قم نيوز : قم نيوز: رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: باید ابتدا روش هر یک از مذاهب اسلامی را بررسی کنیم و سپس روش های مشترک را فعال کنیم زیرا در مسائل فراروی امت باید به عناصر مشترک اتکا کرد.
به گزارش قم نيوز و به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی آیت الله احمد مبلغی در نشستی اظهار کرد: اصولا روش شناسی دانش مهمی است و اگر بتوانیم این دانش را در دایره بحث وبررسی فقها قراردهیم، استنباط کارآمدتر وپاسخگویی فقه به مسائل زمان هم بهترمی شود
وی با اشاره به اینکه در زمینه «روش شناسی مقارن» دو معنا قابل طرح است، گفت: یک معنا روش شناسی فقه مقارن است به این معنا که برای تاسیس فقه مقارن باید از روش متناسب با آن استفاده کرد.
وی خاطر نشان کرد: معنای دوم آن است که کلمه «مقارن» صفت «روش» باشد، براین اساس، مقصود از روش مقارن، آن گونه روش شناسی است که خود مقارن است؛ به این معنا که در این روش فقه شیعه وسنی را با هم مقایسه می کنید.
آیت الله مبلغی اظهار کرد: هرچند برای مسائل فقه قدیم هم می توان روش شناسی تطبیقی را دنبال کرد اما آن اهمیت و فایده ای که برای روش شناسی تطبیقی فقه مسائل جدید متصور است، برای آن روش شناسی متصور نیست، بنابراین موضوع روش شناسی مقارن، فقه مسائل جدید است، به این معنا که در بررسی مسائل فقهی جدید، از این روش بهره بگیریم.
وی در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی دارد درباره مسائل جدید به این روش شناسی تطبیقی ومقارن توجه کنیم، افزود: اصولا روش شناسی دانش مهمی است و اگر بتوانیم این دانش را در دایره بحث وبررسی فقها قراردهیم، استنباط کارآمدتر وپاسخگویی فقه به مسائل زمان هم بهترمی شود، حال اگراین روش شناسی جنبه تطبیقی هم پیدا کند، طبعا مزایای یک مطالعه تطبیقی را هم خواهد داشت.
آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: اگر این روش شناسی مقارن درباره مسائل جدید باشد، به دلیل نبود سابقه مطالعاتی فقهی، این مسائل نیازمند مطالعه روشی است و قبل از هرچیز باید بدانیم با چه منهج و روشی با مسائل جدید روبه رو شویم.
وی ادامه داد: اهمیت روش شناسی مقارن نسبت به مسائل جدید بسیار بیشتر از مسائل فقه قدیم است، زیرا اگربدون آمادگی فکری و روشی سراغ مسائل جدید برویم چه بسا نتوانیم از پس مطالعه فقهی آنها برآییم. به ویژه آن که گاه ممکن است اصول وروش های استنباط قدیم کاربرد چندانی برای پاسخگویی به مسائل جدید نداشته باشد.
آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: پرداختن به روش شناسی استنباط احکام مسائل جدید ضرورت زیادی دارد. ما اگر بپذیریم که هرچند مذاهب اسلامی مسائل اجتماعی خاص خود را دارند اما سنخ دیگری از مسائل اجتماعی وجود دارد که امت اسلامی بماهی امت ونه تنها شیعه یا سنی با آن روبه روست، این دسته از مسائل که از خاستگاه "امت بما هی امت" ظهور و بروز پیدا می کند، امت باید آن ها را حل کند.
وی تصریح کرد : حال اگرچنین امری را به رسمیت بشناسیم و بپذیریم که مسائل امت را باید براساس همه دیدگاه های امت حل کرد، مولفه های نسخه فقهی هم که برای حل این گونه مسائل ارائه می شود، باید از دل همه مذاهب برخاسته باشد تا همه درآن مشارکت کنند وآن راقبول داشته باشند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: وقتی روش شناسی بررسی فقهی مسائل مشترک فرا روی امت را مطرح می کنیم باید ابتدا روش هر یک از مذاهب اسلامی را بررسی کنیم. دراین جا به مشترکاتی در روش بر می خوریم که باید آن روش های مشترک را فعال کنیم زیرا در مسائل فراروی امت باید به عناصر مشترک اتکا کرد.