قم نيوز : رئیس اداره پژوهشهای طلاب حوزههای علمیه خواهران از اجرای دورههای سطح سه تحصیلی حوزههای علمیه خواهران با روش پژوهشی- آموزشی خبر داد.
به گزارش قم نیوز رقیه جاویدی رئیس اداره پژوهشهای طلاب حوزههای علمیه خواهران اظهار داشت: براساس مطالبات مدیران مدارس در کمیسیون نظام آموزشی چهاردهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس علمیه خواهران، مبنی بر اجرای مصوبه «ضرورت تدوین و اجرای برنامه پژوهشی در نظام آموزشی با توجه به ضرورت تولید علم در حوزه های علمیه خواهران» و به منظور برونرفت از شیوه حفظمحوری به سمت پژوهشمحوری اجرای دورههای سطح سه با روش پژوهشی به طور آزمایشی در دستور کار معاونت پژوهش قرار گرفت.
وی افزود: یکی از پیشنهادات معاونت پژوهش برای تحقق و اجراء مصوبه مذکور، اجرای دورههای سطح سه با روش پژوهشی است تا طلاب، در گرایشهای مختلف، ضمن فراگیری دانش آن رشته با روش پژوهشی، قابلیت حضور در مجامع علمی تحت عنوان پژوهشگر را داشته باشند.
رئیس اداره پژوهشهای طلاب حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: از جمله اهداف این طرح، تربیت پژوهشگر و نهادینه سازی رویکرد پژوهشی در علوم انسانی اسلامی، تخصصی و هدفمند کردن پژوهش و ارتقای کیفیت آن، جهتدهی دادههای آموزشی به سوی فعالیتهای پژوهشی و نیز تولید مقالات علمی پژوهشی و دستاوردهای علمی قابل انتشار و عرضه آن به مجامع علمی است.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، بخشنامه ای در سال 97 با توجه به ظرفیتهای موجود، به استانها ابلاغ گردید تا مؤسسات آموزش عالی که دارای شرایط لازم برای برگزاری دورههای تربیت محقق هستند، طی ارسال نامه درخواست خود را طرح کنند.
خانم جاویدی با بیان این که اکنون، 7 دوره تربیت محقق در استان های قم، تهران، اصفهان و یزد در حال اجرا است، گفت: توسعه و گسترش این سطح تحصیلی به شیوه پژوهشی و آموزشی در سایر استانها و مؤسسات آموزش عالی سطح سه و نیز سطح چهار و همچنین طراحی الگوی جامع جهت اجرا در دستور کار آتی اداره پژوهش های طلاب است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با اجرای هر چه بیشتر و بهتر برنامههای پژوهشی در حوزه خواهران شاهد تحول در عرصه علم و پژوهش و تولید علم دینی که یکی از هفت عرصه مورد تاکید در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری است، باشیم.