پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : 49016
منبع : خبرگزاری فارس
توسط آیت‌الله سبحانی مطرح شد

بررسی علت عصمت انبیا در برابر گناه

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید در برنامه چشمه معرفت علت عصمت انبیا و اولیای الهی در برابر گناه را بررسی کرد.
بررسی علت عصمت انبیا در برابر گناه
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که چهارشنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد اظهار کرد: سؤال شده است «عامل عصمت در انبیا چیست؟»، نخست باید مرحله عصمت را بیان کرد و بعدا به عاملش رسید.

وی ادامه داد: عصمت دارای دو مرحله است، مرحله نخست عصمت از گناه است، اینکه در برابر گناه بیمه باشد و هر چه گناه در برابرش جلوه کند در برابر همه آن‌ها استقامت به خرج دهد؛ مرحله دوم عصمت از خطا است که انبیا خطا نمی‌کنند.

این مرجع تقلید افزود: سؤال درباره بخش نخست عصمت است یعنی «چه عاملی سبب شده است که انبیا قبل از بلوغ و بعد از بلوغ یعنی از ابتدا تا انتها اصلا گناه نکنند و نه تنها گناه نکنند حتی فکر گناه هم نکند؟».

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: گرچه ممکن است عوامل متعددی در این زمینه وجود داشته باشد ولی به یک عامل اشاره می‌کنم و آن «علم به آثار و عواقب گناه» است، کسی که به آثار و عواقب گناه علم داشته باشد به سراغ گناه نمی‌رود.

وی ادامه داد: این مسئله را با مثال توضیح می‌دهم، فرض کنید لیوان آبی که پر از میکروب‎ بیماری‌های مختلف صعب‌العلاج و یا کشنده پیش روی شما قرار دارد، آیا در سراسر جهان کسی پیدا می‌شود که این لیوان آب حتی در برابر دریافت مبلغ گزافی بنوشد؟ خیر، همه افراد به دلیل علم به ضررهای این نوشیدنی در برابر نوشیدن این آب آلوده معصوم هستند.

این مرجع تقلید بیان کرد: مثال دیگری را در این زمینه بیان می‌کنم، فرض کنید اکنون برق درون سیمی که فاقد پوشش است در جریان است، میدانیم که اگر دست به این سیم برق بدون پوشش بزنیم در همان لحظه کشته می‌شویم، حال انسانی پیدا می‎شود که در برابر دریافت مبلغ زیادی پول دست به این سیم بزند؟ باز هم جواب منفی است و همه در برابر این گناه معصوم هستیم، مثل انبیا و اولیا در برابر گناه همانند مثل ما در مقابل نوشیدن آب آلوده به انواع میکروب‌ها و یا دست زدن به سیم برق بدون حفاظ است.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: همانگونه که آثار دست زدن به سیم برق بدون حفاظ برای ما مجسم است، آثار گناه نیز برای انبیا مجسم است و اینگونه بود که حضرت یوسف(ع) در برابر آن منظره گفت به خدا پناه می‎برم، گویا آثار دوزخ را لمس می‌کرده است.

وی با اشاره به خطبه متقین امام علی(ع) گفت: امام علی(ع) در این خطبه فرموده است گاهی مؤمنان به درجه‌ای می‌رسند که در همین دنیا بهشت و دوزخ و آثار گناه را می‌بینند و قطعا گناه نمی‌کنند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: اگر انسان به مرحله یقین برسد از همین جهان برزخ، آتش دوزخ و ... را می‌بیند.

آیت‌الله سبحانی گفت: ما هم می‌توانیم مرحله‌ای از عصمت را به دست آوریم، البته عصمت مطلق از آن انبیا و اولیای الهی است ولی برخی از موارد عصمت دیگران را هم شامل می‌شود مثلا حضرت سلمان دارای عصمت نازله بوده است.

وی عنوان کرد: بوسیله اعمال و عقیده نیک، شناخت معاصی و آثار آن به برخی از گناهان معصوم شویم.

این مرجع تقلید گفت: در راه کسب عصمت از گناه باید همواره از خداوند منان طلب یاری کرد.

آیت‌الله سبحانی خاطر نشان: پیامبر(ص) فرموده است: «بهترین عمل در ماه رمضان چشم‌پوشی از گناه است»، مسلما عصمت از گناه در این ماه سبب می‌شود انسان حقایقی را درک کند و برای مراحل دیگری آمادگی بیشتر کسب کند.


انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcjmyex.uqehvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما