قم نيوز : قم نیوز: تشابهات زیادی در مکتب قرآن و عاشورا وجود دارد چرا که هر دو، آیینه تمام نمای مسیر خیر و شر و نشان دهنده سعادت و شقاوت انسانها هستند.
به گزارش قم نیوز مراسم سوگواری تاسوعای حسینی ظهر روز شنبه 8 مهرماه با حضور جمع کثیری از علما، اساتید حوزه، طلاب و عزاداران حسینی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری از خطبای گرانقدر حوزه علمیه با اشاره به اینکه جریان عاشورا و نهضت امام حسین(ع) تشابهات زیادی با قرآن دارد، اظهار داشت: همچون قرآن که در آن از تمام خیرات، زیبایی ها، زشتی ها و کفریات و معنویات وجود دارد، در عاشورا هم از تمام زیبایی ها تا پلیدی ها وجود دارد.
وی با بیان اینکه عاشورا یک مکتب و مبعث است، تصریح کرد: "بعثت"، "غدیر"، "عاشورا" و "انتظار" هویت و اصالت مکتب تشیع هستند و هیچگاه نباید فراموش شوند. غدیر لازمه بعثت بود؛ لازمه رسوا کردن دروغ گویان بزرگ تاریخ و منکران ولایت، قیام عاشورا بود و انشاءالله بعثتِ ظهور از عاشورا منشا می گیرد.
این خطیب حوزه با اشاره به آیه 3 سوره انسان «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا»، گفت: همان طور که خداوند در قرآن می فرماید انسان ها دو راه دارند، در کربلا هم دوراه خیر و شر وجود داشت.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان اینکه عمربن سعد در میان دو راه قرار گرفت، گفت: او هرچه فکر و مشورت کرد، عاقبت صبح که از خواب بیدار شد و می خواست از سراپرده خود خارج شود، با خود گفت کشتن حسین(ع) یک طرف و حکومت ری هم یک طرف؛ حکومت ری فردابه دست او می رسد اما محاکمه کشتن امام حسین(ع) به قیامت می افتد و خود را این گونه توجیه کرد که هیچ عاقلی نباید نقد را به نسیه بفروشد.
وی با اشاره به اینکه یک دوراهی هم پیش پای امام حسین(ع) قرار داشت، افزود: در مدینه به امام حسین(ع) گفتند بیعت با یزید یک طرف است، کشته شدن حضرت هم یک طرف؛ امام حسین(ع) فرمود من را بین سلت(لبه تیز شمشیر) و ذلت مخیر کرده اند و ایشان در این میان فرمود «هیهات من الذلة».
حجت الاسلام صالحی خوانساری با بیان اینکه حر نیز در واقعه کربلا درمیان دوراهی قرار گرفت، ابراز داشت: حر سردار بزرگی بود و مقام رفیعی در میان نظامیان داشت و جلوی حرکت کاروان امام حسین(ع) را در مسیر کوفه گرفته بود، اما طولی نکشید که حر متحول شد و قبل از شروع جنگ سراسیمه خود را به لشگریان حضرت سیدالشهدا رساند و در مقابل آن حضرت صورت خود را به خاک می مالید و اظهار ندامت و پشیمانی می کرد و می گفت: ای سید و آقای من، آیا مرا به جمع خود راه می دهید و توبه مرا می پذیرید؟! که حضرت از او و فرزندانش استقبال کردند و برای اینکه حر خجالت نکشد، دستی بر شانه حر گذاشتند و فرمودند:« نِعمَ الحُرّ ، حُرُّ بَنی ریاحی» و با این کلام ، آزادگی حر را تایید فرمودند.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با تاکید بر اینکه دوراهی های بسیاری در مقابل همه ما قرار می گیرد ، باید توجه داشته باشیم کدام مسیر را انتخاب می کنیم.
وی افزود: 1377 سال از جریان عاشورا می گذرد، اما همچنان اصل عاشورا محفوظ است و سوگواری و ناله و مرثیه سرایی برای امام حسین(ع) روز به روز گستره وسیع تری پیدا می کند و حماسه های میلیونی اربعین حسینی، نماد مظلومیت مکتب امام حسین(ع) و تشیع را در افق جهانی مطرح می کند.
وی با بیان اینکه حضرت ابوالفضل العباس(ع) تمام خوبی های لشکر امام حسین(ع) را نشان داد و تمام بدی های دشمنان را رسوا کرد، ابراز داشت: شرف، آبرو، عزت، رفعت و منزلت علمدار کربلا به گونه ای است که مورد سلام و تعریف شش امام معصوم قرار گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با بیان اینکه بعد از امام حسین(ع) هیچ شهیدی به مقام حضرت عباس(ع) نمی رسد، گفت: علمدار کربلا مظهر تمام عیار ایثار و ادب در پیشگاه امام حسین(ع) بود.
وی در پایان تاکید کرد که در ایام محرم باید در مجالس عزاداری سالار شهیدان ، خطبه ها، نامه ها و کلام امام حسین (ع) مورد توجه ویژه قرار گیرد و در کنار شور حسینی، معرفت حسینی نیز کسب شود.