پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۹
کد مطلب : 71080
منبع : خبرگزاری فارس

از انتقاد به نابسامانی تابلوهای تبلیغات شهری تا نام‌گذاری 23 ربیع الاول به عنوان «روز قم»

قم نيوز : اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قم بعد از گذشت دو سال از طرح موضوع نابسامانی تابلوهای شهری و برگزاری چندین جلسه مختلف با حضور مدیران عالی رتبه استان همچنان در راستای رفع این دغدغه مهم به نتیجه نرسیده‌اند.
از انتقاد به نابسامانی تابلوهای تبلیغات شهری تا نام‌گذاری 23 ربیع الاول به عنوان «روز قم»
از انتقاد به نابسامانی تابلوهای تبلیغات شهری تا نام‌گذاری 23 ربیع الاول به عنوان «روز قم»
به گزارش قم نیوز صد و هفتاد و دومین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم عصر امروز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف اجرایی و نهادهای حوزوی و فرهنگی و همچنین آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) و سید مهدی صادقی استاندار قم در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه هر تابلو تبلیغاتی در شهر باید توسط کانون‌های آگهی و تبلیغاتی تهیه شود، اظهار کرد: این کانون‌های تبلیغاتی نیز باید از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند و طرح‌های مختلف تبلیغاتی خود را با مجوز ارشاد در سطح شهر اجرایی کنند.

وی اضافه کرد: مشکل اینجاست که گاهی اوقاف روند درست برای تبلیغات شهری دنبال نمی‌شود؛ به عنوان نمونه برخی از تبلیغات توسط کانون‌هایی در سطح شهر نصب دنبال می‌شود که این کانون‌ها از ارشاد مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند.

حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: ارشاد با این موضوع که ساماندهی و مجوز بخشی از تبلیغات شهری را به مجموعه خاصی اختصاص دهد مشکلی ندارد اما باید تعیین کنیم که در صورت بروز آمدن مشکل همان مجموعه خاص پاسخ‌گو باشد.

احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با بیان اینکه جلوگیری از تبلیغ کالاهای خارجی در راستای حمایت از تولید داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اگر شرکت خارجی دارای مجوز تبلیغ در کشور است می‌تواند در این مورد از جمله استثنائات باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از فضاهای تبلیغاتی استان می‌تواند در اختیار نهادهای ارزشی از جمله بنیاد شهید، سپاه و حفظ آثار قرار گیرد، مطرح کرد: می‌توان نماینده‌ای از این سه مجموعه را انتخاب کنیم تا آن فرد در کارگروه ساماندهی تبلیغات شهری حضور یابد و امور مرتبط را دنبال کند.

نصرت‌الله لطفی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه پراکندگی تبلیغات شهری یکی از چالش‌های جدی است، گفت: طی سال‌های اخیر از نظر نوع برخورد سلیقگی و اعتراض‌های نهادهای فرهنگی مشکلات کمتر شده است اما امیدواریم شاهد مدیریت بهتری در این راستا باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت تبلیغات شهری توسط یک مجموعه اداری که در هر دوره دارای سلیقه سیاسی خاصی است می‌تواند برای آینده مشکل‌ساز شود به همین علت می‌توان ساماندهی فضاهای تبلیغاتی در عرصه‌های فرهنگی را به مجموعه دیگری اختصاص دهیم.

لطفی اضافه کرد: نگاه دولتی به تبلیغات فرهنگی به معنای ایجاد تنش و اختلاف است چراکه مجموعه‌ها گاهی همراهی نخواهند کرد و تصمیم‌ها ابتر خواهد ماند.

حاجی‌زاده معاون امور اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قم با اشاره به اینکه رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به هیچ دستگاه مشخصی وابسته نیست، عنوان کرد: هر چند در این حوزه همه دستگاه‌ها مسئول هستند اما نیروی انتظامی اکنون درحال فعالیت در این عرصه به صورت متمرکز است و هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کند اما برای تبلیغات عمومی نیازمند مشارکت دستگاه‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد زمانی مسئول دفتر سیاسی حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه نقش نهادهای فرهنگی در کارگروه ساماندهی تبلیغات شهری باید به صورت پررنگ‌تری دیده شود، عنوان کرد: شهر قم با توجه به جایگاه فرهنگی که دارد باید بخش قابل توجهی از تابلوهای تبلیغاتی خود را به حوزه‌های فرهنگی اختصاص دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: در اینکه دستگاه‌های فرهنگی هر کدام دارای یک وظایفی در ارتباط با تبلیغات محیطی هستند شکی وجود ندارد اما نمی‌توان وظایف دستگاه‌ها را با یکدیگر جابه جا کنیم و اکنون بر اساس قانون وظیفه صدور مجوز تبلیغات شهری بر عهده شهرداری است.

وی از پراکندگی و متناسب نبودن تابلوهای تبلیغاتی با شؤن شهر مقدس قم یاد کرد و گفت: ‌اینکه 20 درصد از تابلوهای موجود به مباحث اخلاقی، دینی و اجتماعی اختصاص می‌یابد نمی‌تواند نیاز شهر را رفع کند؛ برای تحقق اهداف فرهنگی باید برخی از تابلوها را به صورت مستمر به این موضوع اختصاص دهیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم خاطرنشان کرد: از مجموعه تابلوها و فضاهای تبلیغاتی سطح شهر قم نزدیک به 50 مورد به سازمان فرهنگی و ورزشی، 100 مورد به روابط عمومی شهرداری قم ویژه تبلیغات فرهنگی دستگاه‌ها، 80 مورد در اختیار شهرداری‌های مناطق برای کارهای مرتبط و باقیمانده نیز در اختیار سازمان زیباسازی شهرداری است و فعالیت‌های اقتصادی در آن‌ها دنبال می‌شود که در صورت استفاده نکردن از این تابلوها نیز مباحث فرهنگی بر روی این تابلوها نصب می‌شود تا شهر مقدس قم و آموزه‌های دینی معرفی شود.

حسن مالکی‌نژاد عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه ضوابط دستگاه‌ها در مورد تابلوهای تبلیغاتی به خوبی مشخص است، گفت: بر اساس این ضوابط دستگاه‌ها مختلف باید محتواهای تبلیغاتی را به دستگاه مشخصی ارائه دهند تا محتوا تایید شود اما موضوع صدور مجوز تبلیغات فقط بر عهده شهرداری است و بحث در این مورد معنایی ندارد.

اعضای این شورا در این نشست با تصمیم‌های جلسات گذشته خود که توسط دبیرخانه این شورا به‌عنوان مصوبات لازم برای تشکیل کارگروه ساماندهی تبلیغات شهری  در جزوه‌ای گردهم‌آوری شده بود مخالفت کردند و کارشناسی بیشتر دبیرخانه را خواستار شدند.

 

*سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم به‌عنوان روز قم مصوب شد

معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) طی سخنانی در این نشست با اشاره به اینکه هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) بعد از یک سال از هجرت امام رضا(ع) صورت گرفته است، اظهار کرد: بعد از هجرت حضرت، توجه علویان و سادات نسبت به سرزمین قم افزایش قابل توجهی یافت به همین علت اکنون در قم بیش از 440 امامزاده داریم.

وی از برپایی نخستین حلقه‌های بازگو کردن احادیث اهل‌بیت(ع)، قرائت قرآن و تصحیح قرائت نماز در کنار مضجع شریف بانوی کرامت شکل گرفته است، عنوان کرد: توجه بزرگان کشوری به قم، کوچ بزرگان به این شهر، تشکیل مدارس علمیه و اینکه ده‌ها هزار نفر از نقاط مختلف ایران و جهان برای زیارت به شهر قم آمدند، بر ظرفیت‌های این شهر افزوده است.

معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) خاطرنشان کرد: تاکنون به برکت بانوی کرامت رخ‌دادهای بزرگی در استان قم رقم زده شده است؛ گذشته در منطقه ساوه و کاشان اهل سنت حضور پررنگی داشتند اما حضور حضرت در قم موجب تاثیرگذاری بر فرهنگ اهل سنت می‌شود.

وی با بیان اینکه نشانه‌های رشد و تعالی قم بعد از هجرت بانوی کرامت به خوبی قابل مشاهده است، عنوان کرد: هجرت ایشان برای قم سرنوشت‌ساز بوده است به همین علت ما باید با توجه به اهمیت سالروز ورود کریمه اهل‌بیت(س) به قم، 23 ربیع‌الاول را نام‌گذاری کنیم و در این نام‌گذاری باید به جایگاه حضرت فاطمه معصومه(س)، قم و دستاوردهای این شهر از جمله حوزه‌های علمیه توجه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی با اشاره به اینکه تاکنون 15 عنوان مناسب برای نام‌گذاری ملی سالروز ورود کریمه اهل‌بیت(س) به قم درنظر گرفته شده است، مطرح کرد: امیدواریم در آستانه ورود حضرت بتوانیم به نام‌گذاری این سالروز برسیم و تولید و تهیه آثار مناسب با شخصیت این حضرت را رقم بزنیم.

رضا سیار فرماندار قم نیز طی سخنانی یادآور شد: قم معرف شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) و شخصیت‌های مختلف این شهر است و نام این شهر می‌تواند به عنوان مناسبتی ملی با تاریخ شمسی به ثبت برسد.

همچنین، لطفی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم در این بخش جلسه طی سخنانی تصریح کرد: لازمه نام‌گذاری ملی برای یک روز خاص، دریافت مصوبه شورای فرهنگ عمومی و همچنین تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما تاکنون شورای عالی با نام‌گذاری شهرهای بزرگ کشور موافقت نکرده است چراکه در این صورت بسیاری از شهرهای کشور درخواست داشتن یک روز در تقویم کشور را خواهند داشت.

در این نشست عنوان «حضرت معصومه سلام‌الله علیها و مکانت قم» به پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی معاون فرهنگی حرم کریمه اهل‌بیت(س) و همچنین عنوان «قم» به پیشنهاد حسن مالکی‌نژاد عضو شورای اسلامی شهر قم برای نام‌گذاری روز 23 ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر قم به رأی‌گیری گذاشته شد تا اینکه عنوان «قم» با کسب اکثریت آرا برای این روز انتخاب شد.

 

*برگزاری صبحگاه هفت هزار نفری در مسجد مقدس جمکران

همچنین، احمد بیطرفان معاون هماهنگ  کننده سپاه استان قم در پایان نشست از برگزاری صبح‌گاه نیروهای مسلح و کارمندان دستگاه‌های مختلف استان با حضور هفت هزار نفر در 26 آبان‌ماه به مناسبت سالروز بیعت با امام زمان(عج) در مسجد مقدس جمکران خبر داد و افزود: 27 آبان‌‌ماه نیز یادواره شهیدان زین‌الدین، شهدا و فرماندهان شهید استان قم در مجتمع امام خمینی(ره) گلزار برگزار می‌شود.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfxxde.w6dycagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما