قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اکنون در حدود 400 پرونده ویژه تبلیغ نخبگان ایجاد شده و با آنها در ارتباط هستیم و میتوانیم این افراد را برای فضاهای تبلیغی به مناطق کشور اعزام کنیم.
به گزارش قم نیوز، انسان دارای ویژگی خاصی است که بعد معنوی وی مهمترین جایگاه را برای او رقم میزند، البته باید ابزار و شرایطی ایجاد شود تا این ویژگی در وجودش تقویت شود.
همه پیامبران الهی برای حرکت و رسیدن انسان به سوی جایگاه ارزشمند معنوی تلاش کردهاند و عالمان و مبلغان نیز در مسیر انبیا و اولیا حرکت کردند تا انسان را به سوی قرب الیالله هدایت کنند.
مبلغان در زمینه هدایت و رشد انسانها، تبیین روش گفتاری، موعظه نیکو، بشارت و... فعالیت میکنند و هر یک از آنها بر اساس شرایط و ضوابطی طبقهبندی میشوند که به همین منظور برای بررسی بیشتر شرایط پذیرش و فعالیت آنها با حجتالاسلام غلام عباس موسوی، مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم وارد گفتوگو شدیم.
فارس: معیار تقسیمبندی مبلغان در دفتر تبلیغات اسلامی چیست؟
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مبلغان را بر اساس پایه تحصیلی، مدارک، شرایط، مهارتها، سوابق تبلیغی و تخصصهایی که کسب کردند، رتبهبندی میکند و در طبقهبندی تبلیغی قرار میدهد.
عدهای از مبلغان ابتدایی به عنوان بشیران جوان نامگذاری شدند که پایههای چهار تا ۶ حوزه را شامل میشوند و به صورت غیر ملبس اقدام به تبلیغ چهره به چهره در بین بستگان و دوستان میکنند و عدهای از مبلغان عمومی هستند که در قالب رتبههای یک تا چهار رتبهبندی میشوند و بر اساس مدارک تحصیلی که ارائه میکنند و آزمونهایی که شرکت میکنند، رتبهبندی میشوند.
برخی از مبلغان با توجه به شرایط ویژه و تخصصهای خود رتبهبندی شده و به عنوان مبلغان متخصص نامگذاری میشوند و بر اساس گرایش، سطح، موضوع و فضای تخصصی که باید فعالیت کنند، رتبهبندی مبلغان متخصص صورت میگیرد.
دستهای دیگر از مبلغان که از شرایطی بالاتر نسبت به مبلغان دیگر برخوردار هستند و توان موجآفرینی، اداره مجالس مهم و محوری، برقراری ارتباط در محیطهای بزرگ و اداره فضاهای تبلیغی گسترده را دارا هستند، به عنوان نخبگان تبلیغی نامگذاری و رتبهبندی شدند.
فارس: مبلغان نخبه را چه کسانی تشکیل میدهند و دارای چه توانمندیهایی هستند؟
مبلغان نخبه از استادان حوزه، منبریهای معروف و کسانی هستند که دارای توانمندی و مهارت ویژه در فن خطابه و ارائه مطلب هستند و به عنوان نخبگان تبلیغی نامگذاری شدند و توان ورود در هیئتهای مذهبی، همایشهای بزرگ، اداره همایشها، یادوارهها و فضاهای بزرگ تبلیغی پیش از خطبههای نماز جمعه، سمینارها، همایشها و گردهماییها را دارند و به طور معمول چهرههای معروف و مشهوری در منبر و فن خطابه هستند.
مبلغان نخبه علاوه بر ویژگی فن خطابه، دارای تخصصهایی مانند نویسندگی، تدریس در حوزههای علمیه، دانشگاهها، پژوهش و داشتن چندین مقاله، کتاب، تخصصهای جدید و کارهای ابتکاری در امر تبلیغ هستند.
فارس: چگونه مبلغی به عنوان نخبه پذیرفته میشود؟
ابتدا استعلامات لازم انجام میگیرد که آیا فرد صلاحیت لازم را برای نخبه شدن دارد و یا توانمندی ورود به این عرصه را داراست.
برخی از مبلغانی که دارای رتبه چهار هستند، خود به خود شرایط ابتدایی ورود به عرصه نخبگانی را دارند و میتوانند با ارائه مدارک لازم به عنوان نخبگان رتبهبندی شوند ولی تعدادی نخبگان دیگر که دارای توانمندی برجسته تبلیغی هستند، میتوانند مدارک خود را ابتدا ارائه کنند و سپس تحقیقات میدانی روی فرد، سوابق، شخصیت، هویت تبلیغی و توانمندیهای او انجام میشود و اگر نتیجه از نظر استعلامات و تحقیقات مثبت بود، پرونده وی در کمیته بررسی و رتبهبندی مبلغان نخبه مطرح میشود.
این کمیته متشکل از مدیران و کارشناسان تبلیغی بوده و هفت نفر عضو دارد که پرونده فرد را بررسی کرده و مدارک فرد در زمینه سخنرانی، کلاسداری، برنامههای تفریحی و شرایط و ویژگیها امتیازبندی میکنند.
هر یک از موارد مانند تحقیق، تبلیغ، سوابق، سایر ویژگیهای وابسته، قرآن و مدیریتهای فرهنگی امتیاز دارد زمانی که امتیاز را کسب کردند، به عنوان مبلغ برتر یا نخبه بر اساس عدد امتیازی رتبهبندی میشوند.
پس از اینکه کمیته بررسی و رتبهبندی مبلغان نخبه رای خود را صادر کرد، پرونده به شورای عالی نخبگان متشکل از چند نفر فضلای نخبه، نخبگان مشهور و برجسته و همچنین مدیران ارشد دفتر تبلیغات ارائه میشود که اگر در آن شورا رأی کمیته تایید شود، به عنوان مبلغ نخبه معرفی میشوند.
فارس: مبلغان نخبه پس از تایید نخبه بودن آنها چگونه در عرصه تبلیغ وارد میشوند؟
فضاهای تبلیغی در اختیار نخبگان قرار میگیرد و امکانات، شرایط و بسترسازی لازم از سوی دفتر تبلیغات برای حضور این افراد در عرصه تبلیغ نخبگانی فراهم میشود.
با نهادها، سازمانهای فرهنگی و تبلیغی، تشکلهای مردم نهاد، هیئتهای عزاداری، شوراهای اسلامی و هیئت امنای مساجد و کانونهای فرهنگی تعاملات برقرار میشود و عرصههای نخبگانی در اختیار این افراد قرار میگیرد.
به عنوان مثال زمانی که یادواره شهدا برگزار میشود، باید مبلغ نخبهای که در این زمینه توانمندی لازم را دارد معرفی شود و برای همایشی در زمینه فرقههای مذهبی، مبلغی در نظر گرفته میشود که در عرصه فرقهها کار کرده باشد و توانمندی لازم را داشته باشد.
فارس: نهادها و مراکز چگونه میتوانند از توانمندی مبلغان نخبه استفاده کنند؟
ما آمادگی اعزام مبلغان نخبه در فضاهای نخبگانی را داریم، بنابراین نهادها، سازمانها و کانونهای فرهنگی میتوانند مکاتبه داشته و با ما در تماس باشند و مبلغ نخبه مورد نظر خود را با توجه به موضوع درخواست کنند.
به دلیل آنکه مبلغان نخبه از نظر تعداد کم هستند، باید نهادها زودتر از موعد برنامههایشان، درخواست خود را به دفتر تبلیغات اعلام کنند، این نهادها میتوانند به وسیله نمابر، تلفن و مکاتبه با ما در ارتباط باشند.
فارس: چند نفر نخبه تبلیغی در دفتر تبلیغات فعالیت دارند؟
اکنون ۴۰۰ پرونده ویژه تبلیغ نخبگان ایجاد شده و با آنها در ارتباط هستیم و میتوانیم این افراد را برای فضاهای تبلیغی به مناطق مختلف کشور اعزام کنیم.
تاکنون مبلغان نخبهای که به مناطق مختلف کشور اعزام کردیم، دارای عملکردی موفق بودند و توانستهاند تاثیر جدی و فراگیری در مسائل فرهنگی، تبلیغی و دینی داشته باشند و در افزایش سطح دانش مردم نقش بسزایی داشتهاند.