قم نيوز : یکی از مراجع تقلید با تأکید بر اینکه رسانهها برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت در جامعه تلاش کنند، گفت: اگر رسانهها هم به دنبال ثروت بیشتر و مقام بالاتر و تجمل فزاینده بیفتند، اوضاع جامعه خراب میشود.
آیتالله مکارم شیرازی:
رسانهها برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق تلاش کنند
یکی از مراجع تقلید با تأکید بر اینکه رسانهها برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت در جامعه تلاش کنند، گفت: اگر رسانهها هم به دنبال ثروت بیشتر و مقام بالاتر و تجمل فزاینده بیفتند، اوضاع جامعه خراب میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله مکارم شیرازی شامگاه جمعه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به نقش رسانهها در تربیت نسل برومند، آگاه و مسؤولیت پذیر اظهار کرد: رسانههای اجتماعی شامل مطبوعات، صداوسیما، فضای مجازی، سینما، تئاتر و کتابها تا اصلاح نشوند، مشکل جامعه و به خصوص نسل جوان پر ارزش ما حل نخواهد شد.
وی در ادامه به بیان حدیثی از پیامبراکرم(ص) پرداخت و گفت: نبی مکرم اسلام میفرماید: «علم ودیعه و امانت خدا در زمین است و علما و دانشمندان امانتدار آن هستند، پس کسی که به علمش عمل میکند و آنچه را آموخته در زندگی اجتماعی پیاده میکند، ادای امانت کرده و کسی که به علمش عمل نکند، نامش در دفتر خائنان ثبت میشود».
آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: بنابراین، مطابق آموزههای اسلامی، ما علم را امانت خدا میدانیم و باید از آن امانتداری شود؛ هم صاحب آن علم، عمل کند و هم در اختیار جامعه بگذارد و هم احساس مسؤولیت کند.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص) مبنی بر اینکه دانشمندان، عالمان و آگاهان سه گروه هستند، اظهار کرد: گروه نخست کسانی هستند که هم خودشان از علم خود استفاده میکنند و هم مردم؛ این گروه در برابر جامعه احساس مسئولیت میکنند و مورد رضایت پروردگار قرار دارند.
این مرجع تقلید افزودند: گروه دوم، کسانی هستند که علم خود را در اختیار دیگران میگذارند اما خودشان به آن عمل نمیکنند و خود را تباه و فاسد میکنند؛ این افراد به دیگران میگویند مواد مخدر بد است و دخانیات و مشروبات الکلی منشأ انواع بیماریها هستند اما خودشان عمل نمی کنند.
وی تصریح کرد: گروه سوم، کسانی هستند که خودشان از علم خود استفاده میکند اما به دیگران نمیآموزند و آنان هم از نظر اسلام تباه هستند.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تأکید بر اینکه بدون تردید، رسانهها تأثیرگذار هستند، اظهار کرد: مجموعه رسانههایی که مورد اشاره قرار گرفت، میتوانند شخصیتها را دگرگون کنند.
وی با بیان اینکه یک نظام ارزشی در هر جامعه ای وجود دارد و جامعه برای آن، ارزش قائل است، تصریح کرد: در زمان جاهلیت نظام ارزشی این بود که افراد غارت کنند و درآمد بیشتری داشته باشند و فقط با افراد قوم و قبیله خود همراهی کنند و اعتنا به دیگران نداشته باشند؛ محصول این نظام ارزشی، ابوسفیان، ابولهب و ابوجهل بودند.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه پیامبراکرم(ص) در نخستین اقدام خود، نظام ارزشی جاهلی را تغییر داد، ابراز کرد: نظام ارزشی نبی مکرم اسلام مبتنی بر «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» پایهریزی شد؛ در این نظام، پست و مقام، ثروت، جاه و جلال و قبیله و عشیره ارزش نبودند و فقط تقوا مورد ارزش قرار گرفت؛ محصول آن هم سلمان، ابوذر، مقداد، عماریاسر و مالک اشتر شدند.
این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه رسانهها برای ترویج نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت در جامعه تلاش کنند افزود: اگر رسانهها هم به دنبال ثروت بیشتر و مقام بالاتر و تجمل فزاینده بیفتند، اوضاع جامعه خراب میشود اما اگر نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت باشد و خدمت به خلق را یک ارزش عبادی بداند، محصول جامعه تربیت افراد شایسته میشود.
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ماه رمضان فرصت مناسبی است تا درباره مسائل اصولی و بنیادین، اندیشه کنیم، بلکه بتوانیم نظام ارزشی مبتنی بر اخلاق و انسانیت ایجاد کنیم.