قم نيوز : قم نیوز: عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه بصیرت خلق الساعه پدید نمیآید، گفت: ما متوجه نیستیم که در جریان سازیهای سیاسی و فرهنگی گاهی وقتها به خاطر از کف دادن اخلاق در پروژه عظیم سیاسی با بیاخلاقی حرکت میکنیم.
به گزارش قم نیوز، فریبا علاسوند شامگاه یکشنبه در نخستین همایش طلاب خواهر، حوزه، انقلاب اسلامی که در سازمان تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد اظهار کرد: یکی از مسائل مغفول مانده در حوزههای علمیه مباحث اخلاقی و اصلاح رفتار است که این مسئله ربطی به ساختارها ندارد.
به گفته وی خودسازی و مسائل اخلاقی به تک تک آحاد انسان مربوط است و قرآن تصریح میکند که احدی در رابطه با اینکه چرا خودش را بهشتی نکرده و از جهنم رفتار غلط نجات نداده نمیتواند عذر بیاورد که کسی یا چیزی نگذاشته است.
وی گفت: پیشنهاد میدهم برای تحقق این آرمان بزرگ که از اهداف انبیاء است هر گروهی در هر مجموعهای که فعالیت میکند ابتدا آسیب شناسی از رفتار خود داشته باشد.
علاسوند تاکید کرد: خیلی وقتها ما فکر میکنیم رفتارمان صحیح است اما وقتی رفتار خودمان را بازبینی میکنیم متوجه میشویم که مسائلی وجود دارد.
این استاد حوزه با بیان اینکه در بحثهای پرسش و پاسخ این سئوال مطرح میشود که ما اینقدر که بر روی مسئله عفاف و حجاب تمرکز میکنیم آیا گناهان بزرگی که در جامعه صورت میگیرد مسئله نیست؟ تصریح کرد: در سفر اخیر رهبری به خراسان شمالی ایشان بر مسئله عفاف و حجاب تاکید کردند و این به این معنا نیست که مسئله پوشش بانوان برای ما به عنوان مسئله چند بعدی (اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و...) مهم نیست و یا مسئله روز کشور نیست اما قطعا غیبت کردن، تهمت زدن و افترا زدن از گناهانی است که اصلا در موازینی که خداوند میخواهد درستی یا نادرستی کردار بدپوششی را بسنجد برابری نمیکند.
از کف دادن اخلاق در پروژه سیاسی
وی گفت: ما متوجه نیستیم که در جریان سازیهای سیاسی و فرهنگی گاهی وقتها به خاطر از کف دادن اخلاق در پروژه عظیم سیاسی با بیاخلاقی حرکت میکنیم. هر کدام از ما به عنوان فرد باید این مسائل را رعایت کنیم.
علاسوند تصریح کرد: طلاب خواهر و ما باید درباره خودمان مطالعه کنیم که در یک سال گذشته با چه مسائل اخلاقی به عنوان صنف طلاب مبتلا بودیم. مدل حرف زدن ما درباره دیگران مدل حرف زدن مردم کوچه و بازار است در حالی که ما ۱۰ برابر دیگران راجع به عیبهای مختلف زبان مطلب خواندهایم.
وی با بیان روایتی از امیرالمومنین(ع) اصلاح زبان را ورودی تقوا دانست و تاکید کرد: بیشترین ابتلائات ما از همین زبان است در حالی که اگر کسی زبانش را اصلاح نکند نمیتواند خودش را در جلگه متقی قرار دهد.
بیماریهای اخلاقی ناشی از بیماریهای فکری است
وی غرور، تکبر، حسد، ضعف ارتباطات عمومی با مردم و... را از آسیبهایی برشمرد که طلاب را تهدید میکند و گفت: اگر بخواهیم سالروز سفر مقام معظم رهبری به قم را گرامی بداریم و در مورد حوزههای علمیه صحبت کنیم باید بدانیم که مسئله خودسازی به هیچ نهاد و ساختاری مربوط نیست.
عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران گفت: اگر ساعتها یا روزهایی بر ما بگذرد ولی یک بار خودمان را بازبینی نکنیم حال عنابه به ما دست نمیدهد و همیشه فکر میکنیم حق با ماست و ما درست تشخیص میدهیم. البته خیلی از بیماریهای اخلاقی ناشی از بیماریهای فکری است.
علاوسوند در مورد بصیرت و شناخت و حضور زنان در صحنههای اجتماعی که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز وجود داشت اظهار کرد: اینکه بحث بصیرت چطور پدید میآید؟ کمتر در مورد آن حرف زده میشود.
معیار بصیرت چیست
وی گفت: وقتی مقام معظم رهبری فرمایشی طرح میکنند که معمولا نابترین حرف در موضوع مورد نظر است باید این فرمایشات شاغولی در دست ما برای اندازه گیری دیگران باشد، بدون اینکه خود این مسئله برای خودمان یک تکلیف شرعی مورد اهمیت باشد که ببینیم خودمان در این مسئله چقدر زاویه داریم و چطور میتوانیم به آن برسیم فوری دیگران را متهم میکنیم که بیبصیرت هستند و عدهای را بابصیرت میدانیم، یا میگوئیم ما بابصیرت هستیم و اینها بیبصیرت هستند ولی هیچ وقت نپرسیدیم که چرا ما بابصیرت هستیم و چرا آنها بیبصیرت هستند. چه چیزی معیار است، یا اصلا بصیرت یعنی چی؟
علاسوند تاکید کرد: مقام معظم رهبری وقتی مسائلی را طرح میکنند - به عنوان اسلام شناس بزرگ - صحبتهایشان برگرفته از متن دین است. ما طلاب مخصوصا در سالهای اخیر دانش متنی ما نزدیک به صفر است و من خیلی متاسف میشوم که طلبهها و غیرطلبهها وقتی مطلبی را مطرح میکنند وقتی از آنها پرسیده میشود از کجا این مطلب را طرح میکنند، میگویند شنیدند. طلبه نباید بگوید شنیده است، بلکه باید بگوید دیده است، خوانده است، تحقیق کرده است و مطلب را از فلان متن دست اول بررسی کرده و یافته است.
وی با اشاره به مسیر و روش علمی حوزه که از دیرباز روش اجتهادی بوده است اظهار کرد: یک طلبه باید در همه مسائل به طور اجتهادی کار کند، یعنی تمام مفاهیم و گزارههای وابسته به یک موضوع را در بیاورد و تفسیر کند و بعد به شناخت برسد.
علاسوند با ذکر روایتی از امام صادق(ع) گفت: فرد بصیر کسی است که وقتی میشنود، شنیدن او دستمایه تفکرش است و باید با اصول و قواعدی که نباید من درآوردی و بر اساس سلیقه فردی باشد، فکر کند.
بصیرت خلق الساعه پدید نمیآید
به گفته این استاد حوزه علمیه خواهران، بصیرت دو رکن دارد که یکی از آنها مطالعه انبوه و آگاهی مستند به متون است.
وی افزود: مقام معظم رهبری خیلی قاعدهمند کار میکنند و ایشان دانش خودشان را در یک سخنرانی نمیتوانند ارائه کنند. آیا توقع است که ما با عامه مردم به یک صورت با فرمایشات مقام معظم رهبری برخورد کنیم؟ ما باید جریان و خط بسازیم.
علاسوند افزود: همه ما در همه مسائل مرتبط با زندگی چقدر میتوانیم تفکر کنیم. معلومات ما چقدر است. چقدر با منابع دسته اول آشنائیم. نهج البلاغه امیرالمومنین که اگر کسی آن را خواند محال است به آن بینش صحیح فکری و سیاسی دست پیدا نکند و اگر کسی نخواند بینش سیاسی ندارد، ما چقدر با این آموزهها آشنا هستیم. در جریان انتخابات سالهای قبل خیلیها اشتباه کردند. ما جزو کدام گروه بودیم و چقدر اشتباه کردیم. الان برای انتخابات آینده چقدر میخواهیم رفتار خودمان را اصلاح کنیم. همه اینها برنامه و فکر میخواهد.
مفهوم بزرگ بصیرت را در منجلاب سئوال گرفتار کردیم
علاسوند رکن دوم بصیرت را عمل پاک و صحیح دانست و گفت: اگر عمل کسی پاک نباشد نور بصیرت در او فراهم نمیآید. اگر ما از آن سالها به این سال که اینقدر بحث بصیرت مطرح شده، فقط گناه بر گناهانمان افزودیم و در مورد دیگران قضاوت ناروا کردیم و اطرافیان را رنجاندیم و دیگران را به تیغ سخن خودمان آزردیم، چطور میتوانیم ادعا کنیم که بصیرت داریم.
وی با بیان اینکه بصیرت شعار نیست اظهار داشت: ما متاسفانه در منجلاب سئوال این مفهوم بزرگ الهی و اساسی را گرفتار کردیم، پس تا عمل اصلاح نشود و دانش فراهم نشود بصیرت فراهم نمیشود.
به گفته وی مسئله سوم که به این دو مسئله عینیت میدهد این است که فرد مطالعات فرهنگی راجع به مردم خودش داشته باشد. اگر کسی در مسجد و محراب فقط گوشه عزلت انتخاب کند و در بین مردم تردد نداشته باشد و با مردم نباشد به هیچ وجه نمیتواند بصیرت پیدا کند.
وی با بیان اینکه تقوای روز ما مخدوش است اظهار کرد: کسی که میخواهد با بصیرت رفتار کند و دشمن را بشناسد اول باید معیارها را از کلام نورانی امیرالمومنین دریافت کند، بعد از آن نور علم و عمل را در خودش فراهم بیاورد تا بصیرت پیدا کند.
رهبری با اشتغال زنان مشکلی ندارند
علاسوند در مورد اظهارات پورعبدالله پیرامون اشتغال زنان گفت: مقام معظم رهبری در نشستی که در دی ماه سال گذشته پیرامون اندیشههای راهبردی زنان و خانواده فرمودند اگر بانوان فرزندان خودشان را به سرانگشتان عاطفه خودشان بار نیاورند و تربیت نکنند کسی آنها را بسان آنها تربیت نخواهد کرد.
وی افزود: با اینکه تربیت فرزند پروژه عظیمی است ولی مقام معظم رهبری با اشتغال زنان مشکلی ندارند. برعکس اینکه بیشتر کسانی که در آن جلسه مقاله ارائه دادند و تمامی مشکلات جامعه را به گردن اشتغال زنان انداختند، ایشان با وجود این حرفها فرمودند اشتغال زنان مسئله خوبی است، منتهی اولویتهایی داریم.
عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران تاکید کرد: چیزی که در دین جنسیتی است نان آوری است نه درآمدزایی؛ یعنی دین گفته مسئولیت اقتصادی متعلق به مرد است و تغییر این الگو به نفع مرد و زن و خانواده و اجتماع نیست.
وی با بیان اینکه ما طلاب یک سری تعلقات و مسئولیتهای طلبگی داریم گفت: مسئولیت اول ما فرهنگی و تبلیغی است و هدف تبلیغ هم این است که ما جوری مردم را انزار کنیم که آنها از گناه حذر کنند.