قم نيوز : استاد حوزه علمیه گفت: حضرت زینب کبرى(س) یک نمونه برجسته تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکى از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد.
به گزارش قم نیوز حجتالاسلام عبدالرضا آقاجری اظهار داشت: حضرت زینب کبرى (س) یک نمونه برجسته تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکى از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد.
وی افزود: اینکه گفته میشود در عاشورا و در حادثه کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد عامل این پیروزى، حضرت زینب(س) بود،حادثه نظامى با شکست ظاهرى نیروهاى حق در عرصهى عاشورا به پایان رسید اما آن چیزى که سبب شد این شکست نظامى ظاهرى تبدیل به یک پیروزى قطعى دائمى شود از منش زینب کبرى بود.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: نقشى که حضرت زینب(س) بر عهده گرفت موضوع بسیار مهمى است، این حادثه نشان داد که زن در حاشیه تاریخ نیست بلکه در متن حوادث مهم تاریخى قرار دارد.
پژوهشگر حوزه و دانشگاه بیان کرد: در هر امرى اگر انسان با روش خاص حرکت کرده و به آن نظم دهد تا به نتیجه مطلوب و نهایى برسد، این هنرمندى است.
مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: حضرت زینب(س) در سفر آسمانى خود با سه خطر بزرگ مواجه بوده است یکى از بین رفتن و توجیه کردن خون سیدالشهدا(ع) از طرف دشمنان، دیگرى ادامه خلافت غاصبانه و سوم حفظ امانتهایى که به او سپرده شده بود.
آقاجری عنوان کرد: حضرت زینب(س) باید ودیعه امامت را که از جانب برادرش امام حسین(ع) به او واگذار شده صحیح و سالم به صاحبش تحویل دهد و دیگر اینکه جان کودکان، دختران و بیمار عزیزیش على بنالحسین(ع) را به قیمت جان خود حفظ کند.
وی با بیان اینکه این سوال مطرح می شود که این بانوی پاکدامن چه شیوهاى برگزیند تا این سه خطر را دفع کند، گفت: حضرت زینب(س) با الهام از فکر بلند و ایمان قوى دو شیوه حساس و مهم را انتخاب مىکند که یکى حضور در صحنه مبارزه، سیاست و اجتماع مخوف آن زمان و دیگرى شیوه تبلیغ در زمان اسارت است.
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه سیاست در نگاه حضرت زینب(س) اداره جامعه بر اساس عدل است نه فریبکارى، گفت: حضور زینب(س) در صحنههاى سیاسى از کوفه تا شام و از شام تا مدینه در پى از دست دادن یک برادر یا به خاطر چند عزیز نیست بلکه از دیدگاه این بانو مسئله اسلام و کفر، ایمان و نفاق و اصل خلافت مطرح است.
پژوهشگر حوزه و دانشگاه ادامه داد: حرکت زینب (س) مفهوم گستردهاى دارد و در اعماق خود تصمیم راسخى را نشان مىدهد که بر آن است تا حکومتى به ناحق غصب شده را بازستاند و امتى را که به جاهلیت گذشته خود باز گشته به راه اعتدال آورد.
مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: حضرت زینب (س) در کوفه مردم را متوجه اصل امامت کرده، در مجلس ابنزیاد، این جنایتکار را محکوم مىکند، خشم این ظالم تحریک مىشود تصمیم به قتل امام زینالعابدین (ع) مىگیرد، اما زینب (س) خود را سپر قرار داده، مىفرماید: «اگر تصمیم بر قتل او دارى باید از جسد من بگذرى و اول مرا بکشى.
آقاجری افزود: در شام و مدینه نیز مردم را علیه حکومت وقت مىشوراند و مردم با فرستادن نفرینها و حرکتهاى مبارزاتى مخفیانه متاثر مىشوند و زینب در هر فرصتى وضعیت خلافت را به تصویر مىکشد و مفاسد را افشاگرى مىکند.
وی خاطرنشان کرد: حضور حضرت زینب (س) در صحنه سیاست یعنى تحکیم اسلام در جامعه که این مسئله هم به دوش مرد است و هم مربوط به زن، جز آن که هر وجودى چون داراى ظرفیتى خاص است شیوه خاص نیز باید طى کند، زن از دیدگاه اسلام آنجا که لازم شود باید در جامعه حضور داشته باشد اما با شرایط ویژه خود که حفظ عفت، ایمان، خود نباختن در برابر هر اجنبى، دفاع از حق، عدالت و ولایت است.