قم نيوز : مدیرکل راه آهن قم گفت: طرح اتصال سیلو به راه آهن قم که در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در صورت تامین نقدینگی تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
به گزارش قم نیوز محسن اعتماد افزود: طبق آیین نامه و مصوبات هیات مدیره و مجمع راه آهن کشور، اگر کارخانه ای درخواست اتصال به شبکه ریلی داشته باشد، باید زیرسازی مسیر را انجام دهد و روسازی آن بر عهده راه آهن می باشد.
وی اضافه کرد: با وجود اینکه برای اتصال سیلوی قم به راه آهن، شرکت غله و خدمات بازرگانی قم موظف بود زیرسازی مسیر را انجام دهد، ولی راه آهن برای بهره مندی استان قم از مزیت های اجرای طرح، در این امر پیشقدم شد.
وی با بیان اینکه این طرح از سال گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: طول این طرح ۱۱ کیلومتر و شامل مطالعات، زیرسازی، احداث پل، اجرای روسازی، تامین ریل، تراورس و بالاست می باشد که ۴۸۰ میلیارد ریال هزینه دارد.
اعتماد با اشاره به اینکه این طرح تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: هزینه مطالعات، زیرسازی، احداث پل و اجرای روسازی که توسط پیمانکار انجام می شود، ۲۸۰ میلیارد ریال می باشد و هزینه تامین ریل، تراورس و بالاست که توسط راه آهن انجام می شود، نیز ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد.
وی با بیان اینکه برای اتصال سیلو ی قم به راه آهن تاکنون ۲۰ پل احداث شده، بیان کرد: مطالعات و احداث پل طرح اتصال سیلو به راه آهن به اتمام رسیده و تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
به گفته وی، احداث هر کیلومتر از ریل راه آهن در شرایط عادی، ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال هزینه دارد و اگر خط احتیاج به پل یا زیرگذر داشته باشد، این هزینه ها افزایش می یابد.
مدیرکل راه آهن تصریح کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی قم تعهد داده است در صورت اتصال سیلو به راه آهن سالانه یک میلیون تُن بار از طریق ریل منتقل شود.
وی با بیان اینکه راه آهن کلید توسعه پایدار استان است، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه به ازای هر تُن کیلومتر بار حدود ۴۰ سی سی سوخت صرفه جویی می شود، ترافیک محورها و آلودگی هوا نیز بهبود می یابد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم دو هفته پیش در نشست خبری به موضوع متصل نبودن سیلوی قم به خط راه آهن سراسری اشاره و بیان کرده بود: علی رغم پیگیری های بسیار و قول مسئولان مرتبط، هنوز شرایط اتصال سیلوی دولتی قم به راه آهن سراسری فراهم نشده و این در حالی است که اتصال ریلی می تواند نقش بسیار زیادی درکاهش هزینه های حمل و نقل و زمان تحویل و ارسال محموله ها داشته باشد.
بهزاد رادمنش با اشاره به اینکه هنوز راه آهن برای اجرای این طرح اقدام مثبتی انجام نداده است، افزوده بود: اکتفا به حمل و نقل جاده ای برای ارتباط با سیلوی استان از نظر پدافند غیرعامل قابل قبول نیست و امنیت غذایی مردم را در معرض خطر قرار می دهد، به همین دلیل اتصال سیلوی قم به راه آهن سراسری یکی از مهمترین نیازهای استان است.
در حال حاضر راه آهن قم ۵۰۹ کیلومتر خط اصلی، ۳۰ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و ۵۰ کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از ۱۵ ایستگاه است؛ روزانه حدود پنج هزار و ۵۰۰ مسافر از طریق ایستگاه های راه آهن قم و محمدیه برای عزیمت به شهرهایی از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز و بلعکس مسافرت می نمایند.