قم نيوز : رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که مقاومت در مسیر حق یک ضرورت همیشگی است، گفت: جهاد جبههها، ایثاری گریها، مقاومتها، صبرها، جهادها و شهادتها مصداق اتم و اکمل مقاومت در روزگار ماست.
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در آئین اختتامیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطبهای فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، ضمن گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس و یاد امام راحل و شهدا اظهار داشت: امام راحل حقیقتاً در برپایی این رستاخیز معنوی و این انقلاب روحی و معنوی در ملت ایران سهم بسزایی داشت و یاد شهیدانی که به امام خود لبیک گفتند را گرامی میداریم.
وی با بیان اینکه جهاد جبههها، ایثاری گریها، مقاومتها، صبرها، جهادها و شهادتها مصداق اتم و اکمل مقاومت در روزگار ما بود و گفت: امیدواریم که این شجره طیبه ای که امام (ره) بنیاد نهاد و ریشهاش نهضت حسینی و فرهنگ عاشورایی است، تداوم داشته باشد تا به دست حضرت حجت (عج) به انقلاب جهانی آن حضرت متصل شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن قدردانی از دستاندرکاران برگزاری این همایش تصریح کرد: یکی از ضرورتهای دوران ما، این مقاومت همه جانبه در مقابل باطل، استکبار و طاغوت و برای احیای کلمه الله و اقامه دین است و تنقیح، تبیین و تشریح مبانی این مقاومت، آبشخور همه معارف ما و کلام خدای تعالی در قرآن است؛ اینکه ما پشتوانه معرفتی مبتنی بر وحی را نسبت به ضرورت زمانه ما، بلکه همه اعصار و قرون همت کنیم، کار بایستهای بوده و از کسانی که نسبت به این مهم همت کردند، تشکر میکنم.
وی با ضروری خواندن همیشگی مقاومت و پایداری در مسیر حق، افزود: هر کسی نقش خود را متناسب با قابلیتها، ظرفیتها و جایگاهی که قرار گرفته و توانایی و امکاناتی که دارد، باید این مقاومت را صورت ببخشد و اهل علم و فضلی که سلاح و قلم شأن، فکر و اندیشه شأن میباشد، تلاشی که میتوانند در سنگر مقاومت انجام دهند، تلاشهای علمی و تبیینی است که بتواند این مهم را صورت دهد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه صبر بماهو صبر، یک مفهوم ارزشی است، اظهار داشت: مفاهیم دو دسته میشوند: یک دسته، مفاهیمی مثل عدالت، صداقت و ایثار است که ذاتاً مفاهیم ارزشی هستند و بار معنایی مثبت دارند و دسته دوم، مفاهیمی مثل صبر و مقاومت هستند که به لحاظ ذاتی مفهوم بماهو مفهوم نسبت به محتوای ارزشی خنثی هستند؛ صبر بماهو صبر، یک مفهوم ارزشی است، چرا که ممکن است صبر و مقاومت در باطل هم باشد و افراد متعصبِ لجوج و ائمه کفر در عناد و حق ستیزی خود صبور و مقاوم هستند و گاهی اوقات اهل باطل در باطل خود، پایمردی شأن و مقاومت شأن بیشتر از اهل حق است.
* بار ارزشی واژه صبر برگرفته از قرآن کریم است
وی با اشاره اینکه بار ارزشی واژه صبر برگرفته از قرآن کریم است، گفت: صبر و مقاومت بما هو صبر و مقاومت خنثی است و مثل عدل، احسان و ایثار نیست؛ اما قرآن کریم به صبر و استقامت و به واژگان مربوط به صبر و جهاد بار ارزشی و محتوایی مثبت داده و به عنوان مفهوم ارزشی مطرح کرده است و این مسأله به سبب مسیر و جایگاهی میباشد که به این صبر و مقاومت اعطا کرده است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: این مقاومتی که قرآن منادی آن میباشد، جهت دهی شده و اقامه حق و اعتلای کلمه الله و پایمردی در برابر ولایت طاغوت است.
وی با بیان اینکه این استقامت قرآنی با آن جهت گیری هایش، یک سبک زندگی و گونه زیستنی را ترسیم میکند که محفوف و درآمیخته با مشاکل، مصائب و مشکلات است، افزود: این استقامت، یک کنش اجتماعی را رقم میزند و از مؤمنین انتظار دارد که توأم با مقاومت، صبر و انحای بلایا است و با مشکلات زیادی رو به رو میشود، چرا که اهل طغیان، باطل، ستمگر، استکبار، شرک و کفر در مقابل این پویش و حرکت مؤمنانه و توحیدی، نه متوقف و نه ساکت و نه بی عمل میشوند، بلکه مبارزه و مقابله میکنند و آنها برای اعتلای کلمه باطل خود مجاهدت میکنند، بنابراین مؤمنین در مقابل اهل طاغوت باید متحمل رنجها و مصیبتهایی شوند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: گاهی اوقات مثل صبر امت، حرکت جمعی و کنش اجتماعی میشود؛ اگر در محیط مؤمنین به فرهنگ استقامت و صبر در مقابل طاغوت و استکبار لبیک گفته شود، این پدیده و سبک زندگی و کنش اجتماعی میشود.
وی با بیان اینکه کنشهای اجتماعی هم تفسیر پذیر و هم داوری پذیرند، گفت: کسانی که بیرون از این کنش قرار میگیرند و به این حرکت اجتماعی مینگرند، آن را به گونههای مختلفی فهم و تفسیر میکنند؛ حرکت امام حسین (ع) و جنگ تحمیلی و مقاومتی که ملت ایران داشت، به عنوان یک پدیده اجتماعی تفسیر میشود، کما اینکه در طول تاریخ تفسیرها و فهمهای مختلفی نسبت به این حرکت شده است و سپس، قضاوتها، تحسین و تقبیح هایی وجود دارد و در این مسیر موضعهای مثبت و منفی وجود دارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: تمام این تفاسیر و قضاوتها برآمده از عقلانیتهای مختلف است؛ هر کسی که با یک پدیده اجتماعی و کنش اجتماعی مواجه میشود، در مقام فهم آن پدیده اجتماعی عقلانیت خاصی را مد نظر قرار میدهد و از منظر عقلانیت اتخاذ شده خود، تفسیر و فهم میکند و اگر داوری و قضاوت میکند، این داوری برآمده از عقلانیتی بوده که اتخاذ کرده است.
وی افزود: هم در مباحث مربوط به معرفت و هم در رابطه با آنچه که به حیطه عمل و رفتار بر میگردد یا بحث مقبولیت رو به رو هستیم، با مسأله عقلانیت رو به رو هستیم؛ دو نوع عقلانیت معرفتی و نظری و عقلانیت عملی داریم. در حوزه باورها و نظر، یک باور هم باید معقول و هم باید موجه و هم میتواند صادق باشد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار کرد: در بحث مقاومت و دعوتی که قرآن نسبت به این مسأله میکند هم فهمها و هم قضاوتهای متعددی صورت میگیرد؛ ادعای بنده این است که قرآن در رابطه با عقلانیت عملی به ما چارچوب داده است و یعنی میتوانیم از چیزی به نام عقلانیت قرآنی سخن بگوییم که در پرتوی این عقلانیت قرآنی میتوان گفت که آیا رفتار و کنش ما در عرصههای مقاومت معقول است یا نیست؟
وی گفت: در چشم دنیا پرستان و کسانی که عقلانیت مادی و دنیوی دارند، بسیاری از صحنههای مقاومت در بستر تاریخ اسلام، حرکتهای معقولی نبوده است؛ مثلاً یک فرد دنیا طلب وقتی که به حرکت امام حسین (ع) نگاه میکند، میگوید که "مگر از شما چیزی جز بعید با یزید میخواستند؟ این رفتار معقولی نیست"؛ این نگاه دنیایی و طبیعت گرایانه و منهای معادباوری و نگرش توحیدی بوده و این کنش نامعقول است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: قرآن برای ما عقلانیتی را ترسیم میکند که در پرتوی آن، این حرکت در کمال راستی، درستی و معقولیت است و عقلانیت عملی که قرآن ترسیم میکند، عقلانیت فطری است و ریشه در فطرت انسانی دارد که اگر انسان بتواند آن فطرت اخلاقی و توحیدی خود را بیدار و شکوفا کند، با این عقلانیت همراه میشود و اگر کسی فطرت خود را دسیسه و پنهان کرده و شکوفا نکند، نمیتواند این عقلانیت را بپذیرد.
وی افزود: عقلانیت قرآنی دو رکن بینشی و ارزشی دارد یعنی از شبکه ای از باورها تشکیل میشود که آن باورها پشتوانه اعتقادی و بینشی مقاومت میشوند و رکن بینشی آن عقلانیت را تأمین میکند و قرآن نظامی از ارزشها را مطرح میکند که پذیرش آن ارزشها، رکن ارزشی آن عقلانیت را تأمین میکند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: تربیت یافته آن فرهنگ قرآنی، هم بینش و فهمش نسبت به امور دگرگون نمیشود و هم کنش و رفتارش آماده میشود تا آن سبک زندگی را بپذیرد که قرآن منادی آن است. ارکان این رکن بینشی، مسأله پذیرش ربوبیت تکوینی و تشریعی حضرت حق است.
وی گفت: در رکن و نظام ارزشی، اهم و اصول که در واقع پذیرش این ارزشها و اینکه این منظومه ارزشی که قرآن معرفی میکند و وارد حریم منظومه ارزشی ما میشود، سبب میشود که در مسیر حق و اقامه دین الهی این صبر و مقاومت بایستنی شود و این نگاه ارزشی این صبر و مقاومت را ایجاد کند؛ اهم این عناصر مسأله عدالت محوری، حق مداری و باطل ستیزی، عزت مداری توحیدی، توکل الهی و عدم پذیرش سلطه کفار است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این عقلانیت نهفته در پسِ مقاومت ایمانی و قرآنی این عقلانیت است که هم باید تبیین شده و هم در بستر اجتماع برای لایههای مختلف اجتماع موجه شود و استدلال کنیم و بر حقانیت این باورها و این نظام ارزشی، فرهنگ سازی، جریان سازی و تبیین کنیم و سنگر اهل فکر و علم، سنگر تبیین، ترویج و فرهنگ سازی نسبت به این عقلانیتی میباشد که پشتوانه مقاومت قرآنی است.
انتهای پیام / 137