قم نيوز : عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: در حکومت مهدوی ما فاصله طبقاتی ناشی از بی تدبیری مسئولان که یک شبه یک عده پولدار شوند و یک عده فقیر را نداریم.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام ناصر رفیعی ظهر دوشنبه در برنامه تفسیر سوره انبیا که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، آیه ۱۰۴ سوره انبیا را مورد بررسی قرار داد و افزود: خداوند در قرآن کریم نسبت به معاد و نبوت تذکرات بسیاری میدهد که یکی از این موارد بیان اسامی روز قیامت است مثلاً وقتی میفرماید که قیامت یوم الحسرت است یعنی در این روز مردم حسرت میخورند و یا میگوید یوم التغابن یعنی برخی آن روز احساس غبن و خسارت میکنند.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم ۷۰ نام برای قیامت ذکر شده است، افزود: در هر یک از مواردی که نام قیامت در قرآن کریم ذکر شده به نوعی بیان گوشهای از حوادث قیامت یا حوادثی است که در آستانه قیامت رخ میدهد که این اسامی بسیار سازنده است و دارای آثار تربیتی بسیاری میباشد برای مثال وقتی میگوییم روزی که انسان از برادرش فرار میکند یکی از جنبههای سازندگی را نشان میدهد.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در گذشته نامههایی که افراد برای یکدیگر میفرستادند مانند طومار بود بدین صورت که نامه را مینوشتند، آن را لوله میکردند و به نامه رسان میدادند تا نامه را انتقال دهد، شعرا نیز که شعر میگفتند شعرهایشان در کاغذهای طویلی بود که آن را باز میکردند و میخواندند و از آنجایی که این طومارها پیچیده میشد بنابراین انسانهای دیگر اطلاع نداشتند که داخل آن چیست که خداوند نیز در این آیه زمانی که میخواهد روز قیامت را معنا کند میگوید که روز قیامت آسمان را میپیچانیم یعنی طومار عالم بهم میریزد.
وی با بیان اینکه نظام قیامت با نظام دنیا متفاوت است، افزود: خداوند میفرماید که برخی تردید میکنند که ما چگونه آنها را به قیامت باز میگردانیم.
حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: خداوند در آیه دیگری میفرماید که همانطور که روز اول شما را از هیچ آفریدیم همانطور شما را باز میگردانیم.
وی با بیان اینکه در روز قیامت نظم آسمان بهم میخورد و خداوند همینطور که انسان را آفرید باز میگرداند، افزود: خداوند میفرماید که ما این را قول دادیم و خداوند به قول خود عمل میکند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) بیان کرد: خداوند در آیه ۱۰۵ سوره انبیا میفرماید که ما در زبور نوشتیم بعد از ذکر که برخی گفتهاند منظور از ذکر تورات است و برخی نیز گفتهاند منظور قرآن است، که وارث این زمین و دنیا بندههای صالح میشوند که این آیه عام و فراگیر است، برخی گفتهاند منظور مرز بیت المقدس است و حکومتی که حضرت موسی (ع) و بنی اسرائیل تشکیل دادند و برخی گفتهاند منظور قیامت و صحرای محشر است اما روایات متواتری از ائمه (ع) داریم که منظور از عباد صالح شامل امام زمان (عج) و اصحابش است که حکومت جهانی تشکیل میدهند.
وی یکی از بالاترین مصادیق این آیه را بر اساس روایات ائمه (ع) حکومت حضرت حجت (عج) دانست که حکومتی واحد جهانی است و افزود: حکومت امام زمان (عج) دارای ویژگیهایی است اولین ویژگی عدالت است به این معنی که ظلم در این حکومت وجود ندارد و زمین از عدل پر میشود بنابراین اگر حکومتی به مردم ظلم میکند آن حکومت امام زمانی نیست و مدیر امام زمانی مدیری است که عدالت داشته باشد و به این نیست که فقط به زبان بگوید.
حجت الاسلام رفیعی به ویژگیهای دیگر حکومت امام زمان (عج) اشاره و تصریح کرد: رفاه و آسایش مردم یکی از این ویژگیها است به گونهای که در حکومت مهدوی ما فقیر نداریم بنابراین پیرو امام زمان فردی است که به فکر رفاه و آسایش مردم است.
وی ادامه داد: ویژگی سوم تعدیل ثروت و مساوات است به گونهای که در حکومت مهدوی ما فاصله طبقاتی ناشی از بی تدبیری مسئولان که یک شبه یک عده پولدار شوند و یک عده فقیر را نداریم.
این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: فراگیری و جهانی شدن حکومت امام زمان (عج)، رشد فضائل اخلاقی، گسترش علم و دانش و امنیت بی سابقه از دیگر ویژگیهای حکومت امام زمان (عج) خواهد بود و قضاوتها پیشرفت خواهد کرد و دیگر قضات دچار اشتباه و خطا نمیشوند.
وی نهمین ویژگی حکومت امام زمان (عج) را نابودی ستمگران دانست و افزود: در این حکومت دیگر دیوانهای مانند ترامپ نمیتواند به دنیا حکم براند و عزیزان ما را ترور کند.
حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: دهمین ویژگی احیای قرآن و احکام است به گونهای که فهم قرآن برای همه آسان میشود و برخی گمان میکنند که دین جدیدی آمده است.
انتهای پیام / 137