يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب : 60849
منبع : خبرگزاری فارس
عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

وحدت حوزه و دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) است

رهبر معظم انقلاب علوم انسانی فعلی را مضر می‌دانند
قم نيوز : عضو هیأت علمی پردیس فاربی دانشگاه تهران گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) است و ایشان بر این مساله تاکید داشتند.
وحدت حوزه و دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) است/ رهبر معظم انقلاب علوم انسانی فعلی را مضر می‌دانند
وحدت حوزه و دانشگاه یادگار امام خمینی(ره) است/ رهبر معظم انقلاب علوم انسانی فعلی را مضر می‌دانند
به گزارش قم نیوز محمد محمدرضایی ظهر امروز در نشست وحدت حوزه و دانشگاه‌ها؛ دیدگاه‌ها، رویکردها در سالن اندیشه موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به مساله وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: این مساله از یادگارهای امام خمینی(ره) است و ایشان اصرار زیادی بر وحدت بین حوزه و دانشگاه داشتند، هر کسی قرائتی از این مساله داده است و قرائت واحدی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: مساله وحدت حوزه و دانشگاه اهمیت زیادی دارد، امام خمینی(ره) زمانی که این مساله را مطرح کردند هم به نقاط ضعف دانشگاه و هم به نقاط ضعف حوزه پرداختند.

عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: امام خمینی(ره) وحدت حوزه و دانشگاه را به معنای ائتلاف همه ملت و موجب رشد حقیقی و اصلاح کشور می‌دانستند، مقام معظم رهبری ریشه این وحدت را توحید می‌دانند و سعادت دنیا و آخرت را در وحدت حوزه و دانشگاه می‌بینند.

محمدرضایی، زمان تاسیس مراکز حوزوی دانشگاهی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: قرار بود که این مراکز به الگویی عملی از وحدت حوزه و دانشگاه تبدیل شوند، اما این هدف محقق نشد، گرچه که گام های مثبتی در این زمینه برداشته شده است.

وی ادامه داد: حوزه یک نهاد آموزشی و تربیتی است که وظیفه حفظ و تبلیغ دین و عمل به آن را دارد، رسالت حوزه همان رسالت انبیا در جامعه است و در قرآن هم بر تفقه در دین تاکید شده است.

عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: هدف حوزویان این است که مفاهیم اخلاقی را در جامعه گسترش بدهند، آن‌ها رسالت مهمی دارند که باید به آن عمل کنند، براساس روایات عالمان، وارثان انبیا هستند.

محمدرضایی، هدف دانشگاه را ارتقای زندگی مادی مردم دانست و تصریح کرد: علوم دانشگاهی دستاورد بشری است، دانشگاه در جهت عدالت وظیفه ای ندارد و کافر و متدین می‌توانند در دانشگاه تخصص بگیرند.

وی ادامه داد: طلبه باید با قصد قربت وارد حوزه شود و به رسالت دینی خود بپردازد، بسیاری از افراد نمی‌دانند که اغلب طلبه‌ها با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می کنند، اما با این وجود طلاب به تحصیل مشغول هستند.

عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: در طول تاریخی عواملی موجب شد که حوزه و دانشگاه از یکدیگر جدا شدند، از جمله این عوامل، دیدگاه‌های فلسفی بود، رابطه این دو نهاد متاثر از دیدگاه فلسفی در خصوص ارتباط بین دین و علم است، پس از رنسانس دو جریان فکری عقل گرایی و تجربه گرایی در غرب مطرح بود، اما در نهایت جریان تجربه گرایی در غرب حاکم شد.

محمدرضایی با اشاره به دیدگاه تجربه گرایی اظهار کرد: در این دیدگاه تمام چیزها به تجربه مرتبط است و دیگر به فطرت و عقل توجه نمی‌شود، ورود این دیدگاه به کشورمان بین حوزه و دانشگاه فاصله انداخت.

وی ادامه داد: دیدگاه علم گرایی موجب شد که مباحث دینی به عنوان خرافه در محافل علمی مطرح شود، البته مسیحیت پیش از رنسانس هم در تقویت این دیدگاه موثر بود، البته در زمینه معرفی دین اسلام به چنین اندیشه گرایانی کوتاهی کردیم.

عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: برخی از فیلسوف‌ها سعی کردند که برای دفاع از مسیحیت، نظریات ارسطو و افلاطون را با این دین عجین کنند و این مساله موجب شد که هر گونه انتقاد از این نظریات را برای زیر سوال بردن دین مطرح کردند و چنین مساله ای موجب بیزاری برخی از دانشمندان از مسیحیت شد.

محمدرضایی با اشاره به عوامل جدایی بین حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حکومت‌های پادشاهان از جمله دلایل این جدایی بود، پادشاهان همیشه سعی می‌کردند که علما را منزوی کنند و آن‌ها با ایجاد مدارس جدید به دنبال جایگزین کردن حوزه با دانشگاه بودند، اعزام دانش آموزان به خارج از کشور موجب انتقال دیدگاه‌های علم گرایی به کشورمان شد.

وی ادامه داد: امیرکبیر از تاسیس دارالفنون نیت خیر داشت، اما تاسیس این مرکز در مطرح شدن گرایش سکولاریسم در ایران موثر بود.

عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: حوزه‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رونق امروز را نداشتند، حوزویان تلاش زیادی در زمینه حفظ و تبلیغ دین دارند، اما آن‌ها در گذشته امکان پاسخ به نیازهای روز را نداشتند و این مساله به جدایی حوزه از دانشگاه دامن زد، باید به صورت ملایم با روشنفکران دانشگاهی برخورد و دیدگاه‌های آن‌ها نقد شود.

محمدرضایی، علم همراه با تزکیه را موجب خیر و برکت دانست و تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند که ما به لحاظ علم و نقل به وحدت سفارش شدیم، در روایات هم شاهد سفارش دین به وحدت هستیم و سیره ائمه معصومین(ع) هم تاکید بر وحدت بود، امام علی(ع) به دلیل وحدت سختی‌ها را تحمل کرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) معیار وحدت را تمسک به ریسمان الهی می دانستند، اگر تمام انبیای الهی در یک جا باشند، همه با یکدیگر وحدت دارند.

عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: حوزه و دانشگاه باید برنامه‌های اسلامی را براساس یک قرائت واحد اجرا کنند، به همان اندازه ای که این دو نهاد اسلامی شوند، وحدت بین آن‌ها محقق می‌شود، وحدت بین حوزه و دانشگاه تنها این نیست که علوم انسانی اسلامی تدوین شود.

محمدرضایی، شرط تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را داشتن یک ملاک سوم دانست و تصریح کرد: دو میلیون و 500 هزار دانشجوی علوم انسانی در دانشگاه‌ها داریم، رهبر معظم انقلاب علوم انسانی فعلی را مضر می‌دانند، با این وجود برخی از افراد گفتند که دین نباید وارد حوزه علم شود و برای جلوگیری از اسلامی سازی علوم انسانی تلاش کردند.

وی ادامه داد: به همان اندازه ای که به اسلام عمل کنیم، وحدت بین حوزه و دانشگاه محقق می‌شود.

عضو هیأت علمی پردیس فاربی دانشگاه تهران افزود: در دانشگاهی که سلف سرویس اساتید و دانشجویان با یکدیگر متفاوت است و بین غذاهای این دو قشر فرق تفاوت گذاشته می‌شود، نمی‌توان از تربیت سخن گفت.

محمدرضایی، اسلامی سازی علوم را نیازمند زمان دانست و تصریح کرد: این روند باید به صورت آرام و با دقت صورت بگیرد، عجله کردن در این زمینه درست نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت اسلامی این نیست که بدون هیچ برنامه ریزی تعداد زیادی دانشجو در دانشگاه‌ها پذیرش شوند، اما بازار کار برای آن‌ها پس از فارغ التحصیلی فراهم نباشد.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdcgy793.ak9zt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما