قم نيوز : پیروزی انقلاب اسلامی عیار ارزشمند کارگران و صنعت گران مومن را در تلاش برای به ثمر نشستن نهضت به نمایش گذاشت کارگران ما نیز وفاداری خود را به هویت دینی در بحبوحه ی مبارزات انقلاب، و پیروزی آن نشان دادند
به گزارش قم نیوز انسان از بدو خلقت همواره به صورتی فردی و جمعی برای برآورده ساختن نیازهای ساده و اولیه خود و به مرور و گسترش یکجا نشینی، تمدن های شهری و تقسیم کار به مسئله ی کار به عنوان ضامن و پشتوانه ی بهره مندی از مواهب و منابع طبیعی و استفاده ی بهینه از امکانات اجتماعی و استعدادهای فردی پرداخته است. او به عنوان اشرف مخلوقات با فعالیتی که برای رفع نیازهای خود واجتماع انجام می دهد سلامت روحی و جسمی خود را تامین،به رشد و شکوفایی اقتصادی کمک و به عنوان جوهره ی اقتصادی در حقیقت ضامن بقای آفرینش است.
از منظر اسلام و منابع دینی کار نوعی عبادت و هم ردیف با جهاد در در راه خدا دارای ارزش و منزلت فراوانی است انسان مجاهد با دوری از بیکاری فاسد کننده، خود را به تعالی اخلاقی و جهاد معنوی نزدیک می سازد. و این همان کیمیایست که مس وجودی انسان را به طلا تبدیل می کند همچنین اسلام کار و طلب روزی حلال را بالاترین عبادت، معرفی نموده است چنانکه پیامبراکرم(ص) ضمن بوسیدن کف دست کارگر میفرماید: «العباده سبعون جزاً افضلها طلب الحلال». عبادت هفتاد جزء دارد برترین آنها کار و کوشش برای بدست آوردن روزی حلال است.(۱)
معصومین (ع) نیز کار را یک واجب، یک عبادت، آمیخته به ارزش های اخلاقی و معنوی و انسان مشغول به کار را انسانی در حال عبادت می دانند در سیره امام علی «علیه السلام» کار جایگاه ویژه ای دارد ایشان کار کردن را از لوازم زهد و پرهیزکاری و جوهر ایمان بر می شمارند که کوتاهی در این تلاش غم و اندوه به دنبال دارد(۲)
با کشف نفت و تلاش ها برای مدرنیزاسیون سازی ایران فرایند صنعتی شدن ایران آغاز شد روستاها یکی پس از دیگری از جمعیت خالی شده و شهرها میزبان مهاجرانی بود که برای کار در کارگاهها، کارخانه ها دیار خود را ترک گفته بودند. بیش از هفتاد درصد کارگران در زمان پهلوی اول در بخش کشاورزی و صنایع خانواده محور فعالیت می کردند اوضاع کارگران اصلا خوب نبود وضعیت ظالمانه ای از سوی کارفرمایان و حاکمان اعمال می شد از جمله ساعات کار زیاد، تنبیه بدنی، دستمزد حداقلی و استفاده از نیروی کار کودکان در صنایع دستی و ریسندگی،موضوعی که به فقر و محرومیت کارگران دامن می زد.
در زمان حکومت پهلوی دوم به ویژه از دهه ی چهل به بعد با وجود بهبود سرمایه و برنامه های سیاسی دولت و حکومت برای کارگران اما به سبب عمق مذهب و عقاید مذهبی در بین کارگران تلاش دولت و حکومت برای نهادینه کردن الگو و سبک زندگی کارگران آمریکایی ناکام ماند با این توصیف که کارگر ایرانی بر خلاف کارگران نظام سرمایه داری عمده ی اوقات فراغت خود را در مراکز مذهبی می گذراند و برای روحانیت احترام ویژه ای قائل بود تقابل آنها با سیاست های تجددگرایانه ی دولت و ایجاد شکاف فرهنگی توجه و تحولات کمیتی فراون شاه را که برای رفاه کارگران انجام می داد بی اثر کرد همچنین تورم و رکود دهه ی پایانی منتهی به انقلاب و الزام پایین کشیدن دستمزد کارگران بیش از پیش کارگران را خشمگین نمود(آقاجری و ویسی:۱۳۹۳) بنابراین دوگانگی بین حکومت و کارگران و با وجود تبلیغات جریانات چپ در نهایت به سیاسی تر شدن اعتصابات کارگری و پذیرش رهبری امام خمینی به عنوان هژمونی برتر از سوی کارگران منجر شد.
پیروزی انقلاب اسلامی عیار ارزشمند کارگران و صنعت گران مومن را در تلاش برای به ثمر نشستن نهضت به نمایش گذاشت کارگران ما نیز وفاداری خود را به هویت دینی در بحبوحه ی مبارزات انقلاب، و پیروزی آن نشان دادند آنان با ایستادگی، ثبات قدم،استحکام،و تحمل مشقات فراوان تحرکات و تبلیغات مارکسیست ها را که قصد داشتند همسو شدن کارگران با جریان عمومی خروش ملت را به انقلاب کارگری تبدیل کنند خنثی و ثابت کردند عمق فرهنگ و ارزش های اسلامی و وجدان دینی در میان کارگران ایرانی که موجب دلچسب شدن سخنان عدالت طلبانه ی امام خمینی (ره) در میان آنان شده بود چقدر پویا و زنده است.
در دوران جنگ تحمیلی، و پس از آن تا به امروز کارگران و صنعتگران با غیرت تمام در میدان، وفاداری خود را به گفتمان اسلام سیاسی به عنوان گفتمان غالب که هویت دینی را احیا کرده بود نشان داده است با این حال بعد از ۴ دهه پس از انقلاب، سیاست های اقتصادی دولت ها، قانون کار و تلاطم های اقتصادی بعضا پیامدهای بدی را برای کارگران به همراه داشته است از روند پایین امنیت شغلی، تا مشکلات بیمه، میزان دستمزد و ایمنی کار و قراردادهایی که به نفع کارفرماست و نظارت های ضعیفی که باعث محروم شدن کارگران از حقوق ابتدایی آنان شده است بسیار دردآور است بنیان گذار انقلاب اسلامی از کارگران به عنوان طبقه شریف، ستون فقرات استقلال کشور و اسطوره سرنوشت ساز و رهایی بخش از وابستگی هاو پیوستگیها تعبیر می کند که مقدم بر همه امورند(۳) به نظر می رسد مسئولان و سیاستگذاران برای تحقق آرمان های امام و عدالت اجتماعی باید بیش از گذشته تلاش کنند.
پی نوشت:
۱)http://news.police.ir/News/fullStory.do?Id=253582
۲)https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3674/6076/64216/ .
۴)http://www.imam-khomeini.ir/fa/n22322
۵)http://www.ensani.ir/storage/Files/20150606130038-9733-38.pdf
برگرفته از مقاله ی زمینه های ورود و نقش آفرینی کارگران در انقلاب نوشته ی سید هاشم آقاجری و مرتضی ویسی