ ارز و اتفاقات اقتصادی توقف مونوریل مقابل حرم هزینه های چند ده و چند صد میلیاردی را به بیت المال تحمیل کرده است که کار خوبی نبود.
وی ادامه داد: در صورت متوقف نشدن پروژه مونوریل در مقابل حرم مطهر، کل فاز یک مونوریل تا مصلی به بهره برداری رسید و مردم از آن استفاده می کردند و هزینه های سنگین به بیت المال تحمیل نمیشد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم تعیین و تکلیف بحث عبور مونوریل از مقابل حرم مطهر را ضروری دانست و افزود: مباحثی همچون مخدوش شدن سیمای حرم با عبور مونوریل و یا عدم امکان توسعه حرم مطهر از سمت غرب، قابل حل است.