يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : 42248
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

ديپلماسي ديني در دستور كار شهرداري قم قرار گرفت

قم نيوز : قم نیوز: عدم وجود هويت مشترك يكي از رنج‌هايي است كه مردم در يك شهر مي‌برند و به همين منظور براي دستيابي به برند شهري بايد بدانيم مردم، اين شهر را با چه ويژگي‌هايي مي‌شناسند و به عبارتي ذهنيت مردم درباره اين كلان‌شهر چيست.
ديپلماسي ديني در دستور كار شهرداري قم قرار گرفت
به گزارش قم نیوز، عدم وجود هويت مشترك يكي از رنج‌هايي است كه مردم در يك شهر مي‌برند و به همين منظور براي دستيابي به برند شهري بايد بدانيم مردم، اين شهر را با چه ويژگي‌هايي مي‌شناسند و به عبارتي ذهنيت مردم درباره اين كلان‌شهر چيست.

لزوم توجه به برند سازي شهري

منظر شهري يكي از اركان مهم شهري است و بايد دانست كه يكپارچگي بخشيدن بصري و ساختاري به مجموعه ساختمان‌ها، خيابان‌ها و مكان‌هاي محيط شهري در قالب سيما و منظر شهري، امري بسيار مهم در هويت شهري تلقي مي‌شود.

امروزه به‌دليل كثرت مناسبت‌هاي ديني و ملي، تبليغات محيطي به‌ويژه در شهرها به عنوان يك اصل مديريتي به عاملي براي اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي تبديل‌شده است و در اين راستا شهرداري‌ها بايد از خلاقيت و آثار حرفه‌اي براي جلب رضايت مردم و تبليغات مؤثر بي‌بهره نمانند.

در واقع فرهنگ‌سازي مناسب و تأثيرگذار، روش‌هاي تبليغي بهتر با حفظ حقوق شهروندي و استفاده كامل از وسايل تبليغاتي را مي‌طلبد و جز اين چاره‌اي براي خلق آثار فرهنگي فاخر و برند سازي در يك شهر نيست.

در ماه‌هاي اخير شهر قم شاهد اتفاقي جالب‌توجه و مبارك بوده است كه پيش‌ازاين مسبوق به سابقه نبوده است و آن، تلاش جدي در جهت يكپارچه‌سازي تبليغات شهري در مناسبت‌هاي تقويمي است.

شروع يك حركت ارزنده

مديركل روابط عمومي و بين الملل شهرداري قم در اين باره با اشاره به برنامه‌ريزي و حركت منسجم مديريت شهري در راستاي تبليغات محيطي پرمحتوا و شاداب در شهر، گفت: ديپلماسي ديني در امور مختلف تبليغاتي، اطلاع‌رساني، اجرايي وغيره با هماهنگي دستگاه‌هاي مختلف استان در مجموعه شهرداري در دستور كار قرار گرفته و در اين زمينه برنامه‌ريزي گسترده‌اي داشته‌ايم.

حميدرضا عابدي خرسند با اشاره به حركت‌هاي تبليغاتي شهرداري قم در ايام دهه كرامت، دهه ولايت و سالروز حادثه منا با تكيه و بهره‌مندي از هنرمندان برجسته بومي، خاطرنشان كرد: فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري بايد با قالب مشخص و به‌صورت برنامه‌ريزي‌شده انجام شود.

البته به عقيده كارشناسان و متخصصان، تبليغات زماني خوب است كه زيرساخت‌ها و بسترهاي اجراي آن نيز ايجاد شود. چرا كه تبليغ وسيله‌اي است براي رسيدن به هدف و بايد زيرساخت‌ها به وجود آيد تا جان كلام در دل مردم بنشيند.

عابدي خرسند در اين زمينه گفت: تأمين زيرساخت مناسب و استفاده از نشان‌ها و قالب‌هاي هويت‌بخش و حركت هماهنگ دستگاه‌هاي فرهنگي را در دستور قرار داده‌ايم تا بتوانيم نتيجه بهتر و مطلوب‌تري كسب كنيم و اغتشاشات بصري در شهر را كاهش داده و فضاسازي برنامه محور را در دستور كار قرار دهيم.

وي ادامه داد: تبليغات شهري بايد با نظارت اساتيد و كارشناسان اين بخش باشد و بر‌اساس سياست مديران شهر سعي داريم از كارهاي مقطعي و بدون نتيجه جلوگيري كرده و در پي اقدامات هويت‌ساز و فرهنگ‌ساز در شهر باشيم.

قم پايتخت نوين اسلامي

توجه به برند‌سازي شهري بسيار اهميت دارد چرا‌كه وقتي برند شهر مشخص شود مي‌توان در زمينهٔ جذب گردشگر و ايجاد سرمايه‌گذاري اجتماعي اقدامات ارزنده‌اي انجام داد.

در نگاه‌هاي سنتي شهرنشيني، پاكيزگي فقط در حد فضاي شهري موردبحث قرار مي‌گرفت اما امروز نگاه‌ها عميق‌تر شده و پاكيزگي شهر شامل منظر هم مي‌شود به‌ويژه در حوزه روان‌شناسي و ارتباط آن با منظر كه در شهرسازي موردبحث قرار مي‌گيرد.

با وجود آن‌كه هويت و شخصيت شهرها را بايد بر پايه داشته‌هاي ذاتي پي‌ريزي كرد اما ايجاد ارتباط صحيح نيز امري ضروري و بلكه حياتي است كه تحقق آن با اراده‌اي استوار در پي‌ريزي مديريت يكپارچه برندينگ شهري است كه نظارت بر پرآوازگي و نام‌آوري شهر دارد.

قم، خواستگاه انقلاب اسلامي است. بنابراين بايد نشانه‌هاي فرهنگي اسلامي را نيز در خود داشته باشد. بايد از بعد بين‌المللي داراي چهره‌اي باشد، كه براي مسافران خارجي وارد شده تصوير پايتخت تمدن نوين اسلامي را نشان بدهد.

نبايد از خاطر برد كه بايد اين شهر، براي مردمان استان‌هاي ديگر نيز تصويري نمونه و الگو باشد چرا‌كه اصلي‌ترين رويدادهاي ديني كشور و مراكز تحقيقاتي، فرهنگي و علوم ديني كشور در آن وجود دارد و هرگونه برند‌سازي شهري در حرم اهل‌بيت‌(ع) بازتاب آن به‌صورت زنجيره‌اي، بر همه كشور نمود مي‌يابد

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjo8ex.uqe8xzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما