قم نيوز : قم نيوز: عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت: ولایت مطلقه فقیه دیگر تئوری نیست که برخی بگویند ما آن را قبول داریم یا نداریم، بلکه نص قانون و فصل الخطاب قانون اساسی است.
به گزارش قم نيوز، آیتالله سید احمد خاتمی در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) که از سوی مقام معظم رهبری و نهادهای حوزوی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به جایگاه حوزه و روحانیت در تربیت انسانهای بزرگ و تأثیر گذار گفت: با نگاهی به تاریخ حوزه که آغاز آن به زمان امامان معصوم(ع) میرسد، مشاهده میکنیم که در این جایگاه، همواره انسانهایی تربیت شدهاند که در معادلات تاریخ تأثیرات جدی داشتهاند.
وی ادامه داد: علمای اسلام در طول تاریخ، مجاهدتهایی در عرصه تاریخ، فقه، اصول و تفسیر داشتهاند و امام خمینی(ره) کسی بود، جمیع خوبیهای عالمان تاریخ اسلام را داراست که بررسی هر یک از ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) گویای انسان تمامعیار است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری درباره برخی ویژگیهای امام خمینی(ره) اظهار داشت: امام(ره) فقه را از زاویه مدارس، حجرهها و انزوا به متن زندگی آورد و آن را تئوری زندگی معرفی کرد. رهبر کبیر انقلاب، فقه را برنامه زندگی انسان که تمامی زندگی او را از ولات تا وفات در متن خود قرار داده است، معرفی کرد.
امام خمینی(ره) نظریه ولایت مطلقه فقیه را معماری و طراحی کرد
وی با اشاره به نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) گفت: حضرت امام، نظریه ولایت مطلقه فقیه را در بین فقههای اسلام معرفی کرد. ایشان در عصر غیبت کبری نظریه ولایت مطلقه فقیه را معماری و طراحی کرد.
آیت الله خاتمی در ادامه درباره نقش انقلاب اسلامی ایران در معادلات سیاسی جهان اشاره و بیان کرد: امام خمینی(ره) در کشور استراتژیک ایران، نظامی با هویت و اصالت اسلامی طراحی و در مقابل نظام سلطه فرهنگ مقاومت اسلامی را شکل داد؛ همان کاری که انبیای الهی آن را انجام دادهاند.
وی با بیان این که تاریخ گواهی داده هر پیامبری که فرصت پیدا میکرد، برای احیا امر الهی اقدام به تشکیل حکومتی اسلامی کرده است، خاطرنشان کرد: پیامبران ازجمله حضرت داود، یوسف، سلمیان و رسول اکرم(ص) بذر و الگوی حکومت اسلامی را در جوامع انسانی پایهگذاری کردهاند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه درباره تفاوت حکومت الهی با حکومت مادیگرای شیطانی گفت: حاکمان حکومت مادی همواره از بدنه قدرت حکومت به دنبال تأمین امیال مادی خود بودهاند، ولی حکومت الهی به دنبال سعادت انسانها بوده است. امام راحل در شرایطی حکومت دینی را تشکیل داد که اندیشمندان جوامع، دین را افیون تودهها توصیف میکردند در چنین شرایطی دنیای غرب غافلگیر شد و حکومت و نظام اسلامی در جامعه اسلامی ایران مستقر گردید.
وی تصریح کرد: نظام اسلامی ایران بر ۷ رکن اساسی استوار است، گفت: خدامحوری اولین رکن تعیینکننده در نظام اسلامی ایران است. امام راحل فرمودند تمام مقصد ما مکتب ما است بر این مدار هویت توحیدی نظام اسلامی ایران حقیقت قدرت استراتژیک انقلاب را در معادلات سیاسی دنیا تثبیت کرده است.
امضای سندی که اساساً مغایر اسلام است، جایز نیست
آیت الله خاتمی در ادامه با انتقاد از سند ۲۰۳۰ گفت: دزدان انسانیت که در ۳۸ سال گذشته ایران اسلامی را مستعمره خود قرار داده بودند و قدرت ایمان مردم و انقلاب آنها را از این سرزمین بیرون راند، امروز میخواهند از پنجره دیگر، دوباره در این امت نفوذ کنند؛ بر این اساس امضای سندی که اساساً مغایر اسلام است، جایز نیست.
وی با بیان این که امام خامنهای و مراجع تقلید بر هویت بیدین بودن این سند تصریح دارند، گفت: ما با هیچکسی دعوا نداریم، وظیفه امربهمعروف و نهی از منکر ما را بر آن داشته است که نکاتی که باید بر آن توجه جدی شود را بازگو کنیم تا محضر امام راحل سربلند بمانیم.
امام جمعه موقت تهران دومین رکن اساسی نظام اسلامی را ولایت مطلقه فقه عنوان کرد و گفت: صاحب جواهر در کتاب خود مینویسد، اگر کسی اصل ولایتفقیه را رد کند، مسلماً از متن دین چیزی نفهمیده است. امام راحل ولایت مطلقه فقیه را با تمام ابعاد آن در کتاب «البیع» تبیین فرمودهاند؛ بر این مدار ما معتقدیم که ولایت مطلقه فقیه دیگر تئوری نیست که برخی بگویند ما آن را قبول داریم یا نداریم بلکه ولایت مطلقه فقیه نص قانون و فصل الخطاب قانون اساسی است.
مشروعیت تمام احکام مسئولان کشور ولایت مطلقه فقیه است
وی با بیان این که مشروعیت تمام احکام مسئولان کشور ولایت مطلقه فقیه است، عنوان داشت: امام خمینی(ره) فرمودند «پشتیبان ولایتفقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد»؛ با چنین اتمامحجتی دیگر معنا ندارد که برخی هنوز بر کرسیهای همین نظام بگویند که ما ولایت مطلقه فقیه را قبول نداریم.
آیت الله خاتمی افزود: اهتمام امام خمینی(ره) به حضور مردم و مردمسالاری دینی سومین رکن تعیینکننده نظام اسلامی است، بنابراین امت شریف ایران باید توجه داشته باشند که حضور همهجانبه مردم است که مقبولیت بینالمللی نظام اسلامی را تثبیت میکند. هنر امام راحل این بود که مردمسالاری دینی را در قالب اسلام ناب محمدی به بشریت عرضه کرد؛ بر این اساس کل ارکان این نظام را مردم با واسطه و در مواردی حساس بیواسطه انتخاب میکنند.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در فتنه سال ۸۸ از آراء مردم حمایت کردند و ایستادگی رهبر معظم انقلاب دفاع از آراء مردم افق روشن مردمسالاری دینی را به جهانیان ثابت کرد.
وی فرهنگ نفرت از استکبار و استکبارستیزی را چهارمین رکن نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: وحدت امت واحده پنجمین رکن تعیینکننده در الگوی نظام اسلامی ایران میباشد. حمایت از محرومان و ایستادگی بر خط مقاومت اسلامی دو رکن اساسی دیگر از نظام اسلامی هستند. انتهاي پيام / 137