قم نيوز : آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شیعهسازی و سنیسازی و هر گوونه رویکرد، تلاش، فعالیت و عملیاتی در این خصوص چه به صورت علنی و یا در خفا با ایجاد وحدت در امت تضاد دارد.
به گزارش قم نیوز آیتالله احمد مبلغی در جمع مدیران و محققان مجمع جهانی شیعهشناسی، تصریح کرد: دلیل بر ضرورت نفی شیعهسازی و سنیسازی در امت این است که شیعهسازی یا سنیسازی به یکی از دو صورت میتواند انجام بگیرد: علنی و در خفاء، و هر دو ایجاد پیامدهای تخریبگرانه نسبت به امت دارد، انجام آن به صورت علنی جنگ مذاهب را درون امت ایجاد میکند که از بین رفتن امکانات و سرمایههای امت اسلامی تنها ثمره و دستاورد آن است.
وی ادامه داد: انجام آن به صورت خفا نیز نوعی نفاق و ظاهرسازی را در بدنه امت ایجاد میکند و به خوف اتباع مذاهب نسبت به مذاهب خود دامن میزند و پیامدهای سنگین را به جامعه اسلامی تحمیل میکند، افزون بر این که اصولاً خفاء در این زمینه بیمعناست چون وقتی یک عمل به صورت اجتماعی و فراگیر انجام گرفت نمیتواند در خفا باقی بماند بلکه بعد علنی پیدا میکند و به اختلاف در امت و مشکلات بزرگ و لاینحل و تمام نشدنی برای آن منتهی میشود.
استاد حوزه علمیه گفت: اینها همه افزون بر آن است که این عمل یک اشکال اساسی بزرگ را در بر دارد که عبارت از بی اعتنائی بلکه نابودسازی یک اصل قرآنی محکم تحت عنوان اصل وحدت امت است.
وی ادامه داد: نفی فعالیت معطوف به توسعه مذهب و دعوت به آن، نفی اندیشه انتحال مذهب نیست؛ چه آن که هر کسی عملاً این امکان را در اختیار دارد که حرفها را درون جامعه اسلامی بشنود و مذهب خود را انتخاب کند و از نظر الهی نیز هر کس در انتخاب مذهب خود مسئولیت دارد، بلکه آنچه مقصود است این است که ما در این زمینه نباید رویکرد، تلاش، فعالیت و عملیاتی داشته باشیم زیرا به وحدت امت و آرامش مذهبی در امت ضربه میزند و در آن صورت، نه اسلام، نه امت، نه شیعه و نه هیچ مذهبی در فضای بدون آرامش در جهت اسلام قرار نمیگیرد.
وحدت امت؛ خط قرمز اهل بیت(ع)
مبلغی افزود: از طرف دیگر تقریب، فرع بر بقاء مذاهب و حرمتگذاری به مرزهای اعتقادی آنها است، در غیر این صورت اساساً تقریب شکل نمیگیرد. اصولاً یکی از خطوط قرمز اهل بیت علیهم السلام هم حفظ یکپارچگی و وحدت امت بود و هیچ گروهی به اندازه آنان اصرار بر حفظ امت نداشتند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: بر اساس قرآن باید بپذیریم که امت، کلان هویت اجتماعی وابسته به اسلام است که هویتهای مختلف اجتماعی را زیر چتر و پوشش خود جای و به آنها معنای اجتماعی میدهد.
وی ادامه داد: این کلان هویت اسلامی وابسته به پیامبر است و اگر امت از بین رفت، یا تضعیف شد، هویت شیعه یا هر هویت دیگر در مسیر تضعیف و تحلیل قرار میگیرد؛ بنابراین نه شیعهسازی و نه سنیسازی هیچکدام متناسب با امت و جایگاه قرآنی امت نیست.