قم نيوز : قم نیوز: آیتالله جوای آملی گفت: ما اگر باور کنیم اختلاس غده سرطانی است، ناگزیر به دنبال راه حل و درمان آنها خواهیم رفت که البته دین علاوه بر بیان این بیماریها، درمان آنها را نیز در اختیار بشر گذاشته است.
به گزارش قم نیوز ، آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئولان و معاونین این دانشگاه واعضای برگزاری چهارمین همایش «طبیب روحانی» که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد، با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به جنبههای معنوی انسان در علومی مانند پزشکی اظهارداشت: انسان دو بعد دارد بعد حیوانی و بعد آسمانی، وجه تمایز انسان و حیوان در بعد آسمانی و معنویی انسان است که انسان را به فرشتگان نزدیک میکند. اگر به این بُعد مهم وجودی انسان که وجه تمایز انسان و حیوان است توجه نشود، پزشکی با دامپزشکی تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین توقف پزشکی در این بعد حیوانی انسان، تبدیل «طب» به «بیطاری» است.
مرجع تقلید شیعیان، علم پزشکی در عصر حاضر را مبتلا به تفکر باطل اومانیسم دانست و گفت: در عصر حاضر بسیاری از افراد گرفتار تفکر اومانیستی هستند؛ خدای سبحان فرمود، من انسان را جانشین خود قرار دادم در حالی که در اومانیسم، انسان به نوعی جایگزین خداست، در این تفکر انسان آنچه را که خداوند به وسیله انبیاء خود در اختیار او گذاشته است بر فکر خودش عرضه میکند اگر مطابق تشخیص او بود آن او را میپذیرد و در غیر این صورت آن را رد میکند.
مفسر بزرگ قرآن کریم تصریح کرد: کسی که حرف انبیا را بر فکر خودش تطبیق کند و آن را میزان سخن انبیا و به اصطلاح میزان الوحی قرار بدهد و هرگونه قبول و ردش به این معیار، باشد، «خود» را جایگزین خدا میداند و نه جانشین خدا؛ اومانیسم هم همین حرف را میزند، اگر ما باور کردیم که انسان دو بُعدی است هم زمینی است هم آسمانی، باید به هر دو بعد به صورت همزمان توجه کنیم.
آیت الله جوای آملی با اشاره به برخی بیماریهای معنوی انسان از منظر قرآن کریم اظهار داشت: بعضی از بیماریهای معنوی را قرآن کریم تشریح میکند، در فضای پزشکی امروز اینها بیماری محسوب نمیشود، در قرآن کریم فرمود اگر کسی به نامحرم طمع کرد مریض است، این را آزمایشگاههای امروزی نمیتواند جواب دهد، در جایی دیگر میفرماید برخی منتظرند که از بیگانه چه صدایی میرسد که معاذ الله نظام اسلامی را به هم بزنند.
مرجع تقلید شیعیان افزود: اینها که منتظرند نظام اسلامی فروپاشد و بیگانه بیاید، دچار مرض سیاسی هستند، اینگونه بیماریها را آزمایشگاههای پزشکی تشخیص نمیدهد، در حالی که این بیماریها محل ابتلای امروز جامعه ماست.
وی خاطرنشان کرد: ما اگر باور کنیم که نگاه به نامحرم مرض است و یا اختلاس غده سرطانی است، ناگزیر به دنبال راه حل و درمان آنها خواهیم رفت که البته دین علاوه بر بیان این بیماریها، درمان آنها را نیز در اختیار بشر گذاشته است.
آیت الله جوادی آملی توجه به مسئله مرگ و ابدیت انسان را درمان بسیاری از بیماریهای معنوی انسان برشمرد و خاطر نشان کرد: اگر مرگ عبارت از پل است و بعد از مرگ، حیات ابد است و حیات را نمیشود با دست خالی تأمین کرد، پس یک آزمایشگاه دیگر هم لازم است تا نتیجه بیماریهای بُعد دیگر انسان را به ما نشان بدهد. ما وقتی بیماری و مرض را میفهمیم که مرگ را بفهمیم چون پایان بیماری مرگ است اگر مرگ، چاله باشد آنچه آدم را به چاله میاندازد ما آن را بیماری میدانیم، اگر مرگ، عبور به سمت حیات ابد باشد چیزی که مزاحم آسایش آن طرف است را مرض میدانیم الآن تمام مشکلات ما این است که نمیدانیم حیات و ممات چیست.
وی تصریح کرد: مرض در حقیقت بدون مرگ شناخته نمیشود اگر مرگ، گودال نیست و معبر است پس مرض هم باید با آن تفسیر شود. این اختصاصی به دانشکده پزشکی و فن شریف طبابت ندارد این درد مشترک همه علوم و همه ماست به هر کجا بروی همین درد هست، ما هیچ مشکلی در جامعه نداریم مگر اینکه انسان را نشناختیم.
چهارمین همایش طبیب روحانی با تجلیل از مقام علمی و معنوی آیت الله جوادی آملی اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد. پیش از این چهرهایی مانند آیت الله العظمی محمدتقی بهجت، آیت الله کشمیری و آیت الله علامه حسنزاده آملی مورد تجلیل قرار گرفته بودند.