کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

دیدگاه انتقادی موجب تقویت دانشجویان در فلسفه می‌شود

خبرگزاری فارس , 7 دی 1396 ساعت 16:01

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: دیدگاه انتقادی در تفسیر مباحث مختلف موجب می‌شود دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی فلسفی با مبانی نقد آن نیز آشنا شوند و بتوانند در این حوزه با قدرت بیشتری عمل کنند.


به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری ظهر امروز در کرسی ترویجی، عرضه و نقد ایده علمی ارزیابی دیدگاه «هرش» در باب اعتبار در تفسیر که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه امروزه دانشجویان با مبانی هرش در باب اعتبار تفسیر آشنایی ندارند، اظهار کرد: مبانی کتاب دکتر هرش تاثیر بسیار زیادی در نقد مبانی تفسیری دارد و اگر دانشجویان و پژوهشگران اطلاعات لازم این کتاب را دریابند می‌توانند در دوره معاصر عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد.

وی با بیان اینکه کتاب هرش دارای پنج فصل با دیدگاه‌های انتقادی است، عنوان کرد: این دیدگاه انتقادی موجب می‌شود دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی فلسفی با مبانی نقد آن نیز آشنا شوند و بتوانند در این حوزه با قدرت بیشتری عمل کنند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به نکات کلیدی کتاب هرش، مطرح کرد: معنای متن با آگاهی ارتباط دارد و این آگاهی با مفسر مرتبط نیست بلکه از مولف تاثیر می‌گیرد و با درک این معنا می‌توانیم قصد و نیت مولف را بشناسیم و اولویت‌های او را دریابیم.

وی با بیان اینکه میان معنا و محتوای متن تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، یادآور شد: برخی منتقدان اعتقاد دارند که در مواردی مولف نمی‌داند چه هدفی را برای نوشتن انتخاب می‌کند و معنای خاصی را مدنظر ندارد که هرش در رابطه با این افراد می‌گوید در این موارد خواننده محتوای متن را متوجه شده است و هنوز به معنای آن که هدف اصلی مولف است دست نیافته‌اند.

 حجت الاسلام والمسلمین مختاری با اشاره به اینکه اصطلاحات بکار رفته در کتاب دکتر هرش سنگین و حاصل مطالعات خودش است، تصریح کرد: زمانی که یک متن از بحث مطالعه و آموزش خارج شده و در مرحله انتقاد و داوری قرار می‌گیرد از حوزه تفسیر خارج شده و به عرصه مبارزه با جبهه‌های مخالف قرار ‌گرفته است.

وی با بیان اینکه معنای اصلی یک متن قابل تغییر نیست، خاطرنشان کرد: فهم به معنای لفظی مرتبط می‌شود و اگر در رابطه با معنا و ثبات آن صحبت می‌کنیم نتیجه معنای لفظی فهم است و این معنا به صورت ثابت بوده و قابل تغییر نیست.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: زمانی که افراد از علوم بیرونی استفاده کنند و آن را وارد متن کنند در حوزه تفسیر ورود کرده‌اند.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 57986

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/57986/دیدگاه-انتقادی-موجب-تقویت-دانشجویان-فلسفه-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir