سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۲۲
کد مطلب : 27624
مدیر فرهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

ازدواج را دگرگونی ارزش‌ها در جامعه کاهش داده است

قم نيوز : قم نیوز : مدیر فرهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: در سال‌های اخیر ساختارهای اجتماعی در ایران به‌گونه‌ای عمل کرده‌اند که دگرگونی در ارزش‌ها به‌وجود آمده است و ارزش‌های اولیه به حاشیه رانده شده و ارزش‌های ثانویه جای آنها را گرفته‌اند.
ازدواج را دگرگونی ارزش‌ها در جامعه کاهش داده است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل حسامی ظهر امروز در نشست کشوری آموزش ازدواج مناسب در جوانان که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، مستندترین سند مسلمانان را قرآن کریم دانست و گفت: بر این اساس هر متنی که از قرآن استخراج شود قابل استناد است.
 
وی در ادامه با اشاره به آیه 13 سوره حجرات گفت: نخستین مخلوقات انسانی خداوند حضرت آدم و حوا بودند که در این آیه خداوند می‌فرماید شما را از یک زن و مرد آفریدم و این دو زوج بودند. این یعنی با خلقت انسان‌ها امر ازدواج هم صورت گرفته است که نشان می‌دهد تاریخچه ازدواج به ابتدای خلقت انسان برگشته و دارای قدمت زیادی است.
 
مدیر فرهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در آرای متفکران اجتماعی دنیا هم اشاراتی به این موضوع شده است مثلا فروید جامعه‌شناس غربی که یک لائیک است بر پیشینه دیرینه ازدواج اذعان کرده است.
 
وی با بیان اینکه تقریبا در تمام نظرات مشهور بین دین و ازدواج رابطه‌ وجود دارد، گفت: در اسلام ازدواج براساس دین صورت می‌گیرد و در ادیان دیگر مانند مسیحیت و یهودیت نیز این گونه است،‌ حتی در ادیان زمینی مانند بودیسم هم ازدواج براساس دین صورت می‌گیرد.
 
حسامی ابراز کرد: دین اسلام یک رویکرد تقدسی به امر ازدواج داشته و در روایات نیز به این موضوع اشارات زیادی شده تا جایی که آمده است با ازدواج دین شما کامل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تاخیر در ازدواج و بالارفتن سن ازدواج در خانم‌ها از مشکلات جامعه کنونی ایران است، گفت: در سال‌های اخیر ساختارهای اجتماعی در ایران به‌گونه‌ای عمل کرده‌اند که دگرگونی در ارزش‌ها به ‌وجود آمده است، در واقع ارزش‌های اولیه به حاشیه رانده شده و ارزش‌های ثانویه مانند ادامه تحصیل جای آنها را گرفته‌اند.
 
حسامی دختران بالای 35 سال را بر اساس تحقیقات صورت گرفته در آستانه تجرد قطعی اعلام کرد و گفت: تبلیغ ارزش‌های ثانویه در خانواده، صدا و سیما،‌ آموزش و پرورش و دانشگاه در سال‌های اخیر موجب افزایش این معضل در جامعه شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در خانواده‌های سنتی ازدواج‌ها به صورت خانوادگی انجام می‌شد، به این گونه که دو خانواده با یکدیگر باید به توافق می‌رسیدند به خاطر همین وقتی خانواده جدید صورت می‌گرفت مورد حمایت دو خانواده قرار گرفته و خیلی از مشکلات خانواده جدید حل می‌شد.
 
حسامی در پایان تصریح کرد: همان طور که در قرآن هم آمده است با کاهش ازدواج خشونت و پرخاشگری در جامعه افزایش می‌یابد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcayinu.49n0u15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما