قم نيوز : قم نگار: این روزها خط و نشان کشیدن ایرانخودرو و پژو برای همدیگر در حالی به یک دعوای زرگری شبیه شده که بیشتر از سهمخواهی برخی افراد از حضور خودروسازان خارجی در ایران حکایت دارد.
به گزارش قم نگار، مدیران عامل ایران خودرو و پژو که تاکنون بیشتر به صورت تلویحی به حمایت از یکدیگر پرداختهاند، این بار به اصطلاح شمشیر را از رو بسته و نوعی جنگ زرگری به راه انداختهاند.
از یک سو مدیرعامل پژو سیتروئن تهدید کرده که اطلاعات مربوط به مذاکره با ایران را فاش خواهد کرد و از سوی دیگر مدیرعامل ایران خودرو اظهار نظر مدیر عامل پژو سیتروئن را ناشی از فشار سهامداران این شرکت دانسته و میگوید سهامداران پژو به خوبی میدانند که چند شرکت خودروساز فرانسوی در صدد آغاز فعالیت خود در ایران هستند.
وی اظهار نظر جدید مدیر عامل پژو سیتروئن را دارای مصرف داخلی در فرانسه دانسته است.
خط و نشان کشیدن فرانسویها برای بازار پرعطش خودرو ایران در حالی اتفاق افتاده که ضرر وارد شده در پی خروج یک شبه پژو از صنعت خودروسازی ایران و حتی زیان ناشی از کارشکنیهای این طرف خارجی در زمان حضورش در ایران بر کسی پوشیده نیست، همان مسئلهای که شکایت از پژو و طرح موضوع غرامت خواهی از این شرکت را مورد مطالبه مشتریان بازار ۷۰ میلیونی خودرو ایران قرار داده است.
با توجه به اینکه این موضوع تاکنون به صورت رسمی و قانونی از سوی شرکت ایران خودرو پیگیری نشده و در طول سه سال اخیر اتفاقی که منجر به شکایت حقوقی از فرانسویها شود، صورت نگرفته است پیگیری این مسئله و مشخص شدن عاملان این کوتاهی، اقدامی ضروری است که باید مورد توجه دلسوزان صنعت کشور و مدافعان حقوق ملی قرار گیرد.
بازار خودرو ایران در حال سهمبندی بین گروهها در گیر و دار مذاکره ایران خودرو با پژو و کش مکش لفظی مدیران این دو شرکت، بعضی منابع خبری از طرح موضوع سهم خواهی برخی گروهها از حضور شرکتهای مختلف خودروساز خارجی در ایران سخن میگویند و معتقدند برخی مسئولان و مدیران بنا بر یک سری مصالح شخصی یا گروهی در برخورد با طرفهای خارجی شطرنجبازی میکنند.
به این ترتیب بازار خودروی ایران در حال سهمبندی بین گروهها و جناحهای مختلف است و موضعگیری نسبت به حضور خارجیها در بازار ایران بر این اساس تعریف میشود و در برخی موارد نیز تغییر میکند.
در این میان شاهد موضعگیری های متفاوت از سوی افراد مختلف هستیم. تأکید نعمتزاده، وزیر صنعت بر همکاری با آلمانیهای و تمایل وی به شراکت خودروسازان ایرانی با فولکس واگن و تمایل یکهزارع مدیرعامل ایران خودرو به همکاری دوباره با شرکت پژو و پیگیری دائم این مسئله از زمان ترک ایران و در بدترین شرایط دوران تحریم قابل تأمل است.
گفته میشود اظهار نظر جدید یکهزارع درباره موضعگیری تند مسئولان پژو تا حد زیادی ناشی از دستور وزیر صنعت برای توجه به خودروسازان آلمانی است و قاعدتاً مدیران صنعتی نیز برای ماندگاری در جایگاه خود باید با مسئولان بالادستی خود هماهنگ و همسو باشند.
در این میان برخی نیز سعی میکنند از آب گلآلود جمع شده بین ایران خودرو و پژو، ماهی بگیرند و بحث ورود بیواسطه پژو به ایران و تولید مستقل این شرکت را مطرح میکنند، موضوعی که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و در واقع زیر سوال بردن توان تولید داخل و بیتوجهی به ظرفیت ایجاد شده در صنعت خوردوسازی کشور محسوب میشود و به منزله حمایت از واردات و مونتاژکاری در کشور است.
* وزن سنگین خودرو در بسته اقتصادی در کنار چسبندگی برخی مدیران و مسئولان خودرویی به این صنعت و صندلیهای خود باید به جاذبه خودرو و شرکتهای خودروساز برای دولت نیز اشاره کرد.
عدم خصوصیسازی واقعی شرکتهای خودروساز و مقاومت دولتها در برابر این مسئله نمونهای از توجه بیش از حد دولتیها به این صنعت است. اخیراً نیز شاهد ارائه بسته جدید دولت برای خروج از رکود بودیم که خودرو در این بسته وزن سنگینی را به خود اختصاص داده است.
بررسی این بسته و تعیین وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو نشان دهنده تلاش دولت برای خالی کردن پارکینگ شرکتهای خودروساز است. هرچند واکنش بازار خودرو و مشتریان به موضوع پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی بسیار سرد بوده است.
* طبل توخالی پژو برای خودروسازی ایران در هر حال، هم اکنون که صنعت خودروسازی ایران به مرز ورشکستگی رسیده و افراد زیادی در حال نسخه پیچیدن برای این صنعت هستند، مسئولان دولت و مجلس نباید اجازه تکرار تجربیات قبلی را در این صنعت بدهند و خودروسازی کشور نباید دوباره با طناب پوسیده شرکتهایی مانند پژو ته چاه برود.
تولید محصولات قدیمی پژو مانند پژو ۳۰۷ و حتی پژو ۲۰۰۸ در ایران آش دهنسوزی نیست که ارزش تکرار تجربه شراکت با پژو را داشته باشد و در مجموع اگر قرار است همکاری جدیدی با این شرکت بدقول فرانسوی صورت گیرد باید در قالب انعقاد قراردادی تضمین شده و ضمن دریافت غرامت از شرکت پژو انجام شود.