قم نيوز : مدیرکل آموزشوپرورش استان مهمترین دلیل موفقیت دانشآموزان استان در مسیر علمی و کنکور سراسری را شناخت ارزش وجودی و تقویت باور آنان نسبت به خود و تواناییهایشان عنوان کرد.
به گزارش قم نیوز امروز نقش آموزشوپرورش با عنوان اهرمی کلیدی در امر آموزشی و تربیتی بر کسی پوشیده نیست چراکه در دل اغلب خانوادهها حداقل یک دانشآموز وجود داشته و درواقع اکثریت جامعه در ارتباط با این مجموعه پرتلاش خواهند بود حال باید دید که با توجه به وظیفه خطیر این نهاد آموزشی در به فعلیت رساندن استعدادهای نهانی آیندهسازان و سرمایههای ملی ما آیا بهقدر کفایت سرمایهگذاریهای لازم درزمینهٔ رشد و بالندگی آنها صورت گرفته است؟
استان قم به دلیل خاصیت مهاجرپذیری بسیار بالا و عواملی ازایندست، طی این سالها با رشد جمعیت دانشآموزی مواجه بوده که همین امر زمینه مشکلات بسیاری را فراهم آورده است چراکه افزایش 14 هزارنفری جمعیت دانشآموزی تنها طی چند ماه قطعاً با خود کمبود امکانات و فضای آموزشی کافی و حتی معلمان را در پی خواهد داشت که مدیریت چنین اتفاقاتی ملزم به برنامهریزیهای منسجم و صرف وقت و انرژی و هزینههای بالایی است.
باوجود همه مسائل و مشکلات مطرحشده استان قم با کسب افتخاراتی در عرصههای مختلف علمی ـ پژوهشی، فرهنگی ـ هنری و ورزشی روبهرو بوده است به همین منظور برای درک چگونگی کسب چنین افتخاراتی و چرایی مشکلات پیش رو به گفتوگو با حمیدرضا شیخالاسلام مدیرکل آموزشوپرورش استان قم نشستیم.
ارتقاء رتبه کنکور سراسری از 11 به 4 آنهم طی 6 ماه، در چند سال اخیر چطور اتفاق افتاد؟
با اعتقاد بر تقویت بنیه علمی دانشآموزان، تیمی با حضور مدیران دبیرستانها مبنی بر شناسایی مشکلات و ضعفهای علمی آنها تشکیل شد در این جلسات ضمن بررسی راهکارها و موارد توفیقات علمی و تحصیلی دانش آموزان و توجه به ضریب بالای برخی از درسها، دورههای تقویتی بسیار مؤثری در این راستا برگزار شد.
در طی 3 سال متوالی دانش آموزان استان قم رتبه نخست کنکور زبان انگلیسی، همچنین رتبه دوم این رشته در خارج از کشور را از آن خود کردند که آیتالله مکارمشیرازی بر لزوم انعکاس خبر این دستاورد تأکید داشتند تا همه بدانند استان قم تنها در عرصههای دینی و حوزوی موفق عملنکرده بلکه در زمینههای مختلف علمی نیز افتخارآفرین بوده است.
در واقع مهمترین راه موفقیت در این مسیر تقویت بنیه علمی دانشآموزان بوده نه صرفاً رتبه علمی آنها و مسئله دیگر اینکه تکریم و شأنیت دادن و حفظ جایگاه دانشآموزان در کسب علم به شناخت ارزش وجودی و تقویت باور آنان نسبت به خود و تواناییهایشان منجر شده که خود زمینهساز بروز پیشرفت خواهد بود که در این مسیر به آن بهصورت ویژه پرداخته شد.
بحث زیرساخت در کیفیت اجرای برنامههای آموزشی چه نقش و جایگاهی دارد؟
با تقویت زیرساختها و باور بر این مسئله، با صراحت میتوان گفت کسب هرگونه موفقیت و توسعه و پیشرفتی درگرو شناسایی زیرساختهای مناسب آن است به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب مدت 33 سال امکان برگزاری مسابقات کشوری در قم فراهم نبود که به لطف خداوند این امکان طی سالهای اخیر برای استان ما فراهم شد.
استان قم با کمبود فضای آموزشی و بالاترین تراکم دانشآموزی مواجه شد که در سالهای اخیر با همکاری و تعامل خیرین و اداره کل نوسازی و عوامل مربوطه تعداد 153 مدرسه تأسیس و نوسازی شده و همچنین در این مدت 100 سالن ورزشی، 5 زمین چمن و 3 استخر (مریم، فرهنگیان و شهدای دانشآموز قدس) نیز ساخته و فعال شد هرچند این تعداد تا ایدئال ما فاصله بسیاری دارد.
استان قم با 242 هزار نفر دانشآموز در سال گذشته به 255 هزار نفر در سال جاری افزایش یافت که این رشد 14 هزارنفری جمعیت دانش آموزان با احتساب میانگین هر مدرسه 350 نفر نیازمند تعداد 40 مدرسه است که باوجوداین تراکم بالای جمعیت و کمبود فضای آموزشی طی برنامهریزیهای هدفمند و منسجم در جهت ساماندهی دانشآموزان در فضاهای محدود آموزشی برآمدیم.
آیا واگذاری سالنهای ورزشی مدارس به دیگر نهادها آنهم در ساعات کار مدارس صحت دارد؟
طبق قانون ابلاغی، تعدادی از سالنهای ورزشی مدارس از ساعت 6 بعدازظهر یعنی در پایان ساعت کاری مدارس تا ساعت 12 شب برونسپاری شده که در سال جاری نیز این امکان در برخی از مدارس عملیاتی شده در واقع بیان این مسئله بر اولویت نیاز دانش آموزان ما به بحث ورزشی صحه گذاشتهایم و در راستای تأمین امکانات ورزشی مدارس نیز اولویت با تقسیمبندی مدارس استان به دودسته برخوردار و لازم توجه امکانات در اختیار مدیران مدارس قرار میگیرد هرچند این امکانات در بحث ورزش با نگاه آرمانی ما متفاوت است.
واکنش و پاسخ شما نسبت به انتقاداتی که از شما مطرح میشود چیست و آیا این نقدها شمارا از ادامه راه دلسرد نمیکند؟
بنده خود را معلمی باسابقه 20 ساله در جمع اولیای محترم و دانش آموزان عزیز معرفی میکنم و جایگاه معلمی را یکی از بالاترین پست و مقامها در سطح کشور میدانم معلمی متفاوت از دیگر حرفههاست، معلمی که صبورانه به دنبال پرورش استعدادهای نهفته دانشآموزانش بوده و پیوسته مورد لطف و محبت قلبی آنها قرار داشته نمیتواند در انجام اموراتش در پی خوشآمد دیگران گام بردارد حالآنکه در این مسیر بهترین قضاوت کننده معلم، اولیاء و دانشآموزان ما هستند و مشاهداتی از اقدامات صورت گرفته که آیندگان گویای آن خواهند بود.
از آموزشوپرورش با عنوان نهادی قابلاعتماد بین مردم، نمیتوان سکوی پرش ساخت اما سکوی رضایتمندی مردم چرا، هرچند جلب رضایت نیز بهصورت مطلق هیچگاه میسر نخواهد شد و تنها با تغییر نوع نگاه (واقعبینانه) است که میتوان جامعهای سالم و بهدوراز گزند و آفات ایجاد کرد حال باوجود همه توفیقات حاصلشده بههیچوجه حق مصادره آن را به نفع خود نخواهیم داد چراکه این توفیقات حاصل تلاش و زحمت تکتک دانش آموزان، معلمان و مسئولان آموزشی و پرورشی استان و به برکت حضور و عنایت حضرت فاطمه معصومه (س) بوده است.