قم نيوز : استاد حوزه علمیه قم، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را وارث تمام پیامبران از آدم (ع) تا خاتم (ص) دانست که عبارات برخی زیارات مانند زیارت وارث هم نشان دهنده همین ویژگی است.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی چهارشنبه شب در مسجد جمکران قم و در جمع عزاداران حسینی با اشاره به عبارات زیارت وارث مانند «السلام علیک یا وارث آدم صفوه الله» خاطر نشان کرد: تعابیر قرآنی مانند «و علّم آدم الاسماء کلّها» نشان میدهد که خداوند همه درجات علم را به آدم (ع) داده است و از آن جا که امام حسین (ع) وارث آن نبیّ خداست، پس همه این علم در وجود او هم تجلّی کرده است.
وی افزود: البته این وارث بودن حسین بن علی (ع) تنها به حضرت آدم (ع) محدود نمی شود و حضرت اباعبدالله (ع)، وارث نوح نبیّ الله (ع)، ابراهیم خلیل الله (ع)، اسماعیل ذبیح الله (ع)، موسی کلیم الله (ع)، عیسی روح الله (ع) و محمد حبیب الله (ص) و به تعبیر دیگر، وارث همه انبیای الهی است و هر آن چه خدا به این انبیاء داده بود در وجود امام حسین (ع) و دیگر ائمه معصومین (ع) تجلی پیدا کرده که نمونههای مختلفی از این کرامات در روایات متعدد ما آمده است.
این استاد حوزههای علمیه همچنین با بیان یکی از احادیث حضرت رسول الله (ص) درباره علم امام حسین (ع) گفت: حضرت در این روایت بیان میدارند که علم حسین (ع) علم من و علم من، علم اوست و این علم حتی از قبل از خلقت با ما بوده است.
وی اضافه کرد: البته در روایات دیگر به جمع شدن علم نخستین و آخرین در قرآن هم اشاره شده و آمده است که هر کس به دنبال استخراج علم نخستین و آخرین است، قرآن را زیر و رو و آن را در کتاب الهی جستجو کند. از طرف دیگر خداوند در قرآن با آیه «مَن عنده علم الکتاب» به این نکته اشاره میفرماید که این علم نزد فرستادگان راستین الهی است، کسانی که در تعابیر روایات و زیارات با عنوان «شریک القرآن» یا «خازن الکتاب المستور» مورد خطاب قرار گرفته اند.
حجت الاسلام میرزامحمدی سپس بیان کرد: خازن این قرآنی که مُستجمع علوم نخستین و آخرین است، وجود نورانی حضرت سیدالشهداء (ع) است که یکی از دلایل این امر، حدیث قُدسی لوح است که در کتبی مانند کافی کلینی آمده است که خداوند تبارک و تعالی فرمود «جعلتُ حُسینا خازِنَ وحیی» یعنی حسین (ع) منبع وحی الهی است.
وی افزود: این حدیث و تعبیر بلند به آن معناست که همه وحیهای نازل شده بر همه انبیای الهی، در وجود مقدس و نورانی امام حسین (ع) جمع شده است، در عین حال باید توجه داشته باشیم که این تعابیر، غلوّ نیست، چراکه مستند این تعابیر، روایات معتبر و بلکه احادیث قدسی است.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه به یکی از تعابیر زیارات مخصوص امام حسین (ع) یعنی «السلام علیک یا خازن الکتاب المستور» اشاره کرد و گفت: این که در مناسبتهای مختلف دینی، زیارت مخصوص امام حسین (ع) سفارش شده، نشان دهنده اوج مقام آن بنده خاص خداست و از طرف دیگر یکی از این تعابیر، آن حضرت را «خازن کتاب الهی» میخوانَد که از زبان امام صادق (ع) روایت شده و در زیارت آن حضرت در شبهای نیمه رجب و نیمه شعبان خوانده میشود.
وی اضافه کرد: ما از زبان امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره و خطاب به ائمه معصومین (ع)، تعابیر فوق العاده بلندی داریم که نیاز به تشریح و تفسیر دارد. یکی از این تعابیر بیان میدارد که «مَوالیّ لا اُحصی ثناءَکُم»، به این معنا که نمی توان حق وصف امامان معصوم (ع) را به جا آورد.
میرزامحمدی اظهار کرد: این بیان در روایات دیگر هم مورد توجه قرار گ*رفته که یکی از آنها اشاره میدارد اگر همه عقول بشر یعنی همه فُصحا و بُلغا و اُدبا و شاعران و اهل عقل و لبّ و اندیشه جمع شوند، نمی توانند توصیف جامع و کاملی از مفهوم والای امام و امامت داشته باشند.