قم نيوز : فرودگاه قم در حالی وارد سال هشتم از احداث آن میشود که امیدی به احداث و تکمیل این پروژه مهم نیست.
به گزارش قم نیوز مهدی بخشی سورکی بیان کرد : شاید بتوان استفاده از تعبیر «ذوق زدگی مسئولان» برای احداث فرودگاه قم را به جا دانست، مسئولان وقت استانداری قم تنها با بستن یک تفاهم نامه با یک سرمایهگذار، از او خواستند تا در قم برایشان فرودگاه بسازد و این آغاز داستان غمانگیز این پروژه است و شاهکار مدیریتی که در کمتر پروژهای در کشور همانندش سراغ داریم.
در بهمن ماه سال ۸۹، عملیات احداث فرودگاه قم با کلنگ زنی توسط علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور مسئولان وقت استانداری و سایر نهادهای مسئول شهر قم و استان آغاز شد، اما چند سالی از آغاز آن نگذشت که انبوه مشکلات پیچیده گریبان این پروژه را گرفت و در نهایت آن را به زمین زد.
سرمایهگذار فرودگاه قم مدعی است مجوزهای لازم را داشته است
سرمایهگذار فرودگاه قم مدعی است که برای احداث فرودگاه، مجوزهای لازم را داشته و اساساً احداث فرودگاه بخشی از مجوز منطقه توریستی و گردشگری طرلاب بوده که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برایش مجوز صادر کرده است و کلیه بخشهای این پروژه از جمله شهر فرودگاهی دارای مجوز بوده و بر اساس تفاهم نامهای که با استانداری قم منعقد کرده وارد میدان شده است. این در حالی است که اساسیترین معضل این پروژه همین نحوه واگذاری زمینهای منابع طبیعی به بخش خصوصی و نحوه تغییر کاربردی آن بوده، موضوعی که به دلیل رعایت نشدن مسائل حقوقی و قانونی از سوی مسئولان وقت استان و عدم کار کارشناسی برای احداث آن، داستان پرپیچ و خمی را رقم زد.
شکایت ۱۹ معارض از سرمایهگذار فرودگاه قم
در ۲۵ کیلومتری قم همان نقطهای که قرار بود فرودگاه این شهر احداث شود و به گفته سرمایهگذار تا قبل از توقف آن نزدیک به ۵۰ درصد عملیات زیرساختش به اتمام رسیده بود، ۱۳ واحد مرغداری، پنج واحد دامداری و یک واحد معدنی قرار داشت که این واحدها از سرمایهگذار شکایت کردند و در نهایت دستگاه قضا حکم به توقف پروژه داد.
چالش دیگر این پروژه نیز، فروش سهام این فرودگاه و غرفههای احداث شده در محوطه آن بود که مردم در آن زمان به اطمینان اینکه مسئولان کشوری و استانی برای کلنگ زنی آمده بودند و تصور میکردند بر همین اساس مشکل قانونی خاصی نخواهد داشت و مجری پروژه نیز تبلیغات وسیع و گستردهای برای فروش سهام از طریق صداوسیما و جراید انجام داده بود؛ مبادرت به خرید سهام کردند که با توقف پروژه، شکایت آنها به دلیل تضرر صورت گرفته مزید بر علت شد تا این پروژه به ابر چالشی برای استان تبدیل شود.
این در حالی است که مسئولان نظارتی معتقد بودند احداث شهر فرودگاهی خود نیاز به مجوز شورای عالی شهرسازی دارد که آن هم اخذ نشده و به همین دلیل زمینهای فرودگاه و شهر فرودگاهی قابل واگذاری نبودند و سرمایهگذار فرودگاه هم حق فروش آن را نداشته و آنها بدون مجوز از بانک مرکزی سهام عرضه کرده که هیچ پشتوانه قانونی نداشته که در اینجا نیز استانداری به عنوان ناظر به وظایف قانونی خود عمل نکرده است.
استانداری قم مقررات واگذاری زمین به فرودگاه را رعایت نکرد
اما آنچه در این میان مسلم به نظر میرسد آن است که استانداری قم در آن زمان، مقررات واگذاری زمین برای احداث فرودگاه به بخش خصوصی را رعایت نکرده و هماهنگیهای لازم با منابع طبیعی برای تغییر کاربری آن را صورت نداده است؛ این در حالی است که استانداری نیز ادعا دارد سرمایهگذار برای دریافت مجوزهای لازم احداث فرودگاه اقدامات و پیگیریهای لازم را انجام نداده است.
مشکلات عدیده و پیچیده فرودگاه قم در سال ۹۳ و ۹۴ به اوج خود میرسد و در نهایت پای این پروژه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی باز میشود.
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص جزئیات جلسه کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص فرودگاه قم میگوید: جلسه کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص تصمیمگیری برای فرودگاه قم با حضور استاندار قم، معاون سیاسی امنیتی استانداری، فرماندار قم، رئیس سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی و معاونین وی، معاونین سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیرکل میراث فرهنگی قم، معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون منابع طبیعی و جنگلداری کشور برگزار که در این جلسه صحبتها و مذاکرات مفصلی در موضوع فرودگاه قم انجام شد و در نهایت چندین مصوبه برای ادامه کار ارائه شد و مقرر گردید تا سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی، نسبت به صدور مجوز فرودگاه اقدام کند.
حکم دستگاه قضا بر خلع ید مجری فرودگاه قم
پروژه فرودگاه قم در نهایت با شکایت شاکیان خصوصی از جمله معارضان و سهام داران و همچنین منابع طبیعی استان قم با حکم قضائی در خردادماه ۹۴ متوقف شد و در اردیبهشت سال ۹۶ نیز با پیگیریهای سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به دلیل نداشتن صلاحیتهای لازم سرمایهگذار با حکم قضائی، حکم خلعید مجری این پروژه صادر شد.
بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از مردم در این پروژه سرمایهگذاری کرده بودند و نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان آورده داشتند که پس از توقف پروژه یکی از دغدغههای اصلی مسئولان بازگرداندن آورده سرمایه گذاران بود؛ چرا که عموم آنان با مشکلات سختی مواجه شده بودند و در مواردی افرادی همه زندگی خود را فروختند و حتی قرض کردند تا در این پروژه سرمایهگذاری کنند و حالا دستشان از همه جا کوتاه و زندگیشان به هم ریخته بود.
بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از مردم در فرودگاه قم سرمایهگذاری کرده بودند و نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان آورده داشتند
حالا ۸ سال از آغاز پروژه فرودگاه قم میگذرد که با تأکید برخی مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی در دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین در دیدار وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل و راهاندازی این فرودگاه نیمه رها شده، مشکلات در حال برطرف شدن است هر چند که هنوز آینده روشنی برای این پروژه فرسایشی نمیتوان تصور کرد.
بنا به گفته محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در سال ۹۷ در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی که ویژه استان قم برگزار شد؛ کلیات طرح جامع ناحیهای شهرستان قم به تصویب رسید که بزرگترین دستاورد آن اخذ مجوز برای فرودگاه قم در مکان فعلی ساخت آن است و از طرفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز گفته، وظیفه این سازمان در زمینه پروژه فرودگاه قم تدارک زمین و امکانات زیربنایی و تسهیلات برای معارضین پروژه بود و در مجتمعی که در اراضی طغرود است، واحدهایی برای انتقال معارضین تدارک دیدیم.
۹۹ درصد سهام داران فرودگاه هزینه خرید سهام و سود آن را دریافت کردند
مدیر عامل شرکت سرمایهگذار ی فرودگاه قم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۹۹ درصد از سرمایه گذاران این پروژه هزینه خرید سهام و سود آن را دریافت کردند و از طرفی تلاش کردیم تا با سایر بدهکاران از جمله پیمانکاران، مصالح فروشها و کارکنان این مجموعه که رقم قابل توجهی بوده تسویه کنیم.
وی با گلایه از مسئولان استان، گفت: آنها برای حل مشکلات فرودگاه قم کاری نکردند و حتی در تأمین آب، برق، گاز و تلفن هم اقدامی انجام ندادند و به تعهدشان عمل نکردند.
هنوز برای تکمیل فرودگاه آمادگی داریم
وی عنوان میکند که هنوز برای تکمیل این پروژه آمادگی دارد و از دولت نیز طلب زیادی بابت خسارتهای وارده در این پروژه و همچنین توقف بیش از ۱۰ فروند هواپیما در فرودگاههای مهرآباد، ترکیه و روسیه دارد. از طرفی اگر مسئولان به این نتیجه رسیدند که سرمایهگذار دیگری باید انتخاب شود میتوانند همانگونه عمل کنند و ما استقبال میکنیم.
بارقههای امید برای پایان سردرگمی فرودگاه قم سوسو میزند
بارقههای امید برای پایان سردرگمی فرودگاه قم سوسو میزند که در آخرین خبر برای این پروژه، امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان بابت تکمیل فرودگاه قم در بودجه سال ۹۸ کشور اختصاص داده شده است گفته که این بودجه به شهرداری قم تخصیص داده شده که هر چه سریعتر باید این بودجه جذب شود.
از طرفی حجتالاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده دیگر مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه تصویب بودجه سال ۹۸ شهرداری قم در اسفندماه اعلام کرد که یک سرمایهگذار داخلی آمادگی دارد تا پروژه فرودگاه قم را به اتمام برساند که البته تاکنون خبری از آن سرمایهگذار نشده است.
استاندار قم که دی ماه سال ۹۷ سکان هدایت استان را بر عهده گرفت در خصوص این پروژه گفت که بازدیدی از فرودگاه قم داشته و معتقد است در مرحله اول باید حقوق مردم و معارضین در چنین پروژهای تعیین تکلیف شده تا در مرحله بعد آماده واگذاری به بخش خصوصی شود.
بهرام سرمست این پروژه را به معاون عمرانی استاندار واگذار کرد تا مطالعات تکمیلی برای اخذ تصمیم نهایی صورت گیرد اما اینکه زمان این تصمیمگیری تا چه مدتی به طول خواهد انجامید مشخص نیست.
با شرایط فعلی اقتصاد کشور و گرانیها، تکمیل چنین پروژه بزرگی نه در توان دولت و یا شهرداری است و نه بخش خصوصی دیگر رغبتی خواهد داشت تا با این اوضاع پیچیدهای که فرودگاه قم پشت سر گذاشته، بخواهد برای تکمیلش قدم جلو بگذارد و باید همچنان منتظر ماند و دید سرانجام چه سرنوشتی برای فرودگاه قم رقم خواهد خود و آیا روزی شاهد بلند شدن طیارهها از شانههای این فرودگاه خسته خواهیم بود یا خیر.