قم نيوز : استاد حوزه علمیه گفت: نمیتوان گفت امیرالمؤمنین(ع) اهل جنگ و امام حسن(ع) امام صلح بوده است، اگر واقعه عاشورا برای امام حسن(ع) پیش میآمد این امام همام نیز شیوه اباعبدالله(ع) را دنبال میکرد.
به گزارش قم نیوز پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود:ائمه معصومین(ع) امام صلح و امام جنگ نبودند بلکه امام اسلام بودند که این موضوع اجتهاد زیادی میخواهد تا بتوان درک کرد.
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اقدامات معصومین(ع) برای ترویج معارف دینی تصریح کرد: همه اقدامات اهلبیت(ع) برای حفظ تشیع بود، جنگ و صلح معصومین(ع) برای این رسالت مهم انجام شد.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام زینالعابدین(ع) با امیرالمؤمنین(ع) تفاوتی نداشت، اگر اینگونه بود امام زینالعابدین(ع) بعد از امام حسین(ع) با هر موضوعی کنار میآمد.
وی گفت: هیچ امامی روش امام دیگر را رد نمیکند، ائمه معصومین(ع) اگر کوتاه میآمدند امام علی(ع) شهید نمیشد و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به شهادت نمیرسیدند.
آقاجری گفت: اینگونه نبود که بگوییم امام حسن(ع) امام سازشکار بود و امام حسین(ع) امام جنگ بود، نهضت عاشورا برای امام حسین(ع) پیش آمد اگر برای امام حسن(ع) پیش میآمد این امام همام نیز شیوه اباعبدالله (ع) را دنبال میکرد.
مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: نگاه ما به روایات ائمه معصومین(ع) گاهی بهعنوان احکام است و گاه بهعنوان روش،این موضوع در تحلیل ما اثر دارد، اگر دقت شود مشخص میشود که امام دوازدهم با امام اول هیچ تفاوتی ندارد.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: نمیتوان گفت امیرالمؤمنین(ع) اهل جنگ و امام حسن(ع) امام صلح بوده است، آن موضوعی که مقتضای زمان و مکان برای اسلام اقتضا میکرد همان بوده است، معصومین(ع) اینگونه نبودند که یکجا بنشینند و هر طور بشود و مقامی برای خود قائل نبودند.
وی ابراز کرد: معصومین(ع) سازش نمیکردند تا سالم باشند و به ییلاق بروند و استراحت کنند و یکی ییلاق برود و دیگری به جنگ بلکه هرکدام بر اساس رسالت مهمی که بر عهده داشتند در راستای ترویج معارف دینی فعالیت میکردند.
آقاجری ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) امام جنگ، صلح و مشاوره بود و از این زاویه به دین اسلام نگاه میکرد که در کجا بهتر پیش میرود، اسلام که میآمد برای هیچ چیزی حتی جان خود قیمت قائل نبود.
مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بزرگترین خطرها آمده و اگر لازم بوده اهلبیت(ع) به میدان میرفتند و این موضوع برای آنها مورد تأکید بود که چه چیزی مصلحت اسلام است و نه جنگ برای آنها اهمیت داشت و نه صلح برای اهلبیت(ع) قیمت داشت.