قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزههای علمیه خواهران گفت: هیچ رقابتی بین دو نهاد حوزه و آموزش و پرورش وجود ندارد و هیچ یک نمیخواهند جای آن یکی را بگیرند و اگر این نگاه مشخص شده و عوض شود تمام حساسیتها از بین میرود.
به گزارش قم نیوز، حجتالاسلام محمودرضا جمشیدی در کارگاه آموزشی ـ توجیهی معرفی ظرفیتها و توانمندیهای حوزه علمیه گفت: حوزههای علمیه در رقابت با هیچ نهاد تربیتی نیستند.
وی افزود: حوزههای علمیه همواره حامی، پشتیبان، تقویت کننده و ناظر نهادهایی هستند که در زمینه تعلیم و تربیت گام بر میدارند.
مدیر حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: باید نگاهها عوض شده و مسیر تازهای در تعامل و همکاریها باز شود.
جمشیدی بر شناسایی ظرفیتها تاکید کرد و بیان داشت: بعد از شناخت مسیر و تکیه به خدا مهمترین موضوع ظرفیت شناسی است که انسانها، جامعه، نهادها و همه اگر ظرفیتها را نشناسند قطعا به هیچ نتیجهای نخواهند رسید.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر ظرفیتها و در کنار آن توانمندی هم وجود داشته باشد ابزار بهکارگیری اینها نیز فراهم میشود.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با اشاره به اینکه همه بر اساس هدفی مشترک فعالیت میکنیم اظهار کرد: باید مطمئن باشیم که همه در هدف مشترک هستیم، درست است برخی طرفیتها مشترک نبوده و متفاوت است ولی هدفی مشترک دنبال میشود.
جمشیدی با بیان ظرفیتهای حوزه عنوان کرد: عمق اندیشی، کارآمدی و تبلیغ از ظرفیتهای حوزه است.
وی به ویژگیهای دین اسلام اشاره کرد و گفت: اسلام دینی است که از بدو تولد تا مرگ برای انسان برنامههایی را در نظر گرفته است و در راستای این برنامهها انسانها ظرفیتها و تواناییهایی مختلفی دارند که باید از آنها بهره بگیرند.
مدیر حوزههای علمیه خواهران اضافه کرد: هیچ رقابتی بین دو نهاد حوزه و آموزش و پرورش وجود ندارد و هیچ یک نمیخواهند جای آن یکی را بگیرند و اگر این نگاه مشخص شده و عوض شود تمام حساسیتها از بین میرود.
وی گفت: هدف همه ما یکی بوده و همه هدف انبیای الهی را دنبال میکنیم و باید بدانیم که اگر به این رسالت بی توجهی کنیم هیچ کس ساکت نمیماند و رهبر انقلاب هم مکرر بر این موضوع تاکید کردند.
جمشیدی به عصر ارتباطات اشاره و تصریح کرد: امروز در عصر ارتباط هستیم و نیازهایی مقتضای با زمانهای مختلف وجود دارد که ما باید پاسخگوی آنها باشیم.
مدیر حوزههای علمیه خواهران ایجاد فرهنگ ظرفیت شناسی را امری مهم بر شمرد و بیان کرد: توجه به فرهنگ ظرفیت شناسی از تعامل مهم تر است و باید بدانیم که حوزه در چه بخشهایی میتواند اقداماتی را انجام دهد.
وی تصریح کرد: حدود یک سوم مدارس موجود آموزش و پرورش از مبلغان خواهر استفاده میکنند و حوزههای علمیه خواهران از نظر کمیت هم برابر با حوزههای علمیه برادران است و میزان فارغ اتحصیلان و شاغلان به تحصیل تقریبا یکسان است.
جمشیدی به تعداد طلبههای خواهر اشاره کرد و گفت: صد هزار طلبه خواهر داریم که حدود ۶۰ هزار نفر فارغالتحصیل و بیش از ۴۰ هزار شاغل به تحصیل هستند که این ظرفیت یک پدیده است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: از نظر نوع کیفیت نظام آموزشی خواهران و برادران متفاوت است و بر اساس ظرفیتهای خاصی مباحث برای آنها تعریف شده است و بخش زیادی از دروس نیز متناسب با جامعه هدف است.
وی اضافه کرد: خواهران با هدف ورود به عرصه تعلیم، تربیت و تبلیغ تحقیق و پژوهش و فعالیت میکنند.
حجتالاسلام جمشیدی پراکندگی فراگیر را از دیگر ویژگیهای حوزه علمیه خواهران برشمرد و تصریح کرد: بیش از ۳۲۱ مدرسه در تمام استانها زیر نظر جامعةالزهرا است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: یکی از ظرفیتهای حوزه علمیه خواهران دفتر مطالعات و تحقیقات زنان است و که میتواند تعاملات جدی با آموزش و پرورش داشته باشد.