قم نيوز : سالها از اجرای طرح سهشنبههای بدون خودرو میگذرد در حالی که شهر قم هنوز ابتدای راه است، نه زیرساختی دارد و نه دغدغهای از سوی مسئولان.
به گزارش قم نیوز داستان سه شنبههای بدون خودرو وقتی شروع شد که برخی مسئولان همان روزهای نخست چند باری نمادین با دوچرخه در سطح شهرهای مختلف تردد کردند، اما مدتی بعد انتقادات از عدم اجرا و نبود زیرساختهای موجود در شهرهای مختلف آغاز شد. اینکه صرفاً دوچرخه سواری نمادین آن هم با هیئت همراه تنها برای مسئولان امنیت دارد و مردم عادی اگر بخواهند در شهر با دوچرخه تردد کنند اولین مشکلشان نبود امنیت جانی است که به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم برای دوچرخه سواری در شهرها بوده که قم هم از این انتقادات و ایرادات مستثنی نیست.
علاوه بر اینکه هیچکدام از مدیران در ردههای مختلف استانی و شهری حتی به اندازه همان دوچرخه سواری نمادین قدمی برای اجرای ایده سه شنبههای بدون خودرو برنداشتند.
عباس ذاکریان معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم در گفتگو با خبرنگار مهر، از عدم همراهی مدیران شهری و باور نداشتن به این موضوع سخن گفت و اظهار داشت: با این وجود تلاش ما بر این است که شرایط را برای دوچرخه سواری شهروندان فراهم کنیم.
این موضوع در گامهای نخست خود با آغاز طرح جامع مطالعاتی دوچرخه در قم رقم خورد تا از این رهگذر کلانشهر قم نقشه راهی برای دوچرخه سواری شهروندان و ایجاد زیرساختهای لازم در سطح شهر داشته باشد.
ذاکریان دوچرخه را از ضروریات مهم زندگی شهروندان در کلانشهرها دانست و گفت: استفاده از دوچرخه با توجه به شرایط کنونی شیوع کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی موضوع قابل تأملی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم از پیش بینی بودجه سه میلیارد تومانی برای فاز یک طرح جامع برای مسیر ویژه دوچرخه خبر داد و عنوان کرد: در این فاز بناست معابر خیابانهای صدوقی، بوعلی و بلوار امین برای ایجاد طرح ویژه دوچرخه آماده سازی شود، همچنین برخی معابر نیز برای اجرای این طرح آزادسازی میشوند.
موضوع دوچرخه در شهر قم باید به مطالبه عمومی تبدیل شود علاوه بر اینکه مسیرهای دوچرخه سواری باید ایمن سازی شود
وی به فاز دوم این طرح به طول ۱۸۰ کیلومتر اشاره کرد و افزود: این طرح باید قدم به قدم اجرا شود تا مجدد شکستهای طرحهای قبلی را تجربه نکنیم علاوه بر اینکه مسئولان استان نیز باید در این مسیر همراه با مطالبه عمومی برای اجرای این طرح همراهی کنند.
ذاکریان همچنین بر لزوم ایجاد مسیر ویژه دوچرخه در بوستانهای شهری به استناد افق ۱۴۰۴ سند تحول حمل و نقل پاک اشاره کرد و ادامه داد: موضوع دوچرخه در شهر قم باید به مطالبه عمومی تبدیل شود علاوه بر اینکه ضمن تأمین زیرساختها مسیرهای دوچرخه سواری نیز باید ایمن سازی شود تا در آینده با تصادفات دوچرخه سواران مواجه نشویم.
اختصاص ۴ میلیارد تومان برای ترویج استفاده از دوچرخه
علی نیک، مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم اما از هزینه کرد ۴ میلیارد تومانی در شهر قم بابت ترویج استفاده از دوچرخه خبر داد و گفت: تا پیش از این بسیاری از طرحها بدون مطالعه اجرایی میشد اما این طرح به صورت کارشناسی و میدانی تدوین شده تا ضریب شکست آن کاهش یابد.
به اعتقاد وی، ایمن سازی بسیاری از معابر به واسطه اقداماتی مثل ایجاد پلهای غیرمجاز از ضروریات است که باید در اجرای طرح جامع دوچرخه شهر مورد توجه قرار گیرد.
ایجاد مسیر دوچرخه در بوستانهای بالای ۵ هزار متر مربع
پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری قم نیز از اجرای مدل عملی ایجاد مسیر دوچرخه در بوستانهای بالای ۵ هزار متر مربع خبر داد و اظهار داشت: در بسیاری از بوستانها مسیرهای روبازی برای دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است. علاوه بر اینکه در نظر داریم با بازطراحی بوستان خبرنگار دولاین دوچرخه سواری ایجاد کنیم، و به زودی نیز نخستین بوستان دوچرخه شهر قم افتتاح میشود.
یکی از مهمترین اقدامات طرح جامع دوچرخه باید اولویت دادن به مسیرهای منتهی به حرم باشد
روحالله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در گفتوگو با خبرنگار مهر، بر لزوم تسریع ایجاد مسیرهای دوچرخه در مناطق هشتگانه تأکید کرد و افزود: یکی از مهمترین اقدامات طرح جامع دوچرخه باید اولویت دادن به مسیرهای منتهی به حرم باشد، شهروندان این مطالبه را دارند و باید از این طرح حمایتهای لازم صورت گیرد تا مانند پروژههای قبل با شکست مواجه نشود.
وی توجه به تأمین دوچرخه برای شهروندان در کنار ایجاد زیرسخت های شهری را مهم ارزیابی کرد و گفت: باید شرایطی برای تأمین دوچرخههای استیجاری برای شهروندان در نظر گرفته شود تا در بوستانها و پارکها شهروندان بتوانند از این ظرفیت بهره مند شوند.
برداشتن گامهای جدی در جهت هموار کردن امکان دوچرخه سواری شهروندان در قم اگرچه برای نخستین بار نیست اما بارقه امیدی است برای تحول در این زمینه آن هم با تکیه بر مطالعات کارشناسی، مشروط بر اینکه امکان دوچرخه سواری برای اقشار مختلف جامعه از جمله بانوان و نوجوانان نیز مورد توجه قرار گیرد، چرا که تأمین زیرساختهای دوچرخه سواری تنها برای نیمی از شهروندان که عمدتاً با خودروی شخصی یا موتورسیکلت در اختیار دارند بدون در نظر گرفتن نیازهای نیم دیگر شهروندان تناسبی با توزیع عادلانه امکانات شهری نخواهد داشت.
انتهای پیام / 137