قم نيوز : مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه گفت: با توجه به اقتضائات جدید، بین المللی شدن حوزه یک ضرورت است، چنانکه رویکرد رقبای ادیانی و مذهبی ما نیز این ضرورت را ایجاب می کند.
فعالیت بین المللی حوزه های علمیه فراتر از تبلیغ است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام حسینی کوهساری شامگاه دوشنبه در دوره آشنایی با عرصههای تبلیغ بینالملل گفت: ذات آموزههای دینی ما بینالمللی است و بسیاری از آیات کتاب آسمانی ما رویکرد جهانی و عام دارد. بیانات رهبران و بزرگان دینی هم ناظر به اصلی بودن حضور بینالمللی حوزه میباشد، چنانکه رویکرد رقبای ادیانی و مذهبی ما نیز این ضرورت را ایجاب میکند.
مسئول مرکز ارتباطات و بینالملل حوزههای علمیه با اشاره به ضرورت پرداختن به مباحث بینالمللی در حوزه علمیه، افزود: فعالیتهای بینالمللی حوزه نه تنها جز مقولات راهبردی است، بلکه پیشران سایر مقولات و بخشها میباشد، به این معنی که فعال شدن این بخش، خیلی از نقاط ضعف حوزه و طلبگی را پوشش داده و به هویتیابی طلبهها کمک شایانی میکند.
وی به عرصههای گوناگون فعالیت بینالمللی اشاره کرد و افزود: با وجود رسالت حوزه در عرصهی تبلیغ بینالملل، عرصههای بینالمللی دیگری وجود دارد که با سایر مأموریتهای حوزه هماهنگ است. نگارش مقالات در ژورنالهای تخصصی بینالمللی داخلی و خارجی، حضور در همایشهای علمی بینالمللی، ترجمه و تألیف کتابها از زبان دوم و به زبان دوم، حضور در نمایشگاههای فرهنگی، تدریس در مراکز علمی و کرسیهای اسلام شناسی دانشگاهها و رسانههای خارج از کشور از جمله فعالیتهایی است که تبلیغ متعارف نیست ولی نیاز به حضور بینالمللی دارد.
حجت الاسلام حسینی کوهساری با نفی مترادف دانستن بینالمللی شدن و حضور فیزیکی در خارج از کشور، گفت: برای برخی از فعالیتها اساساً نیاز به حضور فیزیکی در سایر کشورها نیست و در داخل کشور انجام میشود، ولی فعالیت بینالمللی است، نظیر ارتباط با توریستهایی که برای بازدید به مناطق توریستی کشور می آیند و یا فعالیتهای مطبوعاتی بینالمللی یا پاسخ به شبهاتی که توسط مبلغین میدانی ارسال میشود.
وی در ادامه علاوه بر زبان دانی، شناخت فرهنگ ملل و داشتن شخصیت رشد یافته، احاطه به دانشهای مورد توجه و تقاضا را از الزامات فعالیت بینالمللی برشمرد و گفت: بینالمللی شدن حوزه در خیلی از موارد نه تنها موجب کم عمق شدن اندیشهای طلبهها نمیشود بلکه در اکثر موارد به دلیل هویتیابی بیشتر و درک بهتر شرایط محیطی و نیازها، از نشاط و عمق علمی بیشتر طلاب بینالمللی حکایت دارد.
انتهای پیام / 137