قم نيوز : معاون شهردار قم گفت: با توجه بهضرورت خرید ۲۰۰ اتوبوس در قم در جهت توسعه ناوگان، نوسازی اتوبوسهای فرسوده استان به ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
به گزارش قم نیوز عباس ذاکریان درباره عدم فعالیت اتوبوسهای بخش خصوصی در حملونقل عمومی اظهار داشت: این اتوبوسها با انبوهی از مشکلات اقتصادی مواجه شدهاند و باید در جهت حمایت از بخش خصوصی، دولت نیز به میدان بیاید.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم افزود: کاهش درآمد و افزایش هزینهها در شرایط کرونایی، 50 درصد از اتوبوسهای بخش خصوصی قم را راکد کرده است.
وی بیان کرد: اتوبوسهای فعلی شهرداری چند سال قبل باقیمت 100 میلیون تومان خریداری و به کاربران واگذارشده است، اما با توجه به تورم و افزایش قیمت، در حال حاضر اتوبوسهای فرسوده و کارکرده با قدمت ده سال، به مبلغ 400 میلیون قیمتگذاری میشوند.
ذاکریان عنوان کرد: اتوبوسهای فرسوده، هزینه زیادی به همراه دارند و امروز باوجود فعالیت 53 اتوبوس بخش خصوصی، کاهش درآمد و افزایش هزینهها، 50 درصد از این اتوبوسها را راکد کرده است.
وی تصریح کرد: شهرداری برآن است تا این شرایط را از بنبست خارج کند، ازاینرو طبق مصوبه شورای شهر، باقیمانده تعهدات بر اساس قیمت کارشناسی تصفیه میشود تا بتوانیم اتوبوسهای غیرفعال را به بازگشت به خط تشویق کنیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: کمبود اتوبوس در سطح کشور نیز سختگیریهایی را برای بخش خصوصی ایجاد کرده که همین امر در کاهش درآمدشان مؤثر بوده است.
وی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، توسعه حملونقل عمومی جز اولویتهاست و باید شرایطی را برای استفاده آسان و راحت شهروندان بهویژه در مسیرهای پرترافیک به وجود آورد.
سال 98 استفاده از ناوگان اتوبوسرانی توسط شهروندان به 8 درصد رسید
ذاکریان گفت: در سال 98 استفاده از ناوگان اتوبوسرانی توسط شهروندان به 8 درصد رسید که کاهش دهدرصدی را نسبت به سال قبل خود نشان میدهد و این امر نشان میدهد در ریلگذاری حملونقل عمومی بهدرستی عملنکردهایم.
وی بیان کرد: امروزه با توجه به افزایش قیمت، خرید هر اتوبوس به مبلغ 5 میلیارد تومان نیاز دارد و با توجه بهضرورت خرید 200 اتوبوس در قم در جهت توسعه ناوگان، نوسازی اتوبوسهای فرسوده قم به 1000 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.